ممنون از صبر و شکیبایی شما...

کافی چهل و ششم

⚜️بسم الله الرحمن الرحیم⚜️

شرح اصول کافی_جلسه چهل و ششم

۱۴۰۳/۰۷/۰۱- ۱۸ربیع الاول

⚜كِتَابُ الْحُجَّةِ⚜

⚜️بَابُ طَبَقَاتِ اَلْأَنْبِيَاءِ وَ اَلرُّسُلِ وَ اَلْأَئِمَّةِ عَلَيْهِمُ اَلسَّلاَمُ⚜️

این باب در بیان طبقات (شرافت و فضیلت)انبیاء و رسولان و امامان علیهم السلام است.

استاد محمد کاظمی‌نیا
کافی چهل و ششم
0.5 0.75 عادی 1.25 1.5 1.75 2
27:47 00:00
با کلیک روی عناوین زیر،
|

وَ قَالَ عَليهِ السَّلامُ
بَيْنَکُمْ وَ بَيْنَ آلْمَوْعِظَةِ حِجَابٌ مِنَ آلْغِرَّةِ.

امام (عليه السلام) فرمود:
ميان شما و موعظه، پرده اى از غفلت (و غرور) وجود دارد (که مانع تأثير آن است).

🔻حدیث اول🔻

💠قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ :
امام صادق علیه‌السلام میفرمایند:

💠 اَلْأَنْبِيَاءُ وَ اَلْمُرْسَلُونَ عَلَى أَرْبَعِ طَبَقَاتٍ
پيامبران و رسولان خدا چهار طبقه‌اند.
💠فَنَبِيٌّ مُنَبَّأٌ فِي نَفْسِهِ لاَ يَعْدُو غَيْرَهَا
1⃣پيامبرى كه تنها براى خودش پيامبر است و وظائف شخص خود را از خدا دريافت مى‌كند و براى ديگران تكليفى معين نمى‌كند.(وظیفه تبلیغ ندارند.)

💠وَ نَبِيٌّ يَرَى فِي اَلنَّوْمِ وَ يَسْمَعُ اَلصَّوْتَ وَ لاَ يُعَايِنُهُ فِي اَلْيَقَظَةِ وَ لَمْ يُبْعَثْ إِلَى أَحَدٍ وَ عَلَيْهِ إِمَامٌ مِثْلُ مَا كَانَ إِبْرَاهِيمُ عَلَى لُوطٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ
2⃣پيامبرى كه در خواب مى‌بيند و آواز را مى‌شنود ولى خود او فرشته به چشم نمى‌بيند و به سوى احدى برانگيخته نمى‌شود و خود رهبر و امامى دارد چنانچه حضرت ابراهيم بر لوط‍‌ عليه السّلام امام بود.

💠وَ نَبِيٌّ يَرَى فِي مَنَامِهِ وَ يَسْمَعُ اَلصَّوْتَ وَ يُعَايِنُ اَلْمَلَكَ وَ قَدْ أُرْسِلَ إِلَى طَائِفَةٍ قَلُّوا أَوْ كَثُرُوا كَيُونُسَ قَالَ اَللَّهُ لِيُونُسَ : «وَ أَرْسَلْنٰاهُ إِلىٰ مِائَةِ أَلْفٍ أَوْ يَزِيدُونَ » قَالَ يَزِيدُونَ ثَلاَثِينَ أَلْفاً وَ عَلَيْهِ إِمَامٌ
3⃣پيامبرى كه در خواب مى‌بيند و آواز را مى‌شنود و فرشته را به چشم مى‌بيند و براى گروهى مبعوث شده است چون يونس كه خدا دربارۀ او فرمود«ما او را براى صد هزار نفر بلكه بيشتر فرستاديم»(صافات/۱۴۷)امام مى‌فرمايد:مقدار بيشتر سى هزار نفر بودند و براى يونس رهبر و پيشوائى بود(كه مراد موسى است).

💠وَ اَلَّذِي يَرَى فِي نَوْمِهِ وَ يَسْمَعُ اَلصَّوْتَ وَ يُعَايِنُ فِي اَلْيَقَظَةِ وَ هُوَ إِمَامٌ مِثْلُ أُولِي اَلْعَزْمِ وَ قَدْ كَانَ إِبْرَاهِيمُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ نَبِيّاً وَ لَيْسَ بِإِمَامٍ حَتَّى قَالَ اَللَّهُ: «إِنِّي جٰاعِلُكَ لِلنّٰاسِ إِمٰاماً قٰالَ وَ مِنْ ذُرِّيَّتِي » فَقَالَ اَللَّهُ «لاٰ يَنٰالُ عَهْدِي اَلظّٰالِمِينَ » مَنْ عَبَدَ صَنَماً أَوْ وَثَناً لاَ يَكُونُ إِمَاماً .
4⃣آن پيامبرى كه هم در خواب مى‌بيند و هم آواز را مى‌شنود و هم در بيدارى به چشم مى‌بيند و خودش امام است مانند ابراهيم كه مدتى پيامبر بود و امام نبود تا آنكه خدا فرمود: «به راستى من تو را امام ساختم،عرض كرد:و از نژاد من هم‌؟ خدا فرمود:فرمان نبوت من به ستمكار نمى‌رسد». يعنى هركس بتى را پرستيده امام نخواهد شد.


ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻نکات مهم🔻

✅معنای نبی و انبیاء:
النبي بر وزن فعيل به معنى فاعل است و از النبأ گرفته شده و النبي مخبر عن اللّه (نبی کسی است که از طرف خدا به او خبر داده شده است).

معنای دیگر نبأ نیز به معنای مکان رفیع است و پیامبر چون صاحب مقام رفیع است پیامبر نامیده میشود.


✅ظاهرا این تقسیم بندی بر محور دیدن یا ندیدن فرشته وحی است، و وظیفه انبیا در تبلیغ کردن یا نکردن دین است ولی تقسیم بندی های دیگری نیز میتوان برای انبیاء بر شمرد.

⚜️بسم الله الرحمن الرحیم⚜️
شرح اصول کافی_جلسه چهل و ششم
۱۴۰۳/۰۷/۰۱- ۱۸ربیع الاول

⚜كِتَابُ الْحُجَّةِ⚜
⚜️بَابُ طَبَقَاتِ اَلْأَنْبِيَاءِ وَ اَلرُّسُلِ وَ اَلْأَئِمَّةِ عَلَيْهِمُ اَلسَّلاَمُ⚜️
این باب در بیان طبقات (شرافت و فضیلت)انبیاء و رسولان و امامان علیهم السلام است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻حدیث دوم🔻

💠زَيْدٍ اَلشَّحَّامِ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ:
زید شحام میگوید که از امام صادق علیه‌السلام شنیدم:

💠 إِنَّ اَللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى اِتَّخَذَ إِبْرَاهِيمَ عَبْداً قَبْلَ أَنْ يَتَّخِذَهُ نَبِيّاً
به راستى خداى تبارك و تعالى ابراهيم را بندۀ خود قرار داد پيش از آنكه به مقام نبوت برسد

💠وَ إِنَّ اَللَّهَ اِتَّخَذَهُ نَبِيّاً قَبْلَ أَنْ يَتَّخِذَهُ رَسُولاً
و او را به پيامبرى برگزيد پيش از آنكه به مقام رسالت برسد

💠وَ إِنَّ اَللَّهَ اِتَّخَذَهُ رَسُولاً قَبْلَ أَنْ يَتَّخِذَهُ خَلِيلاً
و او را رسول خود ساخت پيش از آنكه او را به مقام خلیل الله برساند

💠وَ إِنَّ اَللَّهَ اِتَّخَذَهُ خَلِيلاً قَبْلَ أَنْ يَجْعَلَهُ إِمَاماً
و او را خلیل خود ساخت پيش از آنكه او را به مقام امامت برگزيند

💠 فَلَمَّا جَمَعَ لَهُ اَلْأَشْيَاءَ قَالَ «إِنِّي جٰاعِلُكَ لِلنّٰاسِ إِمٰاماً»
و چون همۀ مقامات را برايش فراهم كرد،فرمود:«به راستى من تو را براى مردم امام و پيشوا قرار دادم»(بقرة/۱۲۴)

💠 قَالَ فَمِنْ عِظَمِهَا فِي عَيْنِ إِبْرَاهِيمَ قَالَ «وَ مِنْ ذُرِّيَّتِي
فرمود:از بس كه لطف و عنايات خدا در نظر ابراهيم بزرگ آمد عرض كرد:و از نژاد من هم‌؟

💠قٰالَ لاٰ يَنٰالُ عَهْدِي اَلظّٰالِمِينَ»
خدا در پاسخ فرمود:عهد و فرمان من به ستمكاران نمى‌رسد

💠قَالَ لاَ يَكُونُ اَلسَّفِيهُ إِمَامَ اَلتَّقِيِّ .
فرمود:شخص كم خرد،پيشواى پرهيزكاران نمى‌شود.(شخص ستمكار از نظر خداوند كم خرد است كه به پيشوائى امت نمى‌رسد)

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻نکات مهم🔻

✅مقامات حضرت ابراهیم علیه‌السلام:

1⃣عبودیت
2⃣نبوت
3⃣رسالت
4⃣خلیل الله
5⃣امامت

⏪باتوجه به سیری که حضرت ابراهیم داشتند و جمله(اشهد ان محمد عبده و رسوله) که ما در نمازمان به آن تاکید داریم ،این چنین برداشت میشود که اولین گام برای سعادت ما توجه به عبودیت و بندگی خداست.

