بسم الله الرحمن الرحیمپ
شرح حکمتها:
۴۰۳/۱۲/۷ . ۲۶شعبان
حکمت ۳13
وَ قَالَ (علیه السلام): وَ فِي الْقُرْآنِ نَبَأُ مَا قَبْلَكُمْ، وَ خَبَرُ مَا بَعْدَكُمْ، وَ حُكْمُ مَا بَيْنَكُمْ.
و فرمود (ع): در قرآن خبرهاى پيشينيان شماست و خبرهاى آنها كه پس از شما مى آيند و نيز در آن است، حكم روابط ميان شما.
💠وَ قَالَ (علیه السلام):وَ فِي الْقُرْآنِ نَبَأُ مَا قَبْلَكُمْ، وَ خَبَرُ مَا بَعْدَكُمْ، وَ حُكْمُ مَا بَيْنَكُمْ.
امام علی علیهالسلام میفرمایند:
در قرآن، اخبار پيشينيان و حوادث آينده و حكم و دستور مربوط به شما آمده است.
✅این حکمت در مورد جامعیت قرآن است. اینکه قرآن شامل گذشته و عبرتها، آینده و سرنوشتها و حال و نیازمندیهای شماست.
همه آنچه برای یک زندگی سعادتمند لازم است در قرآن آمده و ما فقط وظیفه داریم آنها را از قرآن بیرون بکشیم و به کار ببندیم.
مرحوم قطب راوندی میفرماید:
ذَکَرَ انَّ فی کتابِ اللَّهِ ثلاثةُ اشیاءٍ، نافعَةً لِمَنْ تَدَبَّرَهَا :
در کتاب سه چیز ذکر شده که برای کسی که در آنها تدبر کند سودمند است:
وَ هُوَ أَحْوَالِ الاممِ الماضیه لَمّا عَصُوا اللَّهِ دَمَّرَهُم ، وَ مَنْ فَعَلَ مِثْلَ فِعْلِهِمْ رای مِثْلَ مَا رَاَوا
در قرآن سرگذشت امتهای پیشین آمده که از فرمان خدا سرپیچی کردند و خدا آنها را عذاب کرد و هرکس مثل آنها باشد دچار سرگذشت آنها میشود.
وَ خَبَرُ المُثاب فِی الجَنَّه لِطَاعَتِهِ فی الدنیا ، وَ ذکر الْمُعَاقِبُ فی النَّارِ یوم القیامه لعصیانه فی الدنیا ،
وخبر از آینده میدهد در مورد بهشت که با اطاعت خدا در دنیا به دست میآید و جهنم که افراد به خاطر عصیان در این دنیا دچار آن میشوند.
وَ حُکمَ مَا بینَ الْخَلْقِ فی الْقِصَاصِ وَ الْقَضَاءِ وَ الْحُدُودِ وَ غیرها مِنْ الشرعیات ،
و سومین آن احکام مورد نیاز مردم را در مورد امور اجتماعی مثل قصاص و قضا،حدود و امور عبادی و شرعی بیان کرده
فَمَنْ نَظَرَ فیها انْتَفَعَ بِهَا .
پس هر کس در آن بنگرد از آن سود برده است.
👈منظور از “نَبَأُ مَا قَبْلَكُمْ” اخبار پيشينيان است،
همانگونه که بخش مهمى از قرآن مجيد، تاريخ انبيا و اقوام گذشته است؛ گویا قرآن دست ما را مى گيرد و در تمام قرون و اعصار گذشته همراه انبيا وپيغمبران و اقوام آنها حركت مى دهد و تلخ و شيرين زندگى آنها را بيان مى كند و تجارب فراوان و حوادث عبرت انگيز بسيارى را كه در زندگانى آنها بوده يكجا پيش روى ما مى نهد آنگونه كه گويا ما همراه آنها بوده ايم و با آنها مى زيسته ايم.
همانگونه که امام علی علیهالسلام خطاب به فرزندشان امام حسن علیه السلام در نامه ۳۱ میفرمایند: من آنقدر به تاریخ مسلط هستم گویا با تمام گذشتگان زندگی کرده ام و درسها و عبارتهای آنها را میدانم.
