ممنون از صبر و شکیبایی شما...

کافی چهل و یکم

⚜️بسم الله الرحمن الرحیم⚜️

شرح اصول کافی_جلسه چهل و یکم

۱۴۰۳/۰۴/۳۱- ۱۵محرم

⚜️بَابُ الرَّدِّ إِلَى الْكِتَابِ وَ السُّنَّةِ وَ أَنَّهُ لَيْسَ شَيْ‏ءٌ مِنَ الْحَلَالِ وَ الْحَرَامِ وَ جَمِيعِ مَا يَحْتَاجُ النَّاسُ إِلَيْهِ إِلَّا وَ قَدْ جَاءَ فِيهِ كِتَابٌ أَوْ سُنَّةٌ⚜️

استاد محمد کاظمی‌نیا
کافی چهل و یکم
0.5 0.75 عادی 1.25 1.5 1.75 2
23:54 00:00
با کلیک روی عناوین زیر،
|

وَ قَالَ عَليهِ السَّلامُ
بَيْنَکُمْ وَ بَيْنَ آلْمَوْعِظَةِ حِجَابٌ مِنَ آلْغِرَّةِ.

امام (عليه السلام) فرمود:
ميان شما و موعظه، پرده اى از غفلت (و غرور) وجود دارد (که مانع تأثير آن است).

باز گرداندن همه امور به کتاب و سنت و اینکه هیچ چیزی از حلال و حرام و آنچه مردم به آن احتیاج دارند نیست مگر اینکه در قرآن یا سنت پیامبر آمده است.
(ابتدا احادیث این باب خوانده میشود و بعد جمع بندی در مورد اینکه آیا همه مسائل در قرآن و حدیث آمده اند، یا مقصود خاصی مد نظر است بیان خواهد شد.)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻حدیث اول🔻

💠 عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ:
امام صادق علیه‌السلام فرمود:
💠 إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَنْزَلَ فِي الْقُرْآنِ تِبْيَانَ كُلِّ شَيْ‏ءٍ حَتَّى وَ اللَّهِ مَا تَرَكَ اللَّهُ شَيْئاً يَحْتَاجُ إِلَيْهِ الْعِبَادُ
به راستى خداوند قرآن را براى بيان هرچيز نازل فرموده و به خدا سوگند چيزى از نياز بندگان فروگذار نكرده كه بندگان بدان نيازمند باشند ،
💠حَتَّى لَا يَسْتَطِيعَ عَبْدٌ يَقُولُ لَوْ كَانَ هَذَا اُنْزِلَ فِي الْقُرْآنِ- إِلَّا وَ قَدْ أَنْزَلَهُ اللَّهُ فِيهِ.
تا آنجا كه هيچ بنده‌اى نتواند بگويد كاش اين هم در قرآن آمده بود مگر اينكه آن را هم خدا در قرآن آورده است.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
✅ لفظ “تِبْيَانَ” برای قرآن به معنای بین، بین است. یعنی قرآن بین هر چیزی با چیز دیگر را مشخص میکند، قرآن هر چیزی را ذکر کرده.

✅”لو” در بخش پایانی حدیث به معنای “لیت” است، اگر کسی بگوید ای کاش …
هر چیزی را که انسان بگوید ای کاش این مطلب هم در قرآن بود ،در قرآن هست. هر چه به ذهن انسان خطور کند در قرآن در موردش سخن گفته شده است.
این ادعا ادعای بزرگی است ، که در آن محدودیتی از لحاظ احکام و عقاید و … نیامده و شامل هر چیزی است.

.⚜️بسم الله الرحمن الرحیم⚜️
شرح اصول کافی_جلسه چهل و یکم
۱۴۰۳/۰۴/۳۱- ۱۵محرم

⚜️بَابُ الرَّدِّ إِلَى الْكِتَابِ وَ السُّنَّةِ وَ أَنَّهُ لَيْسَ شَيْ‏ءٌ مِنَ الْحَلَالِ وَ الْحَرَامِ وَ جَمِيعِ مَا يَحْتَاجُ النَّاسُ إِلَيْهِ إِلَّا وَ قَدْ جَاءَ فِيهِ كِتَابٌ أَوْ سُنَّةٌ⚜️

باز گرداندن همه امور به کتاب و سنت و اینکه هیچ چیزی از حلال و حرام و آنچه مردم به آن احتیاج دارند نیست مگر اینکه در قرآن یا سنت پیامبر آمده است.
(ابتدا احادیث این باب خوانده میشود و بعد جمع بندی در مورد اینکه آیا همه مسائل در قرآن و حدیث آمده اند، یا مقصود خاصی مد نظر است بیان خواهد شد.)

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻حدیث دوم🔻

💠 عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ
امام باقر علیه‌السلام فرمود:
💠إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَمْ يَدَعْ شَيْئاً يَحْتَاجُ إِلَيْهِ الْأُمَّةُ إِلَّا أَنْزَلَهُ فِي كِتَابِهِ وَ بَيَّنَهُ لِرَسُولِهِ ص وَ جَعَلَ لِكُلِّ شَيْ‏ءٍ حَدّاً وَ جَعَلَ عَلَيْهِ دَلِيلًا يَدُلُّ عَلَيْهِ
به راستى خداى تبارك و تعالى چيزى كه امت بر آن نيازمند باشند وانگذاشته جز آنكه در كتابش نازل كرده و براى رسولش بيان نموده و براى هر چيزى حدى مقرر ساخته و دليلى كه بر آن رهنمائى كند مقرر كرده .
💠 وَ جَعَلَ عَلَى مَنْ تَعَدَّى ذَلِكَ الْحَدَّ، حَدّاً.
و هر كس هم از آن حد و قانون تجاوز كند برايش حد و كيفرى مقرر ساخته.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
✅حد و حدود احکام در قرآن دقیقا بیان شده است، قرآن کریم میفرماید: كُلُوا وَاشْرَبُوا حَتَّىٰ يَتَبَيَّنَ لَكُمُ الْخَيْطُ الْأَبْيَضُ مِنَ الْخَيْطِ الْأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِ ۖ ثُمَّ أَتِمُّوا الصِّيَامَ إِلَى اللَّيْلِ
بخورید و بیاشامید، تا سپید صبح، از رشته سیاه شب برای شما آشکار گردد! سپس روزه را تا شب، تکمیل کنید!


