بسم الله الرحمن الرحیم
شرح حکمتها
۴۰۲/۱۰/۲۰ . ۲۸جمادالثانی
💢 حکمت ۵۰ 💢
وَ قَالَ عَلَيهِ السِّلَامُ
قُلُوبُ الرِّجَالِ وَحْشِيَّةٌ، فَمَنْ تَأَلَّفَهَا أَقْبَلَتْ عَلَيْهِ.
♻️وَ قَالَ (علیه السلام): قُلُوبُ الرِّجَالِ وَحْشِیَّةٌ
قلب مردان مرد وحشی و رمنده است،
♻️ فَمَنْ تَأَلَّفَهَا أَقْبَلَتْ عَلَیْه
هر کسی به آنها انس بگیرد، به او رو می آورند.
⤴️ برای حکمت فوق دو معنا گفته شده:
۱. این جمله عمومی و مربوط به نوع انسانهاست:
انسانها در محیط ها و شرایط جدید احساس غربت میکنند و با کسی صمیمی نمی شوند ولی اگر کسی به آنها لطفی کرد، با او صمیمی میشوند. مانند، کسی که تازه وارد کلاس و مدرسه ای میشود،یا وارد محله ای میشود و…
✅️ رجال در اینجا به معنی مردمان است. به طور کلی راه جذب قلوب، محبت است. وقتی کسی محبت دید حتی اگر قلب وحشی داشته باشد نیز، رام و صمیمی میشود.
✳️حضرت در حکمت ۶ نهج البلاغه فرمود:
وَ الْبَشَاشَةُ حِبَالَةُ الْمَوَدَّةِ
خوشرویی وابراز محبت، دام دوستی است.
دوستی و دشمنی دلیل میخواهد،
حضرت در این حکمت راه کار جذب قلوب را بیان میفرمایند. مانند روایت :
الاْنْسانُ عَبیدُ الاحْسانِ
انسان بنده احسان است.
در حکمت ۲۱۴ فرمود:
مَنْ لَانَ عُودُهُ، کَثُفَتْ أَغْصَانُهُ.
کسى که ساقه درخت وجودش نرم است، شاخه هایش فراوان است.
✅️ کسی که انعطاف پذیر باشد، اهل رفاقت باشد، دور وبریهایش زیاد می شود.شاخ وبرگ او زیاد خواهد شد.
رسول خدا صلی الله علیه واله فرمود: ثَلاَثٌ یُصْفِینَ وُدَّ الْمَرْءِ لاَخِیهِ الْمُسْلِمِ
سه چیز است که محبت انسان را نسبت به برادر دینى اش صفا مى بخشد:
یَلْقَاهُ بِالْبُشْرِ إِذَا لَقِیَهُ
با چهره گشاده با او روبرو شود.
وَیُوَسِّعُ لَهُ فِی الْمَجْلِسِ إِذَا جَلَسَ إِلَیْهِ
و در مجلس جاى مناسب به او دهد.
وَیَدْعُوهُ بِأَحَبِّ الاَسْمَاءِ إِلَیْهِ
و او را به محبوب ترین نام هایش صدا بزند.
🟢((پس معنای اول این شد: مردم با محبت به یکدیگر متصل میشوند.))
۲. این جمله مختص به رجال و افراد صاحب منسب است:
قُلُوبُ الرِّجَالِ وَحْشِیَّةٌ فَمَنْ تَأَلَّفَهَا أَقْبَلَتْ عَلَیْه
برخی شارحین (منهاج البراعه) قائل اند که انسان مدنی بالطبع است نه وحشی و رمنده، انسان از انس گرفته شده یعنی کسی که تمایل به انس گرفتن دارد، چگونه میشود وحشی باشد؟!
✅️اجتماعی بودن، در نهاد انسان است.
پس مقصود “ال” در الرجال عهد ذهنی است یعنی عده ی خاصی اینگونه هستند.
حضرت درخطبه ۲۷ فرمود:
یَا أَشْبَاهَ الرِّجَالِ وَ لَا رِجَالَ
شما مثل مرد هستید ولی مرد نیستید.
اى به صورت مردان عارى از مردانگى،
حُلُومُ الْأَطْفَالِ وَ عُقُولُ رَبَّاتِ الْحِجَالِ
با عقل کودکان و خرد زنان به حجله آرمیده اید،
لَوَدِدْتُ أَنِّی لَمْ أَرَکُمْ وَ لَمْ أَعْرِفْکُمْ مَعْرِفَة
کاش نه شما را دیده بودم و نه مى شناختمتان.