👈منظور از “وَ خَبَرُ مَا بَعْدَكُمْ” ،
اولا)مسائل مربوط به قبر و برزخ و قيامت است كه در جاى جاى قرآن مجيد به آن اشاره شده است به گونه اى كه گويا ما آينده را ديده ايم و در آن زيسته ايم.
ثانیا)مرحوم علامه شوشتری میفرماید شاید منظور حضرت اخبار غیبی و پیشگویی هایی باشد که قرآن در مورد آینده داشته است.
👈منظور از جمله “وَ حُكْمُ مَا بَيْنَكُمْ”
اين است كه در قرآن به همه برنامه هاى زندگى شما اعم از واجب، حرام، مكروه، مستحب و مباح، اشارات كلى يا جزئى شده است، بنابراين قرآن كتاب جامعى است كه هرچه بخواهيد در آن هست.
⏪برای هر کدام از این سه بخش (اخبار گذشته، اخبار آینده و احکام حاضر) مصادیق و آیات فراوانی در قرآن ذکر شده است:
1⃣اخبار گذشته:
👈پایداری و ایمان، هدایت را بیشتر میکند:
در باب اصحاب کهف میفرماید:
《نَحْنُ نَقُصُّ عَلَيْكَ نَبَأَهُمْ بِالْحَقِّ ۚ إِنَّهُمْ فِتْيَةٌ آمَنُوا بِرَبِّهِمْ وَزِدْنَاهُمْ هُدًى ؛ کهف – ۱۳》
ما قصه آنان را بر تو به درستی حکایت خواهیم کرد. آنها جوانمردانی بودند که به خدای خود ایمان آوردند و ما بر مقام ایمان و هدایتشان افزودیم.
👈صدق گفتار باید در عمل انسان مشخص شود:
در سوره جمعه در مورد دروغ گویی علمای یهود میفرماید:
《قُلْ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ هَادُوا إِنْ زَعَمْتُمْ أَنَّكُمْ أَوْلِيَاءُ لِلَّهِ مِنْ دُونِ النَّاسِ فَتَمَنَّوُا الْمَوْتَ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ؛ جمعه – ۶ 》
بگو: ای یهودیان! اگر گمان می کنید که فقط شما دوستان خدایید نه مردم دیگر، پس آرزوی مرگ کنید اگر راستگویید (چون دوستان خدا برای رسیدن به لقاء او مشتاق مرگ هستند.)
👈صبر و استقامت حضرت ایوب درسی برای همگان:
قرآن کریم میفرماید:
《وَ أَیُّوبَ إِذْ نَادَىٰ رَبَّهُ أَنِّی مَسَّنِیَ الضُّرُّ وَأَنتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِینَ؛ انبیاء – ۲۱》
و ایوب را یاد کن هنگامی که پروردگارش را خواند که به من آسیب رسیده است و تو مهربانترین مهربانانی.
حضرت ایوب (ع) با وجود بیماری و رنجهای فراوان، هرگز از خداوند ناامید نشد و با صبر و استقامت به درگاه خداوند دعا کرد. این آیه به ما می آموزد که در برابر مشکلات و سختیها صبور باشیم و به رحمت خداوند امیدوار بمانیم.
👈 سرانجام تکبر و سرکشی ، غرق شدن است:
قرآن کریم در سوره قصص میفرماید:
《إِنَّ فِرْعَوْنَ عَلَا فِی الْأَرْضِ وَجَعَلَ أَهْلَهَا شِیَعًا یَسْتَضْعِفُ طَائِفَةً مِّنْهُمْ یُذَبِّحُ أَبْنَاءَهُمْ وَیَسْتَحْیِی نِسَاءَهُمْ إِنَّهُ کَانَ مِنَ الْمُفْسِدِینَ ؛ قصص – ۴》
به راستی فرعون در زمین برتری جویی کرد و اهل آن را به گروههایی تقسیم نمود؛ گروهی از آنان را به ضعف می کشاند، پسرانشان را می کشت و زنانشان را زنده نگه میداشت. او از مفسدان بود.
آیه به ما هشدار میدهد که از تکبر و ستمگری دوری کنیم، زیرا سرانجام چنین افرادی نابودی است.