✅ملاصدرا میگوید این حدیث پنج مطلب را در بر دارد که در اینجا فقط یک مورد را توضیح میدهیم که منظور از حد در این روایت چیست؟

1⃣کسی که از حدود الهی تعدی کند مستحق حدی از عذاب است.

2⃣کسی از حدود الهی تعدی کند خودش را از حدود انسانیت خارج کرده و به حد حیوانیت رسانده است. احکام الهی برا ی انسان است، کسی که به آن عمل نکند در حد انسان نیست.

🔺 امام سجاد در همان بخش ابتدایی دعای اول صحیفه سجادیه میفرماید:
خدا را شاکریم بر اینکه شکر نعمت هایش را به ما آموزش داد و به ما فهماند که باید در ازای هر نعمتی شکری داشته باشیم؛ چرا که اگر در مقابل نعمت ها شاکر نباشیم
“وَ لَوْ كَانُوا كَذَلِكَ لَخَرَجُوا مِنْ حُدُودِ الْإِنْسَانِيَّةِ إِلَى حَدِّ الْبَهِيمِيَّةِ فَكَانُوا كَمَا وَصَفَ فِي مُحْكَمِ كِتَابِهِ: «إِنْ هُمْ إِلَّا كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ سَبِيلًا»”
اگر انسان چنین شود از حدود انسانی خارج شده و به حدود حیوانی رسیده است، همانگونه که آیه قرآن میفرماید:
بیشتر آنان [سخن حق را] می شنوند، یا [در حقایق] می اندیشند؟ آنان جز مانند چهارپایان نیستند بلکه آنان گمراه ترند!

⏪عدم رعایت احکام الهی به خدا خدشه ای وارد نمی‌کند بلکه مارا از ورطه انسانیت خارج میکند .

.⚜️بسم الله الرحمن الرحیم⚜️
شرح اصول کافی_جلسه چهل و یکم
۱۴۰۳/۰۴/۳۱- ۱۵محرم

⚜️بَابُ الرَّدِّ إِلَى الْكِتَابِ وَ السُّنَّةِ وَ أَنَّهُ لَيْسَ شَيْ‏ءٌ مِنَ الْحَلَالِ وَ الْحَرَامِ وَ جَمِيعِ مَا يَحْتَاجُ النَّاسُ إِلَيْهِ إِلَّا وَ قَدْ جَاءَ فِيهِ كِتَابٌ أَوْ سُنَّةٌ⚜️

باز گرداندن همه امور به کتاب و سنت و اینکه هیچ چیزی از حلال و حرام و آنچه مردم به آن احتیاج دارند نیست مگر اینکه در قرآن یا سنت پیامبر آمده است.
(ابتدا احادیث این باب خوانده میشود و بعد جمع بندی در مورد اینکه آیا همه مسائل در قرآن و حدیث آمده اند، یا مقصود خاصی مد نظر است بیان خواهد شد.)

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻حدیث سوم🔻

💠 سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ
از امام صادق علیه‌السلام روایت شده که می‌فرمود:
💠 مَا خَلَقَ اللَّهُ حَلَالًا وَ لَا حَرَاماً إِلَّا وَ لَهُ حَدٌّ كَحَدِّ الدَّارِ فَمَا كَانَ مِنَ الطَّرِيقِ فَهُوَ مِنَ الطَّرِيقِ وَ مَا كَانَ مِنَ الدَّارِ فَهُوَ مِنَ الدَّارِ
هيچ حلال و حرامى نيست جز آنكه مانند خانه،مرزى دارد،آنچه از راه است به راه تعلق دارد و آنچه از خانه است مربوط‍‌ به خانه است
💠حَتَّى أَرْشُ الْخَدْشِ فَمَا سِوَاهُ
تا آنجا كه حتى جريمه خراش به ناحق و غیر آن را مشخص کرده
💠وَ الْجَلْدَةِ وَ نِصْفِ الْجَلْدَةِ.
و حکم يك شلاق و نصف شلاق را معين شده است.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
✅ ارش به معنای خسارت است، خدش به معنای خراشی است که روی پوست ایجاد میشود.

✅مقصود از نصف شلاق یعنی تازیانه از وسط بگیرد و ضربه بزند که هرچه طول تازیانه کمتر باشد، ضرب آن کمتر است.

✅تمام احکام دین در قرآن آمده.

