بسم الله الرحمن الرحیم
شرح خطبه ها
۱۴۰۱/۷/۱۳ – ۸ربیع الاول
💢خطبه ۱۴۱💢
من كلام له (علیه السلام) في النهي عن سِماع الغيبة و في الفرق بين الحق و الباطل:
أَيُّهَا النَّاسُ مَنْ عَرَفَ مِنْ أَخِيهِ وَثِيقَةَ دِينٍ وَ سَدَادَ طَرِيقٍ، فَلَا يَسْمَعَنَّ فِيهِ أَقَاوِيلَ الرِّجَالِ؛ أَمَا إِنَّهُ قَدْ يَرْمِي الرَّامِي وَ تُخْطِئُ السِّهَامُ وَ يُحِيلُ الْكَلَامُ وَ بَاطِلُ ذَلِكَ يَبُورُ، وَ اللَّهُ سَمِيعٌ وَ شَهِيدٌ. أَمَا إِنَّهُ لَيْسَ بَيْنَ الْحَقِّ وَ الْبَاطِلِ إِلَّا أَرْبَعُ أَصَابِعَ.
فسُئل (علیه السلام) عن معنى قوله هذا، فجمع أصابِعَه و وضَعَها بَينَ أذُنِه و عَينِه ثم قال: الْبَاطِلُ أَنْ تَقُولَ سَمِعْتُ، وَ الْحَقُّ أَنْ تَقُولَ رَأَيْتُ.
اى مردم، آنكه بداند كه برادرش در دين ثابت قدم و استوار است و به راه راست مى رود، نبايد به بدگوييهاى مردم در حق او گوش فرا دهد، كه تيرانداز گاه تيرهايش به خطا رود. و حال آنكه، سخن بى اثر نماند ولى، باطل آن روى در تباهى دارد و خدا شنوا و گواه است. بدانيد، كه ميان حق و باطل تنها چهار انگشت فاصله است.
از او پرسيدند كه اين به چه معنى است؟ انگشتانش را كنار هم نهاد و ميان گوش و چشم قرار داد و گفت: باطل اين است كه بگويى شنيدم، و حق اين است كه بگويى ديدم.
بسم الله الرحمن الرحیم
شرح خطبه ها
۱۴۰۱/۷/۱۳ – ۸ربیع الاول
💢خطبه ۱۴۱💢
من كلام له (علیه السلام) في النهي عن سِماع الغيبة و في الفرق بين الحق و الباطل:
أَيُّهَا النَّاسُ مَنْ عَرَفَ مِنْ أَخِيهِ وَثِيقَةَ دِينٍ وَ سَدَادَ طَرِيقٍ، فَلَا يَسْمَعَنَّ فِيهِ أَقَاوِيلَ الرِّجَالِ؛ أَمَا إِنَّهُ قَدْ يَرْمِي الرَّامِي وَ تُخْطِئُ السِّهَامُ وَ يُحِيلُ الْكَلَامُ وَ بَاطِلُ ذَلِكَ يَبُورُ، وَ اللَّهُ سَمِيعٌ وَ شَهِيدٌ. أَمَا إِنَّهُ لَيْسَ بَيْنَ الْحَقِّ وَ الْبَاطِلِ إِلَّا أَرْبَعُ أَصَابِعَ.
فسُئل (علیه السلام) عن معنى قوله هذا، فجمع أصابِعَه و وضَعَها بَينَ أذُنِه و عَينِه ثم قال: الْبَاطِلُ أَنْ تَقُولَ سَمِعْتُ، وَ الْحَقُّ أَنْ تَقُولَ رَأَيْتُ.
اى مردم، آنكه بداند كه برادرش در دين ثابت قدم و استوار است و به راه راست مى رود، نبايد به بدگوييهاى مردم در حق او گوش فرا دهد، كه تيرانداز گاه تيرهايش به خطا رود. و حال آنكه، سخن بى اثر نماند ولى، باطل آن روى در تباهى دارد و خدا شنوا و گواه است. بدانيد، كه ميان حق و باطل تنها چهار انگشت فاصله است.
از او پرسيدند كه اين به چه معنى است؟ انگشتانش را كنار هم نهاد و ميان گوش و چشم قرار داد و گفت: باطل اين است كه بگويى شنيدم، و حق اين است كه بگويى ديدم.
کلام حضرت درباره نهی از شنیدن غیبت و تفاوت حق و باطل می باشد که مضمون خطبه ۱۴۰ را دارد و برخی از شارحان این دو خطبه را یکی دانسته اند که سید رضی آنها را جدا کرده است .
💠أَیُّهَا النَّاسُ مَنْ عَرَفَ مِنْ أَخِیهِ وَثِیقَةَ دِینٍ وَ سَدَادَ طَرِیقٍ
ای مردم (فقط خطاب به مومنین نیست)اگر کسی از شما نسبت به برادرخود در دو چیز آگاهی و شناخت داشت ؛
۱- استواری در دین
۲-راه صحیحی که در پیش گرفته است
💠 فَلَا یَسْمَعَنَّ فِیهِ أَقَاوِیلَ الرِّجَالِ
نباید پشت سر او حرفهای بی ارزش و بدگویی [اقاویل] دیگران را بشنود .
💠أَمَا إِنَّهُ قَدْ یَرْمِی الرَّامِی وَ تُخْطِئُ السِّهَامُ
بسیاری از اوقات تیر انداز تیر می اندازد و تیر[سَهام] او به خطا می رود
دو معنا؛
۱- همانطورکه احتمال صد در صد به هدف خوردن تیر وجود ندارد گفته های مردم هم احتمال خطا دارد
۲- همانطور که تیر یا به خطا میرود یا باعث جراحت سطحی یا عمیق یا شهادت می شود نیش زدن و پشت کسی حرف زدن،به قلب
او اصابت می کند و قلب او را جریحه دار می کند .