👈از توکل بی نظیر حضرت نوح باید درس گرفت:
قرآن کریم در مورد حضرت نوح میفرماید:
《فَدَعَا رَبَّهُ أَنِّی مَغْلُوبٌ فَانتَصِرْ؛ قدر – ۱۰ 》
پس نوح پروردگارش را خواند که من مغلوب شده ام، پس مرا یاری کن.
حضرت نوح سالها به دعوت قوم خود به سوی خداوند پرداخت، اما بیشتر آنها به او ایمان نیاوردند. با این حال، او هرگز ناامید نشد و در نهایت به خداوند توکل کرد. این آیه به ما یادآوری میکند که در راه حق استقامت کنیم و در مشکلات به خداوند توکل نماییم.
👈کفران نعمت، عذاب به همراه دارد:
در سوره مبارکه سبا میفرماید:
《 لَقَدْ کَانَ لِسَبَإٍ فِی مَسْکَنِهِمْ آیَةٌ، جَنَّتَانِ عَن یَمِینٍ وَشِمَالٍ کُلُوا مِن رِّزْقِ رَبِّکُمْ وَ اشْکُرُوا لَهُ بَلْدَةٌ طَیِّبَةٌ وَرَبٌّ غَفُورٌ؛ سبا – ۱۵ 》
به راستی برای قوم سبا در محل سکونتشان نشانهای از قدرت خدا بود:
دو باغ از راست و چپ به آنها داده شد وبه آنها گفته شد: از روزی پروردگارتان بخورید و او را شکر کنید. شهری پاکیزه و پروردگاری آمرزنده است.
✍ قوم سبا از نعمتهای فراوانی برخوردار بودند، اما به جای شکرگزاری، کفران نعمت کردند و از راه حق منحرف شدند و به عذاب الهی دچار گردیدند.
2⃣ مصادیق و آیات اخبار آینده:
الف ) اخبار مرگ، برزخ، محاسبه، مواقف قیامت، بهشت، جهنم و…
(البته تصور نعمتهای بهشت و عذاب دوزخ برای ما بسیار سخت و نشدنی است ولی قرآن با آوردن این مثالها سعی در ملموس کردن آنها برای ما دارد.)
👈زندگی بعد از دنیا تمام نمیشود و به برزخ منتقل میشود:
قرآن کریم میفرمایند:
《 وَ مِن وَرَائِهِم بَرْزَخٌ إِلَىٰ یَوْمِ یُبْعَثُونَ؛ مومتون – ۱۰۰ 》
و پس از مرگ، پشت سر آنها برزخی است تا روزی که برانگیخته میشوند.
👈سختی غیر قابل تصور قیامت:
قرآن کریم میفرماید:
《یَوْمَ تَرَوْنَهَا تَذْهَلُ کُلُّ مُرْضِعَةٍ عَمَّا أَرْضَعَتْ وَتَضَعُ کُلُّ ذَاتِ حَمْلٍ حَمْلَهَا وَ تَرَى النَّاسَ سُکَارَىٰ وَمَا هُم بِسُکَارَىٰ وَلَٰکِنَّ عَذَابَ اللَّهِ شَدِیدٌ؛ انبیاء – ۲》
قیامت روزی که هر مادری آنچه را شیر داده فراموش میکند و هر بارداری بار خود را می اندازد و مردم را مست میبینی، در حالی که مست نیستند، ولی عذاب خدا شدید است.
✍این آیه هول و هراس روز قیامت را توصیف میکند. در آن روز، حوادث چنان عظیم است که حتی مادران فرزندان خود را فراموش میکنند و مردم از ترس و وحشت مانند مستان به نظر میرسند.
👈محاسبه دقیق اعمال در قیامت:
حساب دقیق اعمال در آیه قران:
《فَمَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَیْرًا یَرَهُ * وَمَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا یَرَهُ ؛ زلزال – ۹》
پس هر کسی به اندازه ذره ای کار نیک انجام داده باشد، آن را میبیند *
و هر کس به اندازه ذرهای کار بد انجام داده باشد، آن را میبیند.