✅علامه مجلسی در رابطه با لفظ خلیل میفرمایند:
الخلة فإنها فراغ القلب عن جميع ما سوى الله،
خلیل کسی است که از هر چه غیر خدا دل خالی کرده است.
و عدم التوسل في شيء من الأمور إلى سواه،
و به چیزی جز خدا توسل نمی جوید.
و كل رسول لا يلزم أن تكون له هذه الدرجة
والبته هر رسولی نمی‌تواند به مقام خلیل الله برسد.

✅با توجه به جمله “لاَ يَكُونُ اَلسَّفِيهُ إِمَامَ اَلتَّقِيِّ”(خداوند اراده کرده انسان سفیه نتواند امام انسان متقی و پرهیزکار باشد.)

⏪طبق نظر علامه مجلسی: الظلم سفاهة
ظلم همان سفاهت و دیوانگی است.

🔺حکمت۲۳۵:
وَ قِيلَ لَهُ صِفْ لَنَا الْعَاقِلَ،
به امام علی علیه‌السلام گفتند عاقل را برای ما وصف کن.
فَقَالَ (علیه السلام): هُوَ الَّذِي يَضَعُ الشَّيْءَ مَوَاضِعَهُ
امام فرمود: عاقل كسى است كه هر چيز را در جاى خود قرار مى دهد.
فَقِيلَ فَصِفْ لَنَا الْجَاهِلَ، فَقَالَ قَدْ فَعَلْتُ.
گفته شد: جاهل را توصيف بفرما. فرمود: توصيف كردم.

⏪به این معنا که کسی که ذره ای گناه کرده باشد و یا سابقه شرک داشته باشد ظالم است و نمی‌تواند امام شود.

⚜️بسم الله الرحمن الرحیم⚜️
شرح اصول کافی_جلسه چهل و ششم
۱۴۰۳/۰۷/۰۱- ۱۸ربیع الاول

⚜كِتَابُ الْحُجَّةِ⚜
⚜️بَابُ طَبَقَاتِ اَلْأَنْبِيَاءِ وَ اَلرُّسُلِ وَ اَلْأَئِمَّةِ عَلَيْهِمُ اَلسَّلاَمُ⚜️
این باب در بیان طبقات (شرافت و فضیلت)انبیاء و رسولان و امامان علیهم السلام است.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻حدیث سوم🔻

💠عَنِ اِبْنِ أَبِي يَعْفُورٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ:
از ابی یعفور نقل است که از امام صادق علیه‌السلام شنیدم:

💠سَادَةُ اَلنَّبِيِّينَ وَ اَلْمُرْسَلِينَ خَمْسَةٌ وَ هُمْ «أُولُوا اَلْعَزْمِ مِنَ اَلرُّسُلِ»
سرور پيامبران پنج نفرند كه پيامبران اولوالعزم‌اند.

💠وَ عَلَيْهِمْ دَارَتِ اَلرَّحَى نُوحٌ وَ إِبْرَاهِيمُ وَ مُوسَى وَ عِيسَى وَ مُحَمَّدٌ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ عَلَى جَمِيعِ اَلْأَنْبِيَاءِ .
و آسياى نبوت به دور آنها مى‌چرخد و ايشان عبارتند از نوح و ابراهيم و موسى و عيسى و محمد صلّى اللّه عليه و اله.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻نکات مهم🔻

✅ملاصدرا در رابطه با معنای اولوالعزم میگوید:
أولو العزم من الرسل سموا بذلك لما فيهم من العزم التام على دعوة الخلق الى طريق الحق
پیامبران اولوالعزم به این نام شناخته شدند چرا که آنها عزم تام و کاملی داشتند برای دعوت خلق به راه حق
و المجاهدة مع اعداء الله و ثبات القدم فى الحروب
و با دشمنان خدا جهاد میکردند و در جنگ ها ثابت قدم بودند.
و الصبر على الشدائد و المكاره و احتمال الاذى من القوم
وبر سختی ها و مکر و آزار قوم خود صبر می‌کردند.

🔺عبارت “وَ عَلَيْهِمْ دَارَتِ اَلرَّحَى”به این نکته اشاره دارد که پیامبران اولوالعزم محور آسیای نبوتند.

🔺امیرالمومنین علی علیه‌السلام در خطبه شقشقیه خود را قطب آسیای خلقت معرفی کرده اند:

أَمَا وَ اللَّهِ لَقَدْ تَقَمَّصَهَا فُلَانٌ [ابْنُ أَبِي قُحَافَةَ] وَ إِنَّهُ لَيَعْلَمُ أَنَّ مَحَلِّي مِنْهَا مَحَلُّ الْقُطْبِ مِنَ الرَّحَى يَنْحَدِرُ عَنِّي السَّيْلُ وَ لَا يَرْقَى إِلَيَّ الطَّيْر
آگاه باشيد به خدا سوگند ابا بكر، جامه خلافت را بر تن كرد، در حالى كه مى دانست جايگاه من نسبت به حكومت اسلامى، چون محور آسياب است به آسياب كه دور آن حركت مى كند. او مى دانست كه سيل علوم از دامن كوهسار من جارى است، و مرغان دور پرواز انديشه ها به بلنداى ارزش من نتوانند پرواز كرد. 