💠وَ یُحِیلُ الْکَلَامُ وَ بَاطِلُ ذَلِکَ یَبُورُ
وکلمات در مورد دیگری صداقت لازم را ندارد. جملات باطل حرکت کج و غیرمستقیم [یُحیل]و باطل از بین رفتنی [یَبُورُ] است ولی نکته این جاست که ممکن است سالیان طولانی بگذرد تا باطل بودن کلام آشکار شود .
💠اللَّهُ سَمِیعٌ وَ شَهِیدٌ
خدا هم می شنود هم گواه است که انسان را به محاکمه می کشاند و به دلیل دل شکستن دیگران مواخذه می نماید .
🔺 یکی از مصادیق غیبت می باشد هر امری که دیگران را زیر سوال ببرد نباید باشد .
💠أَمَا إِنَّهُ لَیْسَ بَیْنَ الْحَقِّ وَ الْبَاطِلِ إِلَّا أَرْبَعُ أَصَابِعَ
بدانید بین حق و باطل چهار انگشت فاصله است
💠فسُئل (علیه السلام) عن معنى قوله هذا
شخصی از حضرت پرسید معنی این چهار انگشت که فرمودید چیست ؟
💠فجمع أصابِعَه و وضَعَها بَینَ أذُنِه و عَینِه ثم قال: الْبَاطِلُ أَنْ تَقُولَ سَمِعْتُ، وَ الْحَقُّ أَنْ تَقُولَ رَأَیْتُ
پس حضرت چهار انگشت خود را به هم چسبانید و بین چشم و گوش قرار دادند و فرمودند حرف باطل آن است که بگویی شنیدم ولی حرف حق آن است که بگویی دیدم .
🔺این مطلب از نوع تغلیب، یعنی غالبا اینطور است ولی صد در صد اینطور نیست انسانها به شنیده ها گاهی اعتماد می کنند ولی دیده ها را اعتماد نمی کنند.
کلام حضرت درباره نهی از شنیدن غیبت و تفاوت حق و باطل می باشد که مضمون خطبه ۱۴۰ را دارد و برخی از شارحان این دو خطبه را یکی دانسته اند که سید رضی آنها را جدا کرده است .
💠أَیُّهَا النَّاسُ مَنْ عَرَفَ مِنْ أَخِیهِ وَثِیقَةَ دِینٍ وَ سَدَادَ طَرِیقٍ
ای مردم (فقط خطاب به مومنین نیست)اگر کسی از شما نسبت به برادرخود در دو چیز آگاهی و شناخت داشت ؛
۱- استواری در دین
۲-راه صحیحی که در پیش گرفته است
💠 فَلَا یَسْمَعَنَّ فِیهِ أَقَاوِیلَ الرِّجَالِ
نباید پشت سر او حرفهای بی ارزش و بدگویی [اقاویل] دیگران را بشنود .
💠أَمَا إِنَّهُ قَدْ یَرْمِی الرَّامِی وَ تُخْطِئُ السِّهَامُ
بسیاری از اوقات تیر انداز تیر می اندازد و تیر[سَهام] او به خطا می رود
دو معنا؛
۱- همانطورکه احتمال صد در صد به هدف خوردن تیر وجود ندارد گفته های مردم هم احتمال خطا دارد
۲- همانطور که تیر یا به خطا میرود یا باعث جراحت سطحی یا عمیق یا شهادت می شود نیش زدن و پشت کسی حرف زدن،به قلب
او اصابت می کند و قلب او را جریحه دار می کند .
💠وَ یُحِیلُ الْکَلَامُ وَ بَاطِلُ ذَلِکَ یَبُورُ
وکلمات در مورد دیگری صداقت لازم را ندارد. جملات باطل حرکت کج و غیرمستقیم [یُحیل]و باطل از بین رفتنی [یَبُورُ] است ولی نکته این جاست که ممکن است سالیان طولانی بگذرد تا باطل بودن کلام آشکار شود .
💠اللَّهُ سَمِیعٌ وَ شَهِیدٌ
خدا هم می شنود هم گواه است که انسان را به محاکمه می کشاند و به دلیل دل شکستن دیگران مواخذه می نماید .
🔺 یکی از مصادیق غیبت می باشد هر امری که دیگران را زیر سوال ببرد نباید باشد .
💠أَمَا إِنَّهُ لَیْسَ بَیْنَ الْحَقِّ وَ الْبَاطِلِ إِلَّا أَرْبَعُ أَصَابِعَ
بدانید بین حق و باطل چهار انگشت فاصله است
💠فسُئل (علیه السلام) عن معنى قوله هذا
شخصی از حضرت پرسید معنی این چهار انگشت که فرمودید چیست ؟
💠فجمع أصابِعَه و وضَعَها بَینَ أذُنِه و عَینِه ثم قال: الْبَاطِلُ أَنْ تَقُولَ سَمِعْتُ، وَ الْحَقُّ أَنْ تَقُولَ رَأَیْتُ
پس حضرت چهار انگشت خود را به هم چسبانید و بین چشم و گوش قرار دادند و فرمودند حرف باطل آن است که بگویی شنیدم ولی حرف حق آن است که بگویی دیدم .
🔺این مطلب از نوع تغلیب، یعنی غالبا اینطور است ولی صد در صد اینطور نیست انسانها به شنیده ها گاهی اعتماد می کنند ولی دیده ها را اعتماد نمی کنند.