✍این آیات به دقت و عدالت الهی در محاسبه اعمال اشاره میکنند. حتی کوچکترین کارهای نیک و بد در قیامت بررسی میشود و هر کس نتیجه اعمال خود را میبیند. این آیه اهمیت توجه به جزئیات اعمال را نشان میدهد.
👈بهشت سرای جاویدان نیکو کاران:
آیات فراوانی نعمتهای بهشت را توصیف میکند. مؤمنان و پرهیزگاران در بهشت از نعمتهای بی پایان بهره مند میشوند و هر چه بخواهند در اختیار آنهاست. این آیات امید و انگیزه ای برای انجام کارهای نیک است.
👈جهنم و عذاب گناهکاران:
قرآن کریم میفرمایند:
《إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا بِآیَاتِنَا سَوْفَ نُصْلِیهِمْ نَارًا کُلَّمَا نَضِجَتْ جُلُودُهُم بَدَّلْنَاهُمْ جُلُودًا غَیْرَهَا لِیَذُوقُوا الْعَذَابَ إِنَّ اللَّهَ کَانَ عَزِیزًا حَکِیمًا؛ نساء – ۵۴》
به راستی کسانی که به آیات ما کفر ورزیدند، به زودی آنها را در آتش وارد میکنیم. هر بار که پوستهایشان بسوزد، پوستهای دیگری جایگزین میکنیم تا عذاب را بچشند. خداوند توانا و حکیم است.
⏪ ب)پیشگویی های قرآن در مورد اتفاقات آینده:
👈پیشگویی پیروزی رومیان بر ایرانیان:
در این مورد هم در آیه قران امده:
《غُلِبَتِ الرُّومُ، فِی أَدْنَى الْأَرْضِ وَ هُم مِّن بَعْدِ غَلَبِهِمْ سَیَغْلِبُونَ؛ روم – ۲》
رومیان شکست خوردند * در سرزمینی نزدیک، و پس از شکستشان به زودی پیروز خواهند شد.
✍در زمان نزول این آیات، امپراتوری روم از ایرانیان شکست خورده بود. قرآن پیشگویی کرد که رومیان دوباره پیروز خواهند شد. این پیشگویی محقق شد و رومیان بر ایرانیان پیروز شدند. این اتفاق باعث تقویت ایمان مؤمنان شد.
👈پیشگویی فتح مکه:
در آیه قران می فرماید :
《 لَقَدْ صَدَقَ اللَّهُ رَسُولَهُ الرُّؤْیَا بِالْحَقِّ لَتَدْخُلُنَّ الْمَسْجِدَ الْحَرَامَ إِن شَاءَ اللَّهُ آمِنِینَ مُحَلِّقِینَ رُءُوسَکُمْ وَمُقَصِّرِینَ لَا تَخَافُونَ فَعَلِمَ مَا لَمْ تَعْلَمُوا فَجَعَلَ مِن دُونِ ذَٰلِکَ فَتْحًا قَرِیبًا؛ فتح – ۲۸》
به راستی خداوند به رسولش رؤیای راستین را تحقق بخشید؛ شما قطعاً با خواست خداوند در مسجد الحرام وارد خواهید شد، در حالی که در امنیت کامل هستید، سرهای خود را میتراشید و موهای خود را کوتاه میکنید و هیچ ترسی ندارید. پس خداوند آنچه را نمیدانستید دانست و علاوه بر این، فتحی نزدیک قرار داد.
✍این آیه پیشگویی میکند که مسلمانان به زودی مکه را فتح خواهند کرد و در امنیت کامل وارد مسجد الحرام میشوند. این پیشگویی در سال هشت هجری با فتح مکه محقق شد.
👈پیشگویی حفظ قرآن از تحریف:
آیه قران می فرماید:
《إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ؛ حجر – ۹》
به راستی ما این قرآن را نازل کردیم و قطعاً ما خود حافظ آن خواهیم بود.
✍این آیه پیشگویی میکند که قرآن تا روز قیامت از هرگونه تحریف و تغییر محفوظ خواهد ماند. با گذشت بیش از ۱۴۰۰ سال، قرآن بدون هیچ تغییری حفظ شده است، در حالی که دیگر کتابهای آسمانی دچار تحریف شده اند.