⚜️بسم الله الرحمن الرحیم⚜️
شرح اصول کافی_جلسه چهل و یکم
۱۴۰۳/۰۴/۳۱- ۱۵محرم

⚜️بَابُ الرَّدِّ إِلَى الْكِتَابِ وَ السُّنَّةِ وَ أَنَّهُ لَيْسَ شَيْ‏ءٌ مِنَ الْحَلَالِ وَ الْحَرَامِ وَ جَمِيعِ مَا يَحْتَاجُ النَّاسُ إِلَيْهِ إِلَّا وَ قَدْ جَاءَ فِيهِ كِتَابٌ أَوْ سُنَّةٌ⚜️

باز گرداندن همه امور به کتاب و سنت و اینکه هیچ چیزی از حلال و حرام و آنچه مردم به آن احتیاج دارند نیست مگر اینکه در قرآن یا سنت پیامبر آمده است.
(ابتدا احادیث این باب خوانده میشود و بعد جمع بندی در مورد اینکه آیا همه مسائل در قرآن و حدیث آمده اند، یا مقصود خاصی مد نظر است بیان خواهد شد.)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻حدیث چهارم🔻

💠 عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ
از مام صادق علیه‌السلام روایت شده که می‌فرمود:
💠مَا مِنْ شَيْ‏ءٍ إِلَّا وَ فِيهِ كِتَابٌ أَوْ سُنَّةٌ.
هیچ چیزی نیست مگر اینکه قرآن و سنت در مورد آن سخن گفته.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
✅کتاب در این حدیث و حدیث اول همین باب به معنای آیه ای از کتاب است.

⚜️بسم الله الرحمن الرحیم⚜️
شرح اصول کافی_جلسه چهل و یکم
۱۴۰۳/۰۴/۳۱- ۱۵محرم

⚜️بَابُ الرَّدِّ إِلَى الْكِتَابِ وَ السُّنَّةِ وَ أَنَّهُ لَيْسَ شَيْ‏ءٌ مِنَ الْحَلَالِ وَ الْحَرَامِ وَ جَمِيعِ مَا يَحْتَاجُ النَّاسُ إِلَيْهِ إِلَّا وَ قَدْ جَاءَ فِيهِ كِتَابٌ أَوْ سُنَّةٌ⚜️

باز گرداندن همه امور به کتاب و سنت و اینکه هیچ چیزی از حلال و حرام و آنچه مردم به آن احتیاج دارند نیست مگر اینکه در قرآن یا سنت پیامبر آمده است.
(ابتدا احادیث این باب خوانده میشود و بعد جمع بندی در مورد اینکه آیا همه مسائل در قرآن و حدیث آمده اند، یا مقصود خاصی مد نظر است بیان خواهد شد.)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻حدیث پنجم🔻

💠قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع :
امام باقر علیه‌السلام میفرماید:
💠إِذَا حَدَّثْتُكُمْ بِشَيْ‏ءٍ فَاسْأَلُونِي مِنْ كِتَابِ اللَّهِ
هرگاه به شما از چيزى خبر دادم از من بپرسيد در كجاى قرآن است‌؟
💠 ثُمَّ قَالَ فِي بَعْضِ حَدِيثِهِ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص نَهَى عَنِ الْقِيلِ وَ الْقَالِ وَ فَسَادِ الْمَالِ وَ كَثْرَةِ السُّؤَالِ
سپس حضرت در ضمن گفتارش فرمود:به راستى رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله از قيل‌وقال و تباه كردن مال و بسيار پرسيدن نهى كرده.
💠 فَقِيلَ لَهُ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ أَيْنَ هَذَا مِنْ كِتَابِ اللَّهِ
به ایشان عرض شد:يا بن رسول اللّه همين‌كه فرموديد در كجاى قرآن است‌؟
💠قَالَ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ- لا خَيْرَ فِي كَثِيرٍ مِنْ نَجْواهُمْ إِلَّا مَنْ أَمَرَ بِصَدَقَةٍ أَوْ مَعْرُوفٍ أَوْ إِصْلاحٍ بَيْنَ النَّاسِ
_نهی از قیل و قال_ خداى عز و جل مى‌فرمايد:«در بسيارى از در گوشيهاى مردم خيرى نيست جز آنكه دستور دهد به صدقه يا كار خير يا اصلاح ميان مردم(نساء/114)»

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
✅ملا خلیل قزوینی: قیل و قال در اینجا به معنای حرف زدن از این و آن و پر کردن وقت با سخن گفتن از دیگران است. قرآن میفرماید در مجالس که مینشینید مدام پشت سر این و آن به صورت مخفیانه و در گوشی حرف نزنید مگر اینکه برای حفظ آبروی مومنی بخواهید در گوشی حرف بزنید و مشکل او را برطرف کنید.
🔺قرآن کریم در نهی از فساد مال میفرماید:
وَ قَالَ وَ لا تُؤْتُوا السُّفَهاءَ أَمْوالَكُمُ الَّتِي جَعَلَ اللَّهُ لَكُمْ قِياماً.
«اموال خود را به سفيهان ندهيد كه خدا آنرا وسيله بقاى زندگى شما قرار داده است(نساء/5)»

✅همیشه زائل کردن مال به این نیست که آن را صرف مواد مخدر و … کنیم، همین که انسان مال را به انسان سفیه بدهیم آن را از بین برده ایم.
⏪آیت الله جوادی می‌فرمود مال ستون فقرات انسان است ،اگر نباشد انسان قادر به راه رفتن نیست ،نباید آن را دست سفیه سپرد جرا که فقر میآورد که با ستون فقرات هم ریشه است. وقتی این آیه در مورد اموال شخصی مطرح است چرا در مورد اموال عمومی مطرح نباشد؟ کسی باید مسئول بشود که سفیه نباشد و بتواند اموال عمومی را حفظ کند!

