ممنون از صبر و شکیبایی شما...

کافی بیست و سوم

⚜بسم الله الرحمن الرحیم⚜

💢شرح اصول کافی _جلسه بیست وسوم

📅۱۴۰۲/۹/۵_۵جمادی الاولی \

⚜بابُ المستأکلِ بِعِلمه والمُباهی بِه⚜

باب نهی کسب درآمد از علم وفخر فروشی با علم

استاد محمد کاظمی‌نیا
کافی بیست و سوم
0.5 0.75 عادی 1.25 1.5 1.75 2
23:18 00:00
با کلیک روی عناوین زیر،
|

وَ قَالَ عَليهِ السَّلامُ
بَيْنَکُمْ وَ بَيْنَ آلْمَوْعِظَةِ حِجَابٌ مِنَ آلْغِرَّةِ.

امام (عليه السلام) فرمود:
ميان شما و موعظه، پرده اى از غفلت (و غرور) وجود دارد (که مانع تأثير آن است).

⚜بابُ المستأکلِ بِعِلمه والمُباهی بِه⚜
باب نهی کسب درآمد از علم وفخر فروشی با علم

🔻حدیث پنجم:

💠عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ رَسُول
از امام صادق (علیه السلام )روایت شده که فرمود رسول الله( صلوات الله علیه) فرمودند :

💠الفُقَهاءُ أُمناءُ الرَّسولِ…
عالمان به معارف دین امین ومورد اعتماد[أُمناءُ] پیامبرند،

💠 مَا لَمْ يَدْخُلُوا فِي الدُّنْيَا …
به شرطی که ورود در دنیا نکنند.

💠قِيلَ يَا رَسُولَ اللَّهِ وَ مَا دُخُولُهُمْ فِي الدُّنْيَا…
پرسید از رسول خدا که منظور از دخول در دنیا چیست ؟

💠 قَالَ اتِّبَاعُ السُّلْطَانِ فَإِذَا فَعَلُوا ذَلِكَ فَاحْذَرُوهُمْ عَلَى دِينِكُمْ.
فرمود :منظور تبعیت از سلطان است.
سلطان (حاکمان ظلم و جور )
پس اگر عالمی به سوی حاکم ظلم رفت در دین خود از آنها حذر کنید .

🔰🔰نکات مهم🔰🔰

✳️فقها مورد اعتماد وامین رسول الله (صلوات الله علیه)هستند واین شأن و مقام ایشان را نشان میدهد.

✳️ این شأن و مقام مشروط است .یعنی هر پست و مقامی به خودی خود باعث سعادت نمی شود و نمی‌تواند فرد را به مقصد عالی برساند .‌‌‌[مَا لَمْ يَدْخُلُوا فِي الدُّنْيَا]

✳️ فقها به شرطی امناء الرسول هستند که دنیا طلب نباشند واز سلطان تبعیت نکنند.[اتِّبَاعُ السُّلْطَانِ]

✳️ ورود در دنیا یعنی تبعیت از سلطان (حاکم ظالم)

✳️ مرحوم ملاصدرا درباره علما میفرماید :
علما سه دسته اند:
۱)عالمانی که بهشتی میشوند و بهشتی می کنند،
۲)عالمانی که جهنمی می شوند و جهنمی می کنند، (ظاهراً وباطناً دنیا طلب آمد)
۳)عالمانی که جهنمی می شوند و بهشتی می کنند. (ظاهراً دینداروباطناً دنیا طلب)
ایشان درباره تبعیت از سلطان میفرماید :
لأنّ الوُصول الی الثروة والمال والجاه
تبعیت از سلطان برای به رسیدن به مال و ثروت و مقام است.

✳️اخلاص در عمل موجب تاثیر کلام وجاه طلبی و دنیا طلبی مانع اثر گذاری در مخاطب است.
آقای بهاءالدینی حتی بعد از گذشت بیست سال از رحلتشان همچنان سخنان و تاثیر علمیشان به سبب تربیت شاگرد به اندازه زمان حیاتشان جاری و ساری میباشد.

🔻حدیث ششم :
💠 عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ:
امام باقر (علیه السلام)فرمودند :

💠مَنْ طَلَبَ الْعِلْمَ لِيُبَاهِيَ بِهِ الْعُلَمَاءَ…
هر کس طلب علم کند برای اینکه به وسیله آن در بین علما فخر فروشی کند .

💠 أَوْ يُمَارِيَ بِهِ السُّفَهَاءَ …
یا  به وسیله علم ستیزه وجدال کند بین جاهلان .

💠أَوْ يَصْرِفَ بِهِ وُجُوهَ النَّاسِ إِلَيْهِ …
یا بوسیله علم در بین مردم جلب توجه کند .

💠فَلْيَتَبَوَّأْ مَقْعَدَهُ مِنَ النَّارِ…
جایگاهش پر از آتش میشود

💠إِنَّ الرِّئَاسَةَ لَا تَصْلُحُ إِلَّا لِأَهْلِهَا.
ریاست شایسته نیست مگر برای کسانیکه اهلیت داشته باشند .