3⃣احکام و دستورات مورد نیاز انسان:
در این بخش نیز قرآن دو دسته آیه دارد، در برخی آیات احکام نماز و ورزه و حج و خمس و طلاق و ارث و… را بیان میکند که گاه تفصیلی هستند و گاه جزئی.
و در بخش دیگری نیز دست ما را در دست اهل بیت پیامبر میگذارد تا احکام مورد نیازمان را از اهل بیت اخذ کنیم:
قرآن کریم میفرماید:
《مَا آتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ؛ حشر – ۷ 》
آنچه را پیامبر به شما عطا کرد بگیرید.
🔺آیه ولایت:
《 إِنّما وَلیُّکُمُ اللهُ و رَسولُهُ والَّذینَ ءَامَنوا الَّذینَ یُقِیمُونَ الصَّلوةَ و یُؤتُونَ الزَّکوة و هُم راکِعونَ؛ مائده – ۵۵》
ولیّ شما فقط خدا، پیامبر و مؤمنانی هستند که نماز را به پا میدارند و در رکوع، زکات میدهند.
⏪ جمع بندی:
قرآن یک کتاب جامع است که از طرفی ما را به عبرت گیری از گذشته توصیه میکند، و از طرفی سرنوشت انسان را به طور دقیق به او نشان میدهد و از طرفی راهکارهای زندگی نیکو را به او او نشان میدهد تا بتواند با نگاه به گذشته و آینده، امروز خود را سازد و به سعادت برسد.
👈نکته اول :
«شان صدور حکمت۳۱۳»
حارث همدانی یا همان حارث اعور میگوید:
دَخَلْتُ اَلْمَسْجِدَ فَرَأَيْتُ اَلنَّاسُ يَخُوضُونَ فِي اَلْأَحَادِيثِ
من وارد مسجد پیامبر شدم و دیدم مردم حرفهای بیهوده میزنند .
✍ظاهرا حدیث در اینجا به معنای سخن گفتن های عادی دنیایی است. زیرا در روایت داریم که امام صادق فرمود:
إِذَا دَخَلْتَ الْمَسْجِدَ فَلاَ تَخُضْ فِي الْحَدِيثِ الدُّنْيَوِيِّ، فَإِنَّ الْمَسْجِدَ لَمْ يُبْنَ لِهَذَا ؛
وقتی وارد مسجد میشوی، در گفتگوهای دنیوی وارد نشو، زیرا مسجد برای این ساخته نشده است
👇ادامه روایت حارث همدانی👇
فَأَتَيْتُ عَلِيّاً صَلَوَاتُ اَللَّهِ عَلَيْهِ ، فَأَخْبَرْتُهُ
من نزد امیرالمومنین رفتم و این مطلب را به حضرت عرض کردم.
فَقَالَ: وَ قَدْ فَعَلُوهَا، إِنِّي سَمِعْتُ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ يَقُولُ: إِنَّهَا سَتَكُونُ فِتْنَةٌ
حضرت فرمود بله مردم داستان ها و حکایت های بیهوده میگویند، من از پیامبر شنیدم که میفرمود بعد از من فتنه هایی پیش می آید.
قُلْتُ: فَمَا اَلْمَخْرَجُ مِنْهَا يَا رَسُولَ اَللَّهِ من از پیامبر پرسیدم راهکار نجات از این فتنه ها چیست؟
قَالَ: كِتَابُ اَللَّهِ فِيهِ بِنَاءُ مَا قَبْلَكُمْ وَ خَبَرُ مَا بَعْدَكُمْ وَ حُكْمُ مَا بَيْنَكُمْ
حضرت فرمود قرآن راهکار نجات است که در آن اخبار امت های قبلی و اخبار غیبی و احکام مورد نیاز شما در آن است.
هُوَ اَلْفَصْلُ لَيْسَ بِالْهَزْلِ
قرآن جدا كننده حق از باطل است و هزل و شوخى در آن راه ندارد.
مَنْ تَرَكَهُ مِنْ جَبَّارٍ قَصَمَهُ اَللَّهُ، وَ مَنِ اِبْتَغَى اَلْهُدَى فِي غَيْرِهِ أَضَلَّهُ اَللَّهُ
هر ظالمى به آن پشت كند خداوند او را دَرهم مى شكند و هركس هدايت را از غير قرآن بخواهد خداى متعال او را گمراه مى سازد،
وَ هُوَ حَبْلُ اَللَّهِ اَلْمَتِينُ وَ اَلذِّكْرُ اَلْحَكِيمُ و آن، ريسمان محكم الهى است ويادآورى مستحكم و راه راست.