🔺قرآن کریم در نهی از زیاد سوال پرسیدن می‌فرماید:
وَ قَالَ لا تَسْئَلُوا عَنْ أَشْياءَ إِنْ تُبْدَ لَكُمْ تَسُؤْكُمْ .
«مپرسيد از چيزهاى كه اگر براى شما بيان شود شما را ناراحت میکند(مائده/101)»


✅ نهی از پرسیدن به معنای مطلق پرسش نیست. در کتاب فضل علم بابی داشتیم تحت عنوان “بَابُ سُؤَالِ الْعَالِمِ وَ تَذَاكُرِه‏” که سوال پرسیدن را ستود. ولی در برخی امور مثل اسرار و حکمت اتفاقات و… سوال پرسیدن باعث به زحمت افتادن میشود.
جریان سوره بقره همین است.

✅هم متن حدیث هم معنای حدیث دلالت بر آن دارد که اهل بیت هر چه میگویند در قرآن است.

⚜️بسم الله الرحمن الرحیم⚜️
شرح اصول کافی_جلسه چهل و یکم
۱۴۰۳/۰۴/۳۱- ۱۵محرم

⚜️بَابُ الرَّدِّ إِلَى الْكِتَابِ وَ السُّنَّةِ وَ أَنَّهُ لَيْسَ شَيْ‏ءٌ مِنَ الْحَلَالِ وَ الْحَرَامِ وَ جَمِيعِ مَا يَحْتَاجُ النَّاسُ إِلَيْهِ إِلَّا وَ قَدْ جَاءَ فِيهِ كِتَابٌ أَوْ سُنَّةٌ⚜️

باز گرداندن همه امور به کتاب و سنت و اینکه هیچ چیزی از حلال و حرام و آنچه مردم به آن احتیاج دارند نیست مگر اینکه در قرآن یا سنت پیامبر آمده است.
(ابتدا احادیث این باب خوانده میشود و بعد جمع بندی در مورد اینکه آیا همه مسائل در قرآن و حدیث آمده اند، یا مقصود خاصی مد نظر است بیان خواهد شد.)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻حدیث ششم🔻

💠قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع
امام باقر علیه‌السلام میفرماید:
💠مَا مِنْ أَمْرٍ يَخْتَلِفُ فِيهِ اثْنَانِ إِلَّا وَ لَهُ أَصْلٌ فِي كِتَابِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لَكِنْ لَا تَبْلُغُهُ عُقُولُ الرِّجَالِ.
هيچ امرى نيست كه دو تن در آن اختلاف نورزند جز آنكه اصل و ريشه آن در قرآن است ولى انديشه مردم عادى آنرا درك نمى‌كند و به آن نمى‌رسد.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
✅همه حقایق و احکام الهی اصلش در قرآن ذکر شده است ولی عقل افراد عادی نمی تواند همه این حقایق را استخراج کند بلکه افرادی که در علم و قرآن زحمت کشیده باشند میتوانند از این اصل و ریشه ها فروعات و احکام را استخراج کند.

⚜️بسم الله الرحمن الرحیم⚜️
شرح اصول کافی_جلسه چهل و یکم
۱۴۰۳/۰۴/۳۱- ۱۵محرم

⚜حکایتی از زندگی علما⚜

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻مرحوم سید محسن امین جبل عاملی🔻

✅مرحوم سید محسن امین جبل عاملی صاحب کتاب اعیان الشیعه در جلد 10 کتاب یک داستانی از اوضاع زندگی خودش نقل میکند که خیلی درس آموز است:
در عراق سه سال قحطی و گرانی به وجود آمد و هم زمان با آن در لبنان (جبل عامل ) هم قحطی شده بود و من با 7 سر عیال فقط 5 لیر در آمد سالانه داشتم.
ولا عودت نفسي على التوسل إلى أحد (و من خودم را به متوسل شدن به این و آن عادت نداده بودم.)
پس در سال اول قسمتی از لوزام منزل را که می شد از آن دست کشید فروختم و در مخارج قناعت به کم و اکتفاء به اغذیه نا مناسب را در پیش گرفتیم.
ونحن كما كنا سابقا في ملازمة الدرس والتعفف عن الناس
(و ما همچنان به درس و بحث مشغول بودیم و از مراجعه و استمداد از این و آن روی گردان بودیم و به گرانی و کمبود اعتنائی نمی کردیم. مثل اینکه وضع عادی است. )

در سال دوم، قسمتی از کتاب هائی را که ممکن بود بفروشیم فروختیم و آن سال را گذراندیم
و در سال سوم، زیور آلات خانواده را فروختیم.

وجاءت السنة الرابعة وليس عندنا ما يباع لا من أثاث ولا كتب … ونحن على الحالة التي كنا عليها …و زادت العائلة ونحن لا نبالي بشئ من ذلك مواظبون على مطالعتنا ودروسنا كان لم يكن من ذلك شئ وقد علم الله تعالى ما نحن فيه
( وسال چهارم آمد درحالی که ماهیچ چیزبرای فروختن و امرار معاش نداشتیم و قحطی و گرانی هم همچنان ادامه داشت ما نیز بدون اعتناء به آن وضع به مطالعات و درس و بحث خود مشغول بودیم.)

سید محسن میگوید یک روزی فردی در خانه ما را زد و نامه ای به من داد که در آن نامه 7 لیر پول بود و نوشته از طرف فلانی است. که من نه آورنده نامه را میشناختم نه فرستنده پول را. مدتی بعد از این ماجرا به طور اتفاقی فرستند پول را دیدم و به او گفتم تو مشکل مرا حل کردی، اگر خواسته ای داری بگو تا من اجابت کنم. او گفت:
أريد ان تشتري لي صحيفة سجادية وكانت معي صحيفة طبع تبريز وهي أحسن طبعة وأصحها فأعطيته إياها.
من یک صحیفه سجادیه میخواستم
من یک صحیفه سجادیه داشتم که بسیار نفیس بود آن را به او بخشیدم.