🔰🔰 نکات مهم🔰🔰

✳️ سه گروه عالم اند که قطعاً هلاک می شوند و جایگاهشان آتش است :
۱)عالمانی که در بین علما فخر فروشی ومباهات می کنند، [لِيُبَاهِيَ بِهِ الْعُلَمَاءَ]
۲)عالمانی که بین جاهلان به جدال میپردازند،[يُمَارِيَ بِهِ السُّفَهَاءَ]
۳)عالمانی که بین مردم جلب توجه میکنند .[يَصْرِفَ بِهِ وُجُوهَ النَّاسِ إِلَيْهِ]

✳️در سخنان بزرگان است که :
الْعِلْمُ هُوَ الْحِجابُ الْاکْبَرْ
علم بزرگترین حجاب است،
اگر علم را وسیله ای برای فخر فروشی و جدال و جلب توجه قرار دهیم همین علم مانع پذیرش حرف حق و دیدن اشتباهات و خطاهایمان میشود.

✳️ ریاست اهلیت می خواهد. اگر کسی شایستگی و تخصص ریاست و مسئولیت را نداشته باشد و بر مسندی بنشیند در اصل آن مقام را غصب کرده.

✳️ به فرموده امیرالمومنین در نامه ۵۳نهج البلاغه کسانی اهلیت دارند که :
وَ تَوَخَّ مِنْهُمْ اَهْلَ التَّجْرِبَةِ وَ الْحَياءِ، مِنْ اَهْلِ الْبُيُوتاتِ الصّالِحَةِ وَ الْقَدَمِ فِى الاِْسْلامِ الْمُتَقَدِّمَةِ، فَاِنَّهُمْ اَكْرَمُ اَخْلاقاً، وَ اَصَحُّ اَعْراضاً، وَ اَقَلُّ فِى الْمَطامِعِ اِشْرافاً، وَ اَبْلَغُ فى عَواقِبِ الاُْمُورِ نَظَراً.
از عمّال حکومت کسانى را انتخاب کن که اهل تجربه و حیاءاند، و از خانواده هاى شایسته و در اسلام پیش قدم ترند، چرا که اخلاق آنان کریمانه تر، و خانواده ایشان سالم تر، و مردمى کم طمع تر، و در ارزیابى عواقب امور دقیق ترند.

کافی بیست و سوم

⚜بسم الله الرحمن الرحیم⚜

💢شرح اصول کافی _جلسه بیست وسوم

📅۱۴۰۲/۹/۵_۵جمادی الاولی \

⚜بابُ المستأکلِ بِعِلمه والمُباهی بِه⚜

باب نهی کسب درآمد از علم وفخر فروشی با علم

استاد محمد کاظمی‌نیا
کافی بیست و سوم
0.5 0.75 عادی 1.25 1.5 1.75 2
23:18 00:00
با کلیک روی عناوین زیر،
|

وَ قَالَ عَليهِ السَّلامُ
بَيْنَکُمْ وَ بَيْنَ آلْمَوْعِظَةِ حِجَابٌ مِنَ آلْغِرَّةِ.

امام (عليه السلام) فرمود:
ميان شما و موعظه، پرده اى از غفلت (و غرور) وجود دارد (که مانع تأثير آن است).

⚜بابُ المستأکلِ بِعِلمه والمُباهی بِه⚜
باب نهی کسب درآمد از علم وفخر فروشی با علم

🔻حدیث پنجم:

💠عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ رَسُول
از امام صادق (علیه السلام )روایت شده که فرمود رسول الله( صلوات الله علیه) فرمودند :

💠الفُقَهاءُ أُمناءُ الرَّسولِ…
عالمان به معارف دین امین ومورد اعتماد[أُمناءُ] پیامبرند،

💠 مَا لَمْ يَدْخُلُوا فِي الدُّنْيَا …
به شرطی که ورود در دنیا نکنند.

💠قِيلَ يَا رَسُولَ اللَّهِ وَ مَا دُخُولُهُمْ فِي الدُّنْيَا…
پرسید از رسول خدا که منظور از دخول در دنیا چیست ؟

💠 قَالَ اتِّبَاعُ السُّلْطَانِ فَإِذَا فَعَلُوا ذَلِكَ فَاحْذَرُوهُمْ عَلَى دِينِكُمْ.
فرمود :منظور تبعیت از سلطان است.
سلطان (حاکمان ظلم و جور )
پس اگر عالمی به سوی حاکم ظلم رفت در دین خود از آنها حذر کنید .

🔰🔰نکات مهم🔰🔰

✳️فقها مورد اعتماد وامین رسول الله (صلوات الله علیه)هستند واین شأن و مقام ایشان را نشان میدهد.