هُوَ اَلَّذِي لاَ يُزِيغُ اَلْأَهْوَاءَ وَ لاَ تَلْبَسُ بِهِ اَلْأَلْسُنُ
قرآن چيزى است كه اوهام و خواسته هاى انحرافى، آن را منحرف نمى كند و زبان نااهلان، آن را مشتبه نمى سازد.
وَ لاَ تَنْقَضِي عَجَائِبُهُ
شگفتى هاى آن پايان نمى پذيرد…
مَنْ قَالَ بِهِ صَدَقَ، وَ مَنْ عَمِلَ بِهِ أُجِرَ كسى كه با قرآن سخن بگويد درست مى گويد و آن كسی كه به آن عمل كند مأجور است.
وَ مَنْ حَكَمَ عَدَلَ، وَ مَنْ دَعَا إِلَيْهِ هُدِيَ إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ
و كسى كه مطابق آن حكم كند حكمش عادلانه و كسى كه به سوى قرآن فرا خواند به سوى صراط مستقيم هدايت كرده است
خُذْهَا إِلَيْكَ يَا أَعْوَرُ
ای حارث تو نیز این حرفها که در حقیقت قرآن است را بگیر و به آن عمل کن.
✍با توجه به شان صدور این حکمت، معلوم میشود محاورات و گفتگوهای ما مخصوصا در مکان های دینی مثل مسجد و در جلسات دینی باید حول محور قرآن و روایات باشد و اینگونه نباشد که ساعتها دورهمی و شب نشینی داشته باشیم ولی ذکر از قرآن و احادیث در آن نباشد.
👈نکته دوم:
«قرآن در نهج البلاغه»
در این حکمت حضرت به جامعیت قرآن توجه میدهند. ولی در بقیه خطب، مطالب متعدد و متنوعی در مورد قرآن داریم.
👈چهار مرحله را در مواجهه با قرآن رعایت کنید:
در خطبه ۱۱۰ فرمود:
تَعَلَّمُوا الْقُرْآنَ فَإِنَّهُ أَحْسَنُ الْحَدِيثِ، وَ تَفَقَّهُوا فِيهِ فَإِنَّهُ رَبِيعُ الْقُلُوبِ
قرآن را فرا گيريد که بهترين گفته هاست! و در آن بينديشيد که بهار قلب هاست!
وَ اسْتَشْفُوا بِنُورِهِ فَإِنَّهُ شِفَاءُ الصُّدُورِ
از نور آن شفا و درمان بطلبيد که شفاى دلهاى بيمار است!
وَ أَحْسِنُوا تِلَاوَتَهُ فَإِنَّهُ أَنْفَعُ الْقَصَصِ
و آن را به نيکوترين وجه تلاوت کنيد، که نيکوترين سخن هاست.
👈طلب نصیحت و راهنمایی از قرآن:
در نامه ۶۹ فرموده باشند:
تَمَسَّكْ بِحَبْلِ الْقُرْآنِ وَ اسْتَنْصِحْهُ وَ أَحِلَّ حَلَالَهُ وَ حَرِّمْ حَرَامَهُ
به ريسمان قرآن چنگ زن، و از آن نصيحت پذير، حلالش را حلال، و حرامش را حرام بشمار.
👈لزوم عمل گرایی نسبت به قرآن:
حضرت در نامه ۴۷ فرمودند :
اللَّهَ اللَّهَ فِي الْقُرْآنِ لَا يَسْبِقُكُمْ بِالْعَمَلِ بِهِ غَيْرُكُمْ
خدا را خدا را، که عمل به احکام قرآن را فراموش ننماييد، نکند ديگران در عمل به آن بر شما پيشى گيرند.