( این آشنایى براى من، به خدا سوگند، جز پشیمانى و اندوه هیچ ثمره اى نداشت. )
🔰در حکمت ۵۰ هم فرمود:” قلوب الرجال ” در اینجا هم رجال، به معنی مرد بودن، یا انسان بودن نیست ، بلکه یک معنای خاصی دارد. همه مردان مورد توجه نیستند بلکه عده ی خاصی را حضرت میفرماید.
🟢اگر معنای دوم را برای حکمت ۵۰ بگوییم اینطور می شود:
مردان مرد از صاحبان حکومت و قدرت و ثروت دوری میکنند، هر وقت صاحبان قدرت صلاح و صداقت خودشان را نشان دادند، بعد اجازه ارتباط به خوبان را پیدا میکنند.
(برعکس آنچه که نامردان دارند و برای رسیدن به مطامع دنیا عزت فروشی میکنند تا به جایگاهی برسند)
❇️در نامه ۵۳ هم امیر المومنین خطاب به مالک میفرماید: تو باید سراغ خوبان بروی و آنها را به کار دعوت کنی وگرنه آنها که از این امور فراری اند:
ثُمَّ الْصَقْ بِذَوِی الْمُرُوءَاتِ وَ الْأَحْسَابِ
سپس به سراغ کسانى برو که داراى شخصیت و اصالتِ خانوادگى دارند.
وَ أَهْلِ الْبُیُوتَاتِ لصَّالِحَةِ وَ السَّوَابِقِ الْحَسَنَةِ
از خاندان هاى صالح و خوش سابقه،
🔻نتیجه:
1⃣اهل دوستی و محبت و مودت باشیم تا دلها به سمت ما متمایل شوند.
2⃣برای قدرت و ثروت دنبال این و آن راه نیفیم بلکه وقتی مسئولین محبت و صداقت را نشان دادند با آنها همکاری کنیم. به تعبیر روایت:
الشَّرَفُ فَمَنْ شَرَّفَهُ السُّلْطَان
شریف کسی است که سلطان دنبال او برود، نه او دنبال سلطان.
اللهم اهدنا سواء الصراط
بسم الله الرحمن الرحیم
شرح حکمتها
۴۰۲/۱۰/۲۰ . ۲۸جمادالثانی
💢 حکمت ۵۰ 💢
وَ قَالَ عَلَيهِ السِّلَامُ
قُلُوبُ الرِّجَالِ وَحْشِيَّةٌ، فَمَنْ تَأَلَّفَهَا أَقْبَلَتْ عَلَيْهِ.
♻️وَ قَالَ (علیه السلام): قُلُوبُ الرِّجَالِ وَحْشِیَّةٌ
قلب مردان مرد وحشی و رمنده است،
♻️ فَمَنْ تَأَلَّفَهَا أَقْبَلَتْ عَلَیْه
هر کسی به آنها انس بگیرد، به او رو می آورند.
⤴️ برای حکمت فوق دو معنا گفته شده:
۱. این جمله عمومی و مربوط به نوع انسانهاست:
انسانها در محیط ها و شرایط جدید احساس غربت میکنند و با کسی صمیمی نمی شوند ولی اگر کسی به آنها لطفی کرد، با او صمیمی میشوند. مانند، کسی که تازه وارد کلاس و مدرسه ای میشود،یا وارد محله ای میشود و…
✅️ رجال در اینجا به معنی مردمان است. به طور کلی راه جذب قلوب، محبت است. وقتی کسی محبت دید حتی اگر قلب وحشی داشته باشد نیز، رام و صمیمی میشود.
✳️حضرت در حکمت ۶ نهج البلاغه فرمود:
وَ الْبَشَاشَةُ حِبَالَةُ الْمَوَدَّةِ
خوشرویی وابراز محبت، دام دوستی است.
دوستی و دشمنی دلیل میخواهد،
حضرت در این حکمت راه کار جذب قلوب را بیان میفرمایند. مانند روایت :
الاْنْسانُ عَبیدُ الاحْسانِ
انسان بنده احسان است.
در حکمت ۲۱۴ فرمود:
مَنْ لَانَ عُودُهُ، کَثُفَتْ أَغْصَانُهُ.
کسى که ساقه درخت وجودش نرم است، شاخه هایش فراوان است.