کافی چهل و یکم

⚜️بسم الله الرحمن الرحیم⚜️

شرح اصول کافی_جلسه چهل و یکم

۱۴۰۳/۰۴/۳۱- ۱۵محرم

⚜️بَابُ الرَّدِّ إِلَى الْكِتَابِ وَ السُّنَّةِ وَ أَنَّهُ لَيْسَ شَيْ‏ءٌ مِنَ الْحَلَالِ وَ الْحَرَامِ وَ جَمِيعِ مَا يَحْتَاجُ النَّاسُ إِلَيْهِ إِلَّا وَ قَدْ جَاءَ فِيهِ كِتَابٌ أَوْ سُنَّةٌ⚜️

استاد محمد کاظمی‌نیا
کافی چهل و یکم
0.5 0.75 عادی 1.25 1.5 1.75 2
23:54 00:00
با کلیک روی عناوین زیر،
|

وَ قَالَ عَليهِ السَّلامُ
بَيْنَکُمْ وَ بَيْنَ آلْمَوْعِظَةِ حِجَابٌ مِنَ آلْغِرَّةِ.

امام (عليه السلام) فرمود:
ميان شما و موعظه، پرده اى از غفلت (و غرور) وجود دارد (که مانع تأثير آن است).

باز گرداندن همه امور به کتاب و سنت و اینکه هیچ چیزی از حلال و حرام و آنچه مردم به آن احتیاج دارند نیست مگر اینکه در قرآن یا سنت پیامبر آمده است.
(ابتدا احادیث این باب خوانده میشود و بعد جمع بندی در مورد اینکه آیا همه مسائل در قرآن و حدیث آمده اند، یا مقصود خاصی مد نظر است بیان خواهد شد.)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻حدیث اول🔻

💠 عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ:
امام صادق علیه‌السلام فرمود:
💠 إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَنْزَلَ فِي الْقُرْآنِ تِبْيَانَ كُلِّ شَيْ‏ءٍ حَتَّى وَ اللَّهِ مَا تَرَكَ اللَّهُ شَيْئاً يَحْتَاجُ إِلَيْهِ الْعِبَادُ
به راستى خداوند قرآن را براى بيان هرچيز نازل فرموده و به خدا سوگند چيزى از نياز بندگان فروگذار نكرده كه بندگان بدان نيازمند باشند ،
💠حَتَّى لَا يَسْتَطِيعَ عَبْدٌ يَقُولُ لَوْ كَانَ هَذَا اُنْزِلَ فِي الْقُرْآنِ- إِلَّا وَ قَدْ أَنْزَلَهُ اللَّهُ فِيهِ.
تا آنجا كه هيچ بنده‌اى نتواند بگويد كاش اين هم در قرآن آمده بود مگر اينكه آن را هم خدا در قرآن آورده است.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
✅ لفظ “تِبْيَانَ” برای قرآن به معنای بین، بین است. یعنی قرآن بین هر چیزی با چیز دیگر را مشخص میکند، قرآن هر چیزی را ذکر کرده.

✅”لو” در بخش پایانی حدیث به معنای “لیت” است، اگر کسی بگوید ای کاش …
هر چیزی را که انسان بگوید ای کاش این مطلب هم در قرآن بود ،در قرآن هست. هر چه به ذهن انسان خطور کند در قرآن در موردش سخن گفته شده است.
این ادعا ادعای بزرگی است ، که در آن محدودیتی از لحاظ احکام و عقاید و … نیامده و شامل هر چیزی است.

.⚜️بسم الله الرحمن الرحیم⚜️
شرح اصول کافی_جلسه چهل و یکم
۱۴۰۳/۰۴/۳۱- ۱۵محرم

⚜️بَابُ الرَّدِّ إِلَى الْكِتَابِ وَ السُّنَّةِ وَ أَنَّهُ لَيْسَ شَيْ‏ءٌ مِنَ الْحَلَالِ وَ الْحَرَامِ وَ جَمِيعِ مَا يَحْتَاجُ النَّاسُ إِلَيْهِ إِلَّا وَ قَدْ جَاءَ فِيهِ كِتَابٌ أَوْ سُنَّةٌ⚜️

باز گرداندن همه امور به کتاب و سنت و اینکه هیچ چیزی از حلال و حرام و آنچه مردم به آن احتیاج دارند نیست مگر اینکه در قرآن یا سنت پیامبر آمده است.
(ابتدا احادیث این باب خوانده میشود و بعد جمع بندی در مورد اینکه آیا همه مسائل در قرآن و حدیث آمده اند، یا مقصود خاصی مد نظر است بیان خواهد شد.)

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻حدیث دوم🔻

💠 عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ
امام باقر علیه‌السلام فرمود:
💠إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَمْ يَدَعْ شَيْئاً يَحْتَاجُ إِلَيْهِ الْأُمَّةُ إِلَّا أَنْزَلَهُ فِي كِتَابِهِ وَ بَيَّنَهُ لِرَسُولِهِ ص وَ جَعَلَ لِكُلِّ شَيْ‏ءٍ حَدّاً وَ جَعَلَ عَلَيْهِ دَلِيلًا يَدُلُّ عَلَيْهِ
به راستى خداى تبارك و تعالى چيزى كه امت بر آن نيازمند باشند وانگذاشته جز آنكه در كتابش نازل كرده و براى رسولش بيان نموده و براى هر چيزى حدى مقرر ساخته و دليلى كه بر آن رهنمائى كند مقرر كرده .
💠 وَ جَعَلَ عَلَى مَنْ تَعَدَّى ذَلِكَ الْحَدَّ، حَدّاً.
و هر كس هم از آن حد و قانون تجاوز كند برايش حد و كيفرى مقرر ساخته.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
✅حد و حدود احکام در قرآن دقیقا بیان شده است، قرآن کریم میفرماید: كُلُوا وَاشْرَبُوا حَتَّىٰ يَتَبَيَّنَ لَكُمُ الْخَيْطُ الْأَبْيَضُ مِنَ الْخَيْطِ الْأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِ ۖ ثُمَّ أَتِمُّوا الصِّيَامَ إِلَى اللَّيْلِ
بخورید و بیاشامید، تا سپید صبح، از رشته سیاه شب برای شما آشکار گردد! سپس روزه را تا شب، تکمیل کنید!