👈بدون قرآن فقیر محض هستید و با قرآن غنی محض:
در خطبه۱۷۶ می فرماید:
وَ اعْلَمُوا أَنَّهُ لَيْسَ عَلَى أَحَدٍ بَعْدَ الْقُرْآنِ مِنْ فَاقَةٍ وَ لَا لِأَحَدٍ قَبْلَ الْقُرْآنِ مِنْ غِنًى
و بدانيد هيچ کسی با داشتن قرآن، فقر و بيچارگى ندارد و هيچ کس بدون آن غنا و بى نيازى نخواهد داشت.
👈علی علیه السلام سخنگوی قرآن:
حضرت در خطبه ۱۵۸ فرمود:
ذَلِكَ الْقُرْآنُ، فَاسْتَنْطِقُوهُ وَ لَنْ يَنْطِقَ وَ لَكِنْ أُخْبِرُكُمْ عَنْهُ.
اين کتاب همان قرآن است. آن را به سخن آريد تا همه چيز را بازگو کند; هر چند هرگز براى شما سخن نمى گويد; ولى من از جانب او به شما خبر مى دهم و اسرار مکتومش را فاش مى سازم.
✍برای دستیابی به حقایق قرآن باید در محضر ائمه و به ویژه امام علی علیهمالسلام بود.
اللهم حققنا بحقایق القران
بسم الله الرحمن الرحیمپ
شرح حکمتها:
حکمت سیصد و سیزدهم نهج البلاغه
۴۰۳/۱۲/۷ . ۲۶شعبان
حکمت ۳13
وَ قَالَ (علیه السلام): وَ فِي الْقُرْآنِ نَبَأُ مَا قَبْلَكُمْ، وَ خَبَرُ مَا بَعْدَكُمْ، وَ حُكْمُ مَا بَيْنَكُمْ.
و فرمود (ع): در قرآن خبرهاى پيشينيان شماست و خبرهاى آنها كه پس از شما مى آيند و نيز در آن است، حكم روابط ميان شما.
💠وَ قَالَ (علیه السلام):وَ فِي الْقُرْآنِ نَبَأُ مَا قَبْلَكُمْ، وَ خَبَرُ مَا بَعْدَكُمْ، وَ حُكْمُ مَا بَيْنَكُمْ.
امام علی علیهالسلام میفرمایند:
در قرآن، اخبار پيشينيان و حوادث آينده و حكم و دستور مربوط به شما آمده است.
✅این حکمت در مورد جامعیت قرآن است. اینکه قرآن شامل گذشته و عبرتها، آینده و سرنوشتها و حال و نیازمندیهای شماست.
همه آنچه برای یک زندگی سعادتمند لازم است در قرآن آمده و ما فقط وظیفه داریم آنها را از قرآن بیرون بکشیم و به کار ببندیم.
مرحوم قطب راوندی میفرماید:
ذَکَرَ انَّ فی کتابِ اللَّهِ ثلاثةُ اشیاءٍ، نافعَةً لِمَنْ تَدَبَّرَهَا :
در کتاب سه چیز ذکر شده که برای کسی که در آنها تدبر کند سودمند است:
وَ هُوَ أَحْوَالِ الاممِ الماضیه لَمّا عَصُوا اللَّهِ دَمَّرَهُم ، وَ مَنْ فَعَلَ مِثْلَ فِعْلِهِمْ رای مِثْلَ مَا رَاَوا
در قرآن سرگذشت امتهای پیشین آمده که از فرمان خدا سرپیچی کردند و خدا آنها را عذاب کرد و هرکس مثل آنها باشد دچار سرگذشت آنها میشود.
وَ خَبَرُ المُثاب فِی الجَنَّه لِطَاعَتِهِ فی الدنیا ، وَ ذکر الْمُعَاقِبُ فی النَّارِ یوم القیامه لعصیانه فی الدنیا ،
وخبر از آینده میدهد در مورد بهشت که با اطاعت خدا در دنیا به دست میآید و جهنم که افراد به خاطر عصیان در این دنیا دچار آن میشوند.
وَ حُکمَ مَا بینَ الْخَلْقِ فی الْقِصَاصِ وَ الْقَضَاءِ وَ الْحُدُودِ وَ غیرها مِنْ الشرعیات ،
و سومین آن احکام مورد نیاز مردم را در مورد امور اجتماعی مثل قصاص و قضا،حدود و امور عبادی و شرعی بیان کرده
فَمَنْ نَظَرَ فیها انْتَفَعَ بِهَا .