✳️ این شأن و مقام مشروط است .یعنی هر پست و مقامی به خودی خود باعث سعادت نمی شود و نمی‌تواند فرد را به مقصد عالی برساند .‌‌‌[مَا لَمْ يَدْخُلُوا فِي الدُّنْيَا]

✳️ فقها به شرطی امناء الرسول هستند که دنیا طلب نباشند واز سلطان تبعیت نکنند.[اتِّبَاعُ السُّلْطَانِ]

✳️ ورود در دنیا یعنی تبعیت از سلطان (حاکم ظالم)

✳️ مرحوم ملاصدرا درباره علما میفرماید :
علما سه دسته اند:
۱)عالمانی که بهشتی میشوند و بهشتی می کنند،
۲)عالمانی که جهنمی می شوند و جهنمی می کنند، (ظاهراً وباطناً دنیا طلب آمد)
۳)عالمانی که جهنمی می شوند و بهشتی می کنند. (ظاهراً دینداروباطناً دنیا طلب)
ایشان درباره تبعیت از سلطان میفرماید :
لأنّ الوُصول الی الثروة والمال والجاه
تبعیت از سلطان برای به رسیدن به مال و ثروت و مقام است.

✳️اخلاص در عمل موجب تاثیر کلام وجاه طلبی و دنیا طلبی مانع اثر گذاری در مخاطب است.
آقای بهاءالدینی حتی بعد از گذشت بیست سال از رحلتشان همچنان سخنان و تاثیر علمیشان به سبب تربیت شاگرد به اندازه زمان حیاتشان جاری و ساری میباشد.

🔻حدیث ششم :
💠 عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ:
امام باقر (علیه السلام)فرمودند :

💠مَنْ طَلَبَ الْعِلْمَ لِيُبَاهِيَ بِهِ الْعُلَمَاءَ…
هر کس طلب علم کند برای اینکه به وسیله آن در بین علما فخر فروشی کند .

💠 أَوْ يُمَارِيَ بِهِ السُّفَهَاءَ …
یا  به وسیله علم ستیزه وجدال کند بین جاهلان .

💠أَوْ يَصْرِفَ بِهِ وُجُوهَ النَّاسِ إِلَيْهِ …
یا بوسیله علم در بین مردم جلب توجه کند .

💠فَلْيَتَبَوَّأْ مَقْعَدَهُ مِنَ النَّارِ…
جایگاهش پر از آتش میشود

💠إِنَّ الرِّئَاسَةَ لَا تَصْلُحُ إِلَّا لِأَهْلِهَا.
ریاست شایسته نیست مگر برای کسانیکه اهلیت داشته باشند .

🔰🔰 نکات مهم🔰🔰

✳️ سه گروه عالم اند که قطعاً هلاک می شوند و جایگاهشان آتش است :
۱)عالمانی که در بین علما فخر فروشی ومباهات می کنند، [لِيُبَاهِيَ بِهِ الْعُلَمَاءَ]
۲)عالمانی که بین جاهلان به جدال میپردازند،[يُمَارِيَ بِهِ السُّفَهَاءَ]
۳)عالمانی که بین مردم جلب توجه میکنند .[يَصْرِفَ بِهِ وُجُوهَ النَّاسِ إِلَيْهِ]

✳️در سخنان بزرگان است که :
الْعِلْمُ هُوَ الْحِجابُ الْاکْبَرْ
علم بزرگترین حجاب است،
اگر علم را وسیله ای برای فخر فروشی و جدال و جلب توجه قرار دهیم همین علم مانع پذیرش حرف حق و دیدن اشتباهات و خطاهایمان میشود.

✳️ ریاست اهلیت می خواهد. اگر کسی شایستگی و تخصص ریاست و مسئولیت را نداشته باشد و بر مسندی بنشیند در اصل آن مقام را غصب کرده.

✳️ به فرموده امیرالمومنین در نامه ۵۳نهج البلاغه کسانی اهلیت دارند که :
وَ تَوَخَّ مِنْهُمْ اَهْلَ التَّجْرِبَةِ وَ الْحَياءِ، مِنْ اَهْلِ الْبُيُوتاتِ الصّالِحَةِ وَ الْقَدَمِ فِى الاِْسْلامِ الْمُتَقَدِّمَةِ، فَاِنَّهُمْ اَكْرَمُ اَخْلاقاً، وَ اَصَحُّ اَعْراضاً، وَ اَقَلُّ فِى الْمَطامِعِ اِشْرافاً، وَ اَبْلَغُ فى عَواقِبِ الاُْمُورِ نَظَراً.
از عمّال حکومت کسانى را انتخاب کن که اهل تجربه و حیاءاند، و از خانواده هاى شایسته و در اسلام پیش قدم ترند، چرا که اخلاق آنان کریمانه تر، و خانواده ایشان سالم تر، و مردمى کم طمع تر، و در ارزیابى عواقب امور دقیق ترند.

error: کپی برداری این محتوا شرعاً جایز نیست.