✅️ کسی که انعطاف پذیر باشد، اهل رفاقت باشد، دور وبریهایش زیاد می شود.شاخ وبرگ او زیاد خواهد شد.
رسول خدا صلی الله علیه واله فرمود: ثَلاَثٌ یُصْفِینَ وُدَّ الْمَرْءِ لاَخِیهِ الْمُسْلِمِ
سه چیز است که محبت انسان را نسبت به برادر دینى اش صفا مى بخشد:
یَلْقَاهُ بِالْبُشْرِ إِذَا لَقِیَهُ
با چهره گشاده با او روبرو شود.
وَیُوَسِّعُ لَهُ فِی الْمَجْلِسِ إِذَا جَلَسَ إِلَیْهِ
و در مجلس جاى مناسب به او دهد.
وَیَدْعُوهُ بِأَحَبِّ الاَسْمَاءِ إِلَیْهِ
و او را به محبوب ترین نام هایش صدا بزند.
🟢((پس معنای اول این شد: مردم با محبت به یکدیگر متصل میشوند.))
۲. این جمله مختص به رجال و افراد صاحب منسب است:
قُلُوبُ الرِّجَالِ وَحْشِیَّةٌ فَمَنْ تَأَلَّفَهَا أَقْبَلَتْ عَلَیْه
برخی شارحین (منهاج البراعه) قائل اند که انسان مدنی بالطبع است نه وحشی و رمنده، انسان از انس گرفته شده یعنی کسی که تمایل به انس گرفتن دارد، چگونه میشود وحشی باشد؟!
✅️اجتماعی بودن، در نهاد انسان است.
پس مقصود “ال” در الرجال عهد ذهنی است یعنی عده ی خاصی اینگونه هستند.
حضرت درخطبه ۲۷ فرمود:
یَا أَشْبَاهَ الرِّجَالِ وَ لَا رِجَالَ
شما مثل مرد هستید ولی مرد نیستید.
اى به صورت مردان عارى از مردانگى،
حُلُومُ الْأَطْفَالِ وَ عُقُولُ رَبَّاتِ الْحِجَالِ
با عقل کودکان و خرد زنان به حجله آرمیده اید،
لَوَدِدْتُ أَنِّی لَمْ أَرَکُمْ وَ لَمْ أَعْرِفْکُمْ مَعْرِفَة
کاش نه شما را دیده بودم و نه مى شناختمتان.
( این آشنایى براى من، به خدا سوگند، جز پشیمانى و اندوه هیچ ثمره اى نداشت. )
🔰در حکمت ۵۰ هم فرمود:” قلوب الرجال ” در اینجا هم رجال، به معنی مرد بودن، یا انسان بودن نیست ، بلکه یک معنای خاصی دارد. همه مردان مورد توجه نیستند بلکه عده ی خاصی را حضرت میفرماید.
🟢اگر معنای دوم را برای حکمت ۵۰ بگوییم اینطور می شود:
مردان مرد از صاحبان حکومت و قدرت و ثروت دوری میکنند، هر وقت صاحبان قدرت صلاح و صداقت خودشان را نشان دادند، بعد اجازه ارتباط به خوبان را پیدا میکنند.
(برعکس آنچه که نامردان دارند و برای رسیدن به مطامع دنیا عزت فروشی میکنند تا به جایگاهی برسند)
❇️در نامه ۵۳ هم امیر المومنین خطاب به مالک میفرماید: تو باید سراغ خوبان بروی و آنها را به کار دعوت کنی وگرنه آنها که از این امور فراری اند:
ثُمَّ الْصَقْ بِذَوِی الْمُرُوءَاتِ وَ الْأَحْسَابِ
سپس به سراغ کسانى برو که داراى شخصیت و اصالتِ خانوادگى دارند.
وَ أَهْلِ الْبُیُوتَاتِ لصَّالِحَةِ وَ السَّوَابِقِ الْحَسَنَةِ
از خاندان هاى صالح و خوش سابقه،
🔻نتیجه:
1⃣اهل دوستی و محبت و مودت باشیم تا دلها به سمت ما متمایل شوند.
2⃣برای قدرت و ثروت دنبال این و آن راه نیفیم بلکه وقتی مسئولین محبت و صداقت را نشان دادند با آنها همکاری کنیم. به تعبیر روایت:
الشَّرَفُ فَمَنْ شَرَّفَهُ السُّلْطَان
شریف کسی است که سلطان دنبال او برود، نه او دنبال سلطان.
اللهم اهدنا سواء الصراط