✅ملاصدرا میگوید این حدیث پنج مطلب را در بر دارد که در اینجا فقط یک مورد را توضیح میدهیم که منظور از حد در این روایت چیست؟

1⃣کسی که از حدود الهی تعدی کند مستحق حدی از عذاب است.

2⃣کسی از حدود الهی تعدی کند خودش را از حدود انسانیت خارج کرده و به حد حیوانیت رسانده است. احکام الهی برا ی انسان است، کسی که به آن عمل نکند در حد انسان نیست.

🔺 امام سجاد در همان بخش ابتدایی دعای اول صحیفه سجادیه میفرماید:
خدا را شاکریم بر اینکه شکر نعمت هایش را به ما آموزش داد و به ما فهماند که باید در ازای هر نعمتی شکری داشته باشیم؛ چرا که اگر در مقابل نعمت ها شاکر نباشیم
“وَ لَوْ كَانُوا كَذَلِكَ لَخَرَجُوا مِنْ حُدُودِ الْإِنْسَانِيَّةِ إِلَى حَدِّ الْبَهِيمِيَّةِ فَكَانُوا كَمَا وَصَفَ فِي مُحْكَمِ كِتَابِهِ: «إِنْ هُمْ إِلَّا كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ سَبِيلًا»”
اگر انسان چنین شود از حدود انسانی خارج شده و به حدود حیوانی رسیده است، همانگونه که آیه قرآن میفرماید:
بیشتر آنان [سخن حق را] می شنوند، یا [در حقایق] می اندیشند؟ آنان جز مانند چهارپایان نیستند بلکه آنان گمراه ترند!

⏪عدم رعایت احکام الهی به خدا خدشه ای وارد نمی‌کند بلکه مارا از ورطه انسانیت خارج میکند .

.⚜️بسم الله الرحمن الرحیم⚜️
شرح اصول کافی_جلسه چهل و یکم
۱۴۰۳/۰۴/۳۱- ۱۵محرم

⚜️بَابُ الرَّدِّ إِلَى الْكِتَابِ وَ السُّنَّةِ وَ أَنَّهُ لَيْسَ شَيْ‏ءٌ مِنَ الْحَلَالِ وَ الْحَرَامِ وَ جَمِيعِ مَا يَحْتَاجُ النَّاسُ إِلَيْهِ إِلَّا وَ قَدْ جَاءَ فِيهِ كِتَابٌ أَوْ سُنَّةٌ⚜️

باز گرداندن همه امور به کتاب و سنت و اینکه هیچ چیزی از حلال و حرام و آنچه مردم به آن احتیاج دارند نیست مگر اینکه در قرآن یا سنت پیامبر آمده است.
(ابتدا احادیث این باب خوانده میشود و بعد جمع بندی در مورد اینکه آیا همه مسائل در قرآن و حدیث آمده اند، یا مقصود خاصی مد نظر است بیان خواهد شد.)

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻حدیث سوم🔻

💠 سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ
از امام صادق علیه‌السلام روایت شده که می‌فرمود:
💠 مَا خَلَقَ اللَّهُ حَلَالًا وَ لَا حَرَاماً إِلَّا وَ لَهُ حَدٌّ كَحَدِّ الدَّارِ فَمَا كَانَ مِنَ الطَّرِيقِ فَهُوَ مِنَ الطَّرِيقِ وَ مَا كَانَ مِنَ الدَّارِ فَهُوَ مِنَ الدَّارِ
هيچ حلال و حرامى نيست جز آنكه مانند خانه،مرزى دارد،آنچه از راه است به راه تعلق دارد و آنچه از خانه است مربوط‍‌ به خانه است
💠حَتَّى أَرْشُ الْخَدْشِ فَمَا سِوَاهُ
تا آنجا كه حتى جريمه خراش به ناحق و غیر آن را مشخص کرده
💠وَ الْجَلْدَةِ وَ نِصْفِ الْجَلْدَةِ.
و حکم يك شلاق و نصف شلاق را معين شده است.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
✅ ارش به معنای خسارت است، خدش به معنای خراشی است که روی پوست ایجاد میشود.

✅مقصود از نصف شلاق یعنی تازیانه از وسط بگیرد و ضربه بزند که هرچه طول تازیانه کمتر باشد، ضرب آن کمتر است.

✅تمام احکام دین در قرآن آمده.