⚜️بسم الله الرحمن الرحیم⚜️
شرح اصول کافی_جلسه چهل و ششم
۱۴۰۳/۰۷/۰۱- ۱۸ربیع الاول

⚜كِتَابُ الْحُجَّةِ⚜
⚜️بَابُ طَبَقَاتِ اَلْأَنْبِيَاءِ وَ اَلرُّسُلِ وَ اَلْأَئِمَّةِ عَلَيْهِمُ اَلسَّلاَمُ⚜️
این باب در بیان طبقات (شرافت و فضیلت)انبیاء و رسولان و امامان علیهم السلام است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻حدیث چهارم🔻

💠عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ:
راوی از امام باقر علیه‌السلام نقل میکند که فرمود:

💠إِنَّ اَللَّهَ اِتَّخَذَ إِبْرَاهِيمَ عَبْداً قَبْلَ أَنْ يَتَّخِذَهُ نَبِيّاً
به راستى خدا ابراهيم را به بندگى خود پذيرفت پيش از آنكه او را پيامبر خود سازد.

💠وَ اِتَّخَذَهُ نَبِيّاً قَبْلَ أَنْ يَتَّخِذَهُ رَسُولاً و پيامبر انتخابش كرد پيش از آنكه رسولش سازد

💠و اِتَّخَذَهُ رَسُولاً قَبْلَ أَنْ يَتَّخِذَهُ خَلِيلاً
و به رسالتش برگزيد پيش از آنكه خليل خودش قرار دهد.

💠 وَ اِتَّخَذَهُ خَلِيلاً قَبْلَ أَنْ يَتَّخِذَهُ إِمَاماً
و خليل و دوست خودش نمود پيش از آنكه او را امام سازد.

💠فَلَمَّا جَمَعَ لَهُ هَذِهِ اَلْأَشْيَاءَ وَ قَبَضَ يَدَهُ قَالَ لَهُ يَا إِبْرَاهِيمُ «إِنِّي جٰاعِلُكَ لِلنّٰاسِ إِمٰاماً»
و چون همه اين مقامات را براى او فراهم نمود _(امام پنج انگشت خود را جمع کرد یعنی ۵ نعمت به او داده شد:عبد،نبی،رسول،خلیل،امام)
به او فرمود:اى ابراهيم«به راستى من تو را براى مردم،امام و پيشوا قرار دادم»

💠 فَمِنْ عِظَمِهَا فِي عَيْنِ إِبْرَاهِيمَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ يَا رَبِّ «وَ مِنْ ذُرِّيَّتِي قٰالَ لاٰ يَنٰالُ عَهْدِي اَلظّٰالِمِينَ» .
از بس اين مقام در نظر ابراهيم بزرگ آمد«عرض كرد:پروردگارا و از نژاد من هم‌؟خدا فرمود:عهد من به ستمكاران نخواهد رسيد».

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻نکات مهم🔻

✅علامه مجلسی: كلمه “عهد” كنايه از خلافت و جانشينى از طرف خداوند در روى زمين است و اين آيه كه ستمكاران را از اين پيمان نفى مى‌كند دليل بر اين است كه امام و پيشواى ملت بايد معصوم باشد زيرا غير معصوم بدون شك نسبت به خود يا ديگرى ستم خواهد كرد.

✅با توجه به دانسته های ما ابتدا پیامبران به مقام نبوت میرسیده بعد رسالت و بعد اولوالعزم و جایگاه هر کدام نسبت به قبلی بالاتر است.مثلا رسول از نبی بالاتر است یا اولوالعزم نسبت به رسول مقام بالاتری است.
ملاصدرا بر این عقیده است که این نظر همه جا به اثبات نمیرسد چرا که برخی رسل بوده اند که از اولوالعزم ها بالاتر بوده اند ،علت هم این است که در جایگاه نبوت صحبت از یک مطلب است و در جایگاه رسالت صحبت از یک مطلب است و در جایگاه الوالعزمی هم همینطور و این ها را نمیتوان با هم مقایسه کرد.
ملاصدرا میگوید:
لان الاولى من كمال العقل النظرى و الثانية كمال العقل العملى
یک نفر از لحاظ عقل و فهم (عقل نظری) بالاتر است و دیگری از لحاظ عقل عملی و اجرایی و اعمال مومنانه.
و در ادامه مثالی میزند:
همینطور که همه میدانیم حضرت موسی یکی از پیامبران اولوالعزم هستند. در یک برهه خاصی خضر نبی که الوالعزم نبود معلم موسی شد، بر این اساس موسی به جهت عقل عملی و مبارزه با فرعون و … بالاتر است ولی شاید از لحاظ عقل نظری خضر نبی بالاتر باشد.


⏪ اگر چه قول مشهور خلاف این است و رسالت را بالاتر از نبوت میداند و باید در این زمینه تحقیق شود.