⚜️بسم الله الرحمن الرحیم⚜️
شرح اصول کافی_جلسه چهل و یکم
۱۴۰۳/۰۴/۳۱- ۱۵محرم

⚜️بَابُ الرَّدِّ إِلَى الْكِتَابِ وَ السُّنَّةِ وَ أَنَّهُ لَيْسَ شَيْ‏ءٌ مِنَ الْحَلَالِ وَ الْحَرَامِ وَ جَمِيعِ مَا يَحْتَاجُ النَّاسُ إِلَيْهِ إِلَّا وَ قَدْ جَاءَ فِيهِ كِتَابٌ أَوْ سُنَّةٌ⚜️

باز گرداندن همه امور به کتاب و سنت و اینکه هیچ چیزی از حلال و حرام و آنچه مردم به آن احتیاج دارند نیست مگر اینکه در قرآن یا سنت پیامبر آمده است.
(ابتدا احادیث این باب خوانده میشود و بعد جمع بندی در مورد اینکه آیا همه مسائل در قرآن و حدیث آمده اند، یا مقصود خاصی مد نظر است بیان خواهد شد.)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻حدیث چهارم🔻

💠 عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ
از مام صادق علیه‌السلام روایت شده که می‌فرمود:
💠مَا مِنْ شَيْ‏ءٍ إِلَّا وَ فِيهِ كِتَابٌ أَوْ سُنَّةٌ.
هیچ چیزی نیست مگر اینکه قرآن و سنت در مورد آن سخن گفته.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
✅کتاب در این حدیث و حدیث اول همین باب به معنای آیه ای از کتاب است.

⚜️بسم الله الرحمن الرحیم⚜️
شرح اصول کافی_جلسه چهل و یکم
۱۴۰۳/۰۴/۳۱- ۱۵محرم

⚜️بَابُ الرَّدِّ إِلَى الْكِتَابِ وَ السُّنَّةِ وَ أَنَّهُ لَيْسَ شَيْ‏ءٌ مِنَ الْحَلَالِ وَ الْحَرَامِ وَ جَمِيعِ مَا يَحْتَاجُ النَّاسُ إِلَيْهِ إِلَّا وَ قَدْ جَاءَ فِيهِ كِتَابٌ أَوْ سُنَّةٌ⚜️

باز گرداندن همه امور به کتاب و سنت و اینکه هیچ چیزی از حلال و حرام و آنچه مردم به آن احتیاج دارند نیست مگر اینکه در قرآن یا سنت پیامبر آمده است.
(ابتدا احادیث این باب خوانده میشود و بعد جمع بندی در مورد اینکه آیا همه مسائل در قرآن و حدیث آمده اند، یا مقصود خاصی مد نظر است بیان خواهد شد.)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻حدیث پنجم🔻

💠قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع :
امام باقر علیه‌السلام میفرماید:
💠إِذَا حَدَّثْتُكُمْ بِشَيْ‏ءٍ فَاسْأَلُونِي مِنْ كِتَابِ اللَّهِ
هرگاه به شما از چيزى خبر دادم از من بپرسيد در كجاى قرآن است‌؟
💠 ثُمَّ قَالَ فِي بَعْضِ حَدِيثِهِ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص نَهَى عَنِ الْقِيلِ وَ الْقَالِ وَ فَسَادِ الْمَالِ وَ كَثْرَةِ السُّؤَالِ
سپس حضرت در ضمن گفتارش فرمود:به راستى رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله از قيل‌وقال و تباه كردن مال و بسيار پرسيدن نهى كرده.
💠 فَقِيلَ لَهُ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ أَيْنَ هَذَا مِنْ كِتَابِ اللَّهِ
به ایشان عرض شد:يا بن رسول اللّه همين‌كه فرموديد در كجاى قرآن است‌؟
💠قَالَ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ- لا خَيْرَ فِي كَثِيرٍ مِنْ نَجْواهُمْ إِلَّا مَنْ أَمَرَ بِصَدَقَةٍ أَوْ مَعْرُوفٍ أَوْ إِصْلاحٍ بَيْنَ النَّاسِ
_نهی از قیل و قال_ خداى عز و جل مى‌فرمايد:«در بسيارى از در گوشيهاى مردم خيرى نيست جز آنكه دستور دهد به صدقه يا كار خير يا اصلاح ميان مردم(نساء/114)»

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
✅ملا خلیل قزوینی: قیل و قال در اینجا به معنای حرف زدن از این و آن و پر کردن وقت با سخن گفتن از دیگران است. قرآن میفرماید در مجالس که مینشینید مدام پشت سر این و آن به صورت مخفیانه و در گوشی حرف نزنید مگر اینکه برای حفظ آبروی مومنی بخواهید در گوشی حرف بزنید و مشکل او را برطرف کنید.
🔺قرآن کریم در نهی از فساد مال میفرماید:
وَ قَالَ وَ لا تُؤْتُوا السُّفَهاءَ أَمْوالَكُمُ الَّتِي جَعَلَ اللَّهُ لَكُمْ قِياماً.
«اموال خود را به سفيهان ندهيد كه خدا آنرا وسيله بقاى زندگى شما قرار داده است(نساء/5)»

✅همیشه زائل کردن مال به این نیست که آن را صرف مواد مخدر و … کنیم، همین که انسان مال را به انسان سفیه بدهیم آن را از بین برده ایم.
⏪آیت الله جوادی می‌فرمود مال ستون فقرات انسان است ،اگر نباشد انسان قادر به راه رفتن نیست ،نباید آن را دست سفیه سپرد جرا که فقر میآورد که با ستون فقرات هم ریشه است. وقتی این آیه در مورد اموال شخصی مطرح است چرا در مورد اموال عمومی مطرح نباشد؟ کسی باید مسئول بشود که سفیه نباشد و بتواند اموال عمومی را حفظ کند!

🔺قرآن کریم در نهی از زیاد سوال پرسیدن می‌فرماید:
وَ قَالَ لا تَسْئَلُوا عَنْ أَشْياءَ إِنْ تُبْدَ لَكُمْ تَسُؤْكُمْ .
«مپرسيد از چيزهاى كه اگر براى شما بيان شود شما را ناراحت میکند(مائده/101)»


✅ نهی از پرسیدن به معنای مطلق پرسش نیست. در کتاب فضل علم بابی داشتیم تحت عنوان “بَابُ سُؤَالِ الْعَالِمِ وَ تَذَاكُرِه‏” که سوال پرسیدن را ستود. ولی در برخی امور مثل اسرار و حکمت اتفاقات و… سوال پرسیدن باعث به زحمت افتادن میشود.
جریان سوره بقره همین است.

✅هم متن حدیث هم معنای حدیث دلالت بر آن دارد که اهل بیت هر چه میگویند در قرآن است.

⚜️بسم الله الرحمن الرحیم⚜️
شرح اصول کافی_جلسه چهل و یکم
۱۴۰۳/۰۴/۳۱- ۱۵محرم

⚜️بَابُ الرَّدِّ إِلَى الْكِتَابِ وَ السُّنَّةِ وَ أَنَّهُ لَيْسَ شَيْ‏ءٌ مِنَ الْحَلَالِ وَ الْحَرَامِ وَ جَمِيعِ مَا يَحْتَاجُ النَّاسُ إِلَيْهِ إِلَّا وَ قَدْ جَاءَ فِيهِ كِتَابٌ أَوْ سُنَّةٌ⚜️

باز گرداندن همه امور به کتاب و سنت و اینکه هیچ چیزی از حلال و حرام و آنچه مردم به آن احتیاج دارند نیست مگر اینکه در قرآن یا سنت پیامبر آمده است.
(ابتدا احادیث این باب خوانده میشود و بعد جمع بندی در مورد اینکه آیا همه مسائل در قرآن و حدیث آمده اند، یا مقصود خاصی مد نظر است بیان خواهد شد.)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻حدیث ششم🔻

💠قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع
امام باقر علیه‌السلام میفرماید:
💠مَا مِنْ أَمْرٍ يَخْتَلِفُ فِيهِ اثْنَانِ إِلَّا وَ لَهُ أَصْلٌ فِي كِتَابِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لَكِنْ لَا تَبْلُغُهُ عُقُولُ الرِّجَالِ.
هيچ امرى نيست كه دو تن در آن اختلاف نورزند جز آنكه اصل و ريشه آن در قرآن است ولى انديشه مردم عادى آنرا درك نمى‌كند و به آن نمى‌رسد.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
✅همه حقایق و احکام الهی اصلش در قرآن ذکر شده است ولی عقل افراد عادی نمی تواند همه این حقایق را استخراج کند بلکه افرادی که در علم و قرآن زحمت کشیده باشند میتوانند از این اصل و ریشه ها فروعات و احکام را استخراج کند.

⚜️بسم الله الرحمن الرحیم⚜️
شرح اصول کافی_جلسه چهل و یکم
۱۴۰۳/۰۴/۳۱- ۱۵محرم

⚜حکایتی از زندگی علما⚜

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻مرحوم سید محسن امین جبل عاملی🔻

✅مرحوم سید محسن امین جبل عاملی صاحب کتاب اعیان الشیعه در جلد 10 کتاب یک داستانی از اوضاع زندگی خودش نقل میکند که خیلی درس آموز است:
در عراق سه سال قحطی و گرانی به وجود آمد و هم زمان با آن در لبنان (جبل عامل ) هم قحطی شده بود و من با 7 سر عیال فقط 5 لیر در آمد سالانه داشتم.
ولا عودت نفسي على التوسل إلى أحد (و من خودم را به متوسل شدن به این و آن عادت نداده بودم.)
پس در سال اول قسمتی از لوزام منزل را که می شد از آن دست کشید فروختم و در مخارج قناعت به کم و اکتفاء به اغذیه نا مناسب را در پیش گرفتیم.
ونحن كما كنا سابقا في ملازمة الدرس والتعفف عن الناس
(و ما همچنان به درس و بحث مشغول بودیم و از مراجعه و استمداد از این و آن روی گردان بودیم و به گرانی و کمبود اعتنائی نمی کردیم. مثل اینکه وضع عادی است. )

در سال دوم، قسمتی از کتاب هائی را که ممکن بود بفروشیم فروختیم و آن سال را گذراندیم
و در سال سوم، زیور آلات خانواده را فروختیم.

وجاءت السنة الرابعة وليس عندنا ما يباع لا من أثاث ولا كتب … ونحن على الحالة التي كنا عليها …و زادت العائلة ونحن لا نبالي بشئ من ذلك مواظبون على مطالعتنا ودروسنا كان لم يكن من ذلك شئ وقد علم الله تعالى ما نحن فيه
( وسال چهارم آمد درحالی که ماهیچ چیزبرای فروختن و امرار معاش نداشتیم و قحطی و گرانی هم همچنان ادامه داشت ما نیز بدون اعتناء به آن وضع به مطالعات و درس و بحث خود مشغول بودیم.)

سید محسن میگوید یک روزی فردی در خانه ما را زد و نامه ای به من داد که در آن نامه 7 لیر پول بود و نوشته از طرف فلانی است. که من نه آورنده نامه را میشناختم نه فرستنده پول را. مدتی بعد از این ماجرا به طور اتفاقی فرستند پول را دیدم و به او گفتم تو مشکل مرا حل کردی، اگر خواسته ای داری بگو تا من اجابت کنم. او گفت:
أريد ان تشتري لي صحيفة سجادية وكانت معي صحيفة طبع تبريز وهي أحسن طبعة وأصحها فأعطيته إياها.
من یک صحیفه سجادیه میخواستم
من یک صحیفه سجادیه داشتم که بسیار نفیس بود آن را به او بخشیدم.

error: کپی برداری این محتوا شرعاً جایز نیست.