کافی چهل و ششم

⚜️بسم الله الرحمن الرحیم⚜️

شرح اصول کافی_جلسه چهل و ششم

۱۴۰۳/۰۷/۰۱- ۱۸ربیع الاول

⚜كِتَابُ الْحُجَّةِ⚜

⚜️بَابُ طَبَقَاتِ اَلْأَنْبِيَاءِ وَ اَلرُّسُلِ وَ اَلْأَئِمَّةِ عَلَيْهِمُ اَلسَّلاَمُ⚜️

این باب در بیان طبقات (شرافت و فضیلت)انبیاء و رسولان و امامان علیهم السلام است.

استاد محمد کاظمی‌نیا
کافی چهل و ششم
0.5 0.75 عادی 1.25 1.5 1.75 2
27:47 00:00
با کلیک روی عناوین زیر،
|

وَ قَالَ عَليهِ السَّلامُ
بَيْنَکُمْ وَ بَيْنَ آلْمَوْعِظَةِ حِجَابٌ مِنَ آلْغِرَّةِ.

امام (عليه السلام) فرمود:
ميان شما و موعظه، پرده اى از غفلت (و غرور) وجود دارد (که مانع تأثير آن است).

🔻حدیث اول🔻

💠قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ :
امام صادق علیه‌السلام میفرمایند:

💠 اَلْأَنْبِيَاءُ وَ اَلْمُرْسَلُونَ عَلَى أَرْبَعِ طَبَقَاتٍ
پيامبران و رسولان خدا چهار طبقه‌اند.
💠فَنَبِيٌّ مُنَبَّأٌ فِي نَفْسِهِ لاَ يَعْدُو غَيْرَهَا
1⃣پيامبرى كه تنها براى خودش پيامبر است و وظائف شخص خود را از خدا دريافت مى‌كند و براى ديگران تكليفى معين نمى‌كند.(وظیفه تبلیغ ندارند.)

💠وَ نَبِيٌّ يَرَى فِي اَلنَّوْمِ وَ يَسْمَعُ اَلصَّوْتَ وَ لاَ يُعَايِنُهُ فِي اَلْيَقَظَةِ وَ لَمْ يُبْعَثْ إِلَى أَحَدٍ وَ عَلَيْهِ إِمَامٌ مِثْلُ مَا كَانَ إِبْرَاهِيمُ عَلَى لُوطٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ
2⃣پيامبرى كه در خواب مى‌بيند و آواز را مى‌شنود ولى خود او فرشته به چشم نمى‌بيند و به سوى احدى برانگيخته نمى‌شود و خود رهبر و امامى دارد چنانچه حضرت ابراهيم بر لوط‍‌ عليه السّلام امام بود.

💠وَ نَبِيٌّ يَرَى فِي مَنَامِهِ وَ يَسْمَعُ اَلصَّوْتَ وَ يُعَايِنُ اَلْمَلَكَ وَ قَدْ أُرْسِلَ إِلَى طَائِفَةٍ قَلُّوا أَوْ كَثُرُوا كَيُونُسَ قَالَ اَللَّهُ لِيُونُسَ : «وَ أَرْسَلْنٰاهُ إِلىٰ مِائَةِ أَلْفٍ أَوْ يَزِيدُونَ » قَالَ يَزِيدُونَ ثَلاَثِينَ أَلْفاً وَ عَلَيْهِ إِمَامٌ
3⃣پيامبرى كه در خواب مى‌بيند و آواز را مى‌شنود و فرشته را به چشم مى‌بيند و براى گروهى مبعوث شده است چون يونس كه خدا دربارۀ او فرمود«ما او را براى صد هزار نفر بلكه بيشتر فرستاديم»(صافات/۱۴۷)امام مى‌فرمايد:مقدار بيشتر سى هزار نفر بودند و براى يونس رهبر و پيشوائى بود(كه مراد موسى است).

💠وَ اَلَّذِي يَرَى فِي نَوْمِهِ وَ يَسْمَعُ اَلصَّوْتَ وَ يُعَايِنُ فِي اَلْيَقَظَةِ وَ هُوَ إِمَامٌ مِثْلُ أُولِي اَلْعَزْمِ وَ قَدْ كَانَ إِبْرَاهِيمُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ نَبِيّاً وَ لَيْسَ بِإِمَامٍ حَتَّى قَالَ اَللَّهُ: «إِنِّي جٰاعِلُكَ لِلنّٰاسِ إِمٰاماً قٰالَ وَ مِنْ ذُرِّيَّتِي » فَقَالَ اَللَّهُ «لاٰ يَنٰالُ عَهْدِي اَلظّٰالِمِينَ » مَنْ عَبَدَ صَنَماً أَوْ وَثَناً لاَ يَكُونُ إِمَاماً .
4⃣آن پيامبرى كه هم در خواب مى‌بيند و هم آواز را مى‌شنود و هم در بيدارى به چشم مى‌بيند و خودش امام است مانند ابراهيم كه مدتى پيامبر بود و امام نبود تا آنكه خدا فرمود: «به راستى من تو را امام ساختم،عرض كرد:و از نژاد من هم‌؟ خدا فرمود:فرمان نبوت من به ستمكار نمى‌رسد». يعنى هركس بتى را پرستيده امام نخواهد شد.


ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻نکات مهم🔻

✅معنای نبی و انبیاء:
النبي بر وزن فعيل به معنى فاعل است و از النبأ گرفته شده و النبي مخبر عن اللّه (نبی کسی است که از طرف خدا به او خبر داده شده است).

معنای دیگر نبأ نیز به معنای مکان رفیع است و پیامبر چون صاحب مقام رفیع است پیامبر نامیده میشود.


✅ظاهرا این تقسیم بندی بر محور دیدن یا ندیدن فرشته وحی است، و وظیفه انبیا در تبلیغ کردن یا نکردن دین است ولی تقسیم بندی های دیگری نیز میتوان برای انبیاء بر شمرد.

⚜️بسم الله الرحمن الرحیم⚜️
شرح اصول کافی_جلسه چهل و ششم
۱۴۰۳/۰۷/۰۱- ۱۸ربیع الاول

⚜كِتَابُ الْحُجَّةِ⚜
⚜️بَابُ طَبَقَاتِ اَلْأَنْبِيَاءِ وَ اَلرُّسُلِ وَ اَلْأَئِمَّةِ عَلَيْهِمُ اَلسَّلاَمُ⚜️
این باب در بیان طبقات (شرافت و فضیلت)انبیاء و رسولان و امامان علیهم السلام است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻حدیث دوم🔻

💠زَيْدٍ اَلشَّحَّامِ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ:
زید شحام میگوید که از امام صادق علیه‌السلام شنیدم:

💠 إِنَّ اَللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى اِتَّخَذَ إِبْرَاهِيمَ عَبْداً قَبْلَ أَنْ يَتَّخِذَهُ نَبِيّاً
به راستى خداى تبارك و تعالى ابراهيم را بندۀ خود قرار داد پيش از آنكه به مقام نبوت برسد

💠وَ إِنَّ اَللَّهَ اِتَّخَذَهُ نَبِيّاً قَبْلَ أَنْ يَتَّخِذَهُ رَسُولاً
و او را به پيامبرى برگزيد پيش از آنكه به مقام رسالت برسد

💠وَ إِنَّ اَللَّهَ اِتَّخَذَهُ رَسُولاً قَبْلَ أَنْ يَتَّخِذَهُ خَلِيلاً
و او را رسول خود ساخت پيش از آنكه او را به مقام خلیل الله برساند

💠وَ إِنَّ اَللَّهَ اِتَّخَذَهُ خَلِيلاً قَبْلَ أَنْ يَجْعَلَهُ إِمَاماً
و او را خلیل خود ساخت پيش از آنكه او را به مقام امامت برگزيند

💠 فَلَمَّا جَمَعَ لَهُ اَلْأَشْيَاءَ قَالَ «إِنِّي جٰاعِلُكَ لِلنّٰاسِ إِمٰاماً»
و چون همۀ مقامات را برايش فراهم كرد،فرمود:«به راستى من تو را براى مردم امام و پيشوا قرار دادم»(بقرة/۱۲۴)

💠 قَالَ فَمِنْ عِظَمِهَا فِي عَيْنِ إِبْرَاهِيمَ قَالَ «وَ مِنْ ذُرِّيَّتِي
فرمود:از بس كه لطف و عنايات خدا در نظر ابراهيم بزرگ آمد عرض كرد:و از نژاد من هم‌؟

💠قٰالَ لاٰ يَنٰالُ عَهْدِي اَلظّٰالِمِينَ»
خدا در پاسخ فرمود:عهد و فرمان من به ستمكاران نمى‌رسد

💠قَالَ لاَ يَكُونُ اَلسَّفِيهُ إِمَامَ اَلتَّقِيِّ .
فرمود:شخص كم خرد،پيشواى پرهيزكاران نمى‌شود.(شخص ستمكار از نظر خداوند كم خرد است كه به پيشوائى امت نمى‌رسد)

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻نکات مهم🔻

✅مقامات حضرت ابراهیم علیه‌السلام:

1⃣عبودیت
2⃣نبوت
3⃣رسالت
4⃣خلیل الله
5⃣امامت

⏪باتوجه به سیری که حضرت ابراهیم داشتند و جمله(اشهد ان محمد عبده و رسوله) که ما در نمازمان به آن تاکید داریم ،این چنین برداشت میشود که اولین گام برای سعادت ما توجه به عبودیت و بندگی خداست.

✅علامه مجلسی در رابطه با لفظ خلیل میفرمایند:
الخلة فإنها فراغ القلب عن جميع ما سوى الله،
خلیل کسی است که از هر چه غیر خدا دل خالی کرده است.
و عدم التوسل في شيء من الأمور إلى سواه،
و به چیزی جز خدا توسل نمی جوید.
و كل رسول لا يلزم أن تكون له هذه الدرجة
والبته هر رسولی نمی‌تواند به مقام خلیل الله برسد.

✅با توجه به جمله “لاَ يَكُونُ اَلسَّفِيهُ إِمَامَ اَلتَّقِيِّ”(خداوند اراده کرده انسان سفیه نتواند امام انسان متقی و پرهیزکار باشد.)

⏪طبق نظر علامه مجلسی: الظلم سفاهة
ظلم همان سفاهت و دیوانگی است.

🔺حکمت۲۳۵:
وَ قِيلَ لَهُ صِفْ لَنَا الْعَاقِلَ،
به امام علی علیه‌السلام گفتند عاقل را برای ما وصف کن.
فَقَالَ (علیه السلام): هُوَ الَّذِي يَضَعُ الشَّيْءَ مَوَاضِعَهُ
امام فرمود: عاقل كسى است كه هر چيز را در جاى خود قرار مى دهد.
فَقِيلَ فَصِفْ لَنَا الْجَاهِلَ، فَقَالَ قَدْ فَعَلْتُ.
گفته شد: جاهل را توصيف بفرما. فرمود: توصيف كردم.

⏪به این معنا که کسی که ذره ای گناه کرده باشد و یا سابقه شرک داشته باشد ظالم است و نمی‌تواند امام شود.

⚜️بسم الله الرحمن الرحیم⚜️
شرح اصول کافی_جلسه چهل و ششم
۱۴۰۳/۰۷/۰۱- ۱۸ربیع الاول

⚜كِتَابُ الْحُجَّةِ⚜
⚜️بَابُ طَبَقَاتِ اَلْأَنْبِيَاءِ وَ اَلرُّسُلِ وَ اَلْأَئِمَّةِ عَلَيْهِمُ اَلسَّلاَمُ⚜️
این باب در بیان طبقات (شرافت و فضیلت)انبیاء و رسولان و امامان علیهم السلام است.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻حدیث سوم🔻

💠عَنِ اِبْنِ أَبِي يَعْفُورٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ:
از ابی یعفور نقل است که از امام صادق علیه‌السلام شنیدم:

💠سَادَةُ اَلنَّبِيِّينَ وَ اَلْمُرْسَلِينَ خَمْسَةٌ وَ هُمْ «أُولُوا اَلْعَزْمِ مِنَ اَلرُّسُلِ»
سرور پيامبران پنج نفرند كه پيامبران اولوالعزم‌اند.

💠وَ عَلَيْهِمْ دَارَتِ اَلرَّحَى نُوحٌ وَ إِبْرَاهِيمُ وَ مُوسَى وَ عِيسَى وَ مُحَمَّدٌ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ عَلَى جَمِيعِ اَلْأَنْبِيَاءِ .
و آسياى نبوت به دور آنها مى‌چرخد و ايشان عبارتند از نوح و ابراهيم و موسى و عيسى و محمد صلّى اللّه عليه و اله.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻نکات مهم🔻

✅ملاصدرا در رابطه با معنای اولوالعزم میگوید:
أولو العزم من الرسل سموا بذلك لما فيهم من العزم التام على دعوة الخلق الى طريق الحق
پیامبران اولوالعزم به این نام شناخته شدند چرا که آنها عزم تام و کاملی داشتند برای دعوت خلق به راه حق
و المجاهدة مع اعداء الله و ثبات القدم فى الحروب
و با دشمنان خدا جهاد میکردند و در جنگ ها ثابت قدم بودند.
و الصبر على الشدائد و المكاره و احتمال الاذى من القوم
وبر سختی ها و مکر و آزار قوم خود صبر می‌کردند.

🔺عبارت “وَ عَلَيْهِمْ دَارَتِ اَلرَّحَى”به این نکته اشاره دارد که پیامبران اولوالعزم محور آسیای نبوتند.

🔺امیرالمومنین علی علیه‌السلام در خطبه شقشقیه خود را قطب آسیای خلقت معرفی کرده اند:

أَمَا وَ اللَّهِ لَقَدْ تَقَمَّصَهَا فُلَانٌ [ابْنُ أَبِي قُحَافَةَ] وَ إِنَّهُ لَيَعْلَمُ أَنَّ مَحَلِّي مِنْهَا مَحَلُّ الْقُطْبِ مِنَ الرَّحَى يَنْحَدِرُ عَنِّي السَّيْلُ وَ لَا يَرْقَى إِلَيَّ الطَّيْر
آگاه باشيد به خدا سوگند ابا بكر، جامه خلافت را بر تن كرد، در حالى كه مى دانست جايگاه من نسبت به حكومت اسلامى، چون محور آسياب است به آسياب كه دور آن حركت مى كند. او مى دانست كه سيل علوم از دامن كوهسار من جارى است، و مرغان دور پرواز انديشه ها به بلنداى ارزش من نتوانند پرواز كرد. 

⚜️بسم الله الرحمن الرحیم⚜️
شرح اصول کافی_جلسه چهل و ششم
۱۴۰۳/۰۷/۰۱- ۱۸ربیع الاول

⚜كِتَابُ الْحُجَّةِ⚜
⚜️بَابُ طَبَقَاتِ اَلْأَنْبِيَاءِ وَ اَلرُّسُلِ وَ اَلْأَئِمَّةِ عَلَيْهِمُ اَلسَّلاَمُ⚜️
این باب در بیان طبقات (شرافت و فضیلت)انبیاء و رسولان و امامان علیهم السلام است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻حدیث چهارم🔻

💠عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ:
راوی از امام باقر علیه‌السلام نقل میکند که فرمود:

💠إِنَّ اَللَّهَ اِتَّخَذَ إِبْرَاهِيمَ عَبْداً قَبْلَ أَنْ يَتَّخِذَهُ نَبِيّاً
به راستى خدا ابراهيم را به بندگى خود پذيرفت پيش از آنكه او را پيامبر خود سازد.

💠وَ اِتَّخَذَهُ نَبِيّاً قَبْلَ أَنْ يَتَّخِذَهُ رَسُولاً و پيامبر انتخابش كرد پيش از آنكه رسولش سازد

💠و اِتَّخَذَهُ رَسُولاً قَبْلَ أَنْ يَتَّخِذَهُ خَلِيلاً
و به رسالتش برگزيد پيش از آنكه خليل خودش قرار دهد.

💠 وَ اِتَّخَذَهُ خَلِيلاً قَبْلَ أَنْ يَتَّخِذَهُ إِمَاماً
و خليل و دوست خودش نمود پيش از آنكه او را امام سازد.

💠فَلَمَّا جَمَعَ لَهُ هَذِهِ اَلْأَشْيَاءَ وَ قَبَضَ يَدَهُ قَالَ لَهُ يَا إِبْرَاهِيمُ «إِنِّي جٰاعِلُكَ لِلنّٰاسِ إِمٰاماً»
و چون همه اين مقامات را براى او فراهم نمود _(امام پنج انگشت خود را جمع کرد یعنی ۵ نعمت به او داده شد:عبد،نبی،رسول،خلیل،امام)
به او فرمود:اى ابراهيم«به راستى من تو را براى مردم،امام و پيشوا قرار دادم»

💠 فَمِنْ عِظَمِهَا فِي عَيْنِ إِبْرَاهِيمَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ يَا رَبِّ «وَ مِنْ ذُرِّيَّتِي قٰالَ لاٰ يَنٰالُ عَهْدِي اَلظّٰالِمِينَ» .
از بس اين مقام در نظر ابراهيم بزرگ آمد«عرض كرد:پروردگارا و از نژاد من هم‌؟خدا فرمود:عهد من به ستمكاران نخواهد رسيد».

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻نکات مهم🔻

✅علامه مجلسی: كلمه “عهد” كنايه از خلافت و جانشينى از طرف خداوند در روى زمين است و اين آيه كه ستمكاران را از اين پيمان نفى مى‌كند دليل بر اين است كه امام و پيشواى ملت بايد معصوم باشد زيرا غير معصوم بدون شك نسبت به خود يا ديگرى ستم خواهد كرد.

✅با توجه به دانسته های ما ابتدا پیامبران به مقام نبوت میرسیده بعد رسالت و بعد اولوالعزم و جایگاه هر کدام نسبت به قبلی بالاتر است.مثلا رسول از نبی بالاتر است یا اولوالعزم نسبت به رسول مقام بالاتری است.
ملاصدرا بر این عقیده است که این نظر همه جا به اثبات نمیرسد چرا که برخی رسل بوده اند که از اولوالعزم ها بالاتر بوده اند ،علت هم این است که در جایگاه نبوت صحبت از یک مطلب است و در جایگاه رسالت صحبت از یک مطلب است و در جایگاه الوالعزمی هم همینطور و این ها را نمیتوان با هم مقایسه کرد.
ملاصدرا میگوید:
لان الاولى من كمال العقل النظرى و الثانية كمال العقل العملى
یک نفر از لحاظ عقل و فهم (عقل نظری) بالاتر است و دیگری از لحاظ عقل عملی و اجرایی و اعمال مومنانه.
و در ادامه مثالی میزند:
همینطور که همه میدانیم حضرت موسی یکی از پیامبران اولوالعزم هستند. در یک برهه خاصی خضر نبی که الوالعزم نبود معلم موسی شد، بر این اساس موسی به جهت عقل عملی و مبارزه با فرعون و … بالاتر است ولی شاید از لحاظ عقل نظری خضر نبی بالاتر باشد.


⏪ اگر چه قول مشهور خلاف این است و رسالت را بالاتر از نبوت میداند و باید در این زمینه تحقیق شود.

error: کپی برداری این محتوا شرعاً جایز نیست.