پس هر کس در آن بنگرد از آن سود برده است.
👈منظور از “نَبَأُ مَا قَبْلَكُمْ” اخبار پيشينيان است،
همانگونه که بخش مهمى از قرآن مجيد، تاريخ انبيا و اقوام گذشته است؛ گویا قرآن دست ما را مى گيرد و در تمام قرون و اعصار گذشته همراه انبيا وپيغمبران و اقوام آنها حركت مى دهد و تلخ و شيرين زندگى آنها را بيان مى كند و تجارب فراوان و حوادث عبرت انگيز بسيارى را كه در زندگانى آنها بوده يكجا پيش روى ما مى نهد آنگونه كه گويا ما همراه آنها بوده ايم و با آنها مى زيسته ايم.
همانگونه که امام علی علیهالسلام خطاب به فرزندشان امام حسن علیه السلام در نامه ۳۱ میفرمایند: من آنقدر به تاریخ مسلط هستم گویا با تمام گذشتگان زندگی کرده ام و درسها و عبارتهای آنها را میدانم.
👈منظور از “وَ خَبَرُ مَا بَعْدَكُمْ” ،
اولا)مسائل مربوط به قبر و برزخ و قيامت است كه در جاى جاى قرآن مجيد به آن اشاره شده است به گونه اى كه گويا ما آينده را ديده ايم و در آن زيسته ايم.
ثانیا)مرحوم علامه شوشتری میفرماید شاید منظور حضرت اخبار غیبی و پیشگویی هایی باشد که قرآن در مورد آینده داشته است.
👈منظور از جمله “وَ حُكْمُ مَا بَيْنَكُمْ”
اين است كه در قرآن به همه برنامه هاى زندگى شما اعم از واجب، حرام، مكروه، مستحب و مباح، اشارات كلى يا جزئى شده است، بنابراين قرآن كتاب جامعى است كه هرچه بخواهيد در آن هست.
⏪برای هر کدام از این سه بخش (اخبار گذشته، اخبار آینده و احکام حاضر) مصادیق و آیات فراوانی در قرآن ذکر شده است:
1⃣اخبار گذشته:
👈پایداری و ایمان، هدایت را بیشتر میکند:
در باب اصحاب کهف میفرماید:
《نَحْنُ نَقُصُّ عَلَيْكَ نَبَأَهُمْ بِالْحَقِّ ۚ إِنَّهُمْ فِتْيَةٌ آمَنُوا بِرَبِّهِمْ وَزِدْنَاهُمْ هُدًى ؛ کهف – ۱۳》
ما قصه آنان را بر تو به درستی حکایت خواهیم کرد. آنها جوانمردانی بودند که به خدای خود ایمان آوردند و ما بر مقام ایمان و هدایتشان افزودیم.
👈صدق گفتار باید در عمل انسان مشخص شود:
در سوره جمعه در مورد دروغ گویی علمای یهود میفرماید:
《قُلْ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ هَادُوا إِنْ زَعَمْتُمْ أَنَّكُمْ أَوْلِيَاءُ لِلَّهِ مِنْ دُونِ النَّاسِ فَتَمَنَّوُا الْمَوْتَ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ؛ جمعه – ۶ 》
بگو: ای یهودیان! اگر گمان می کنید که فقط شما دوستان خدایید نه مردم دیگر، پس آرزوی مرگ کنید اگر راستگویید (چون دوستان خدا برای رسیدن به لقاء او مشتاق مرگ هستند.)
👈صبر و استقامت حضرت ایوب درسی برای همگان:
قرآن کریم میفرماید:
《وَ أَیُّوبَ إِذْ نَادَىٰ رَبَّهُ أَنِّی مَسَّنِیَ الضُّرُّ وَأَنتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِینَ؛ انبیاء – ۲۱》
و ایوب را یاد کن هنگامی که پروردگارش را خواند که به من آسیب رسیده است و تو مهربانترین مهربانانی.
حضرت ایوب (ع) با وجود بیماری و رنجهای فراوان، هرگز از خداوند ناامید نشد و با صبر و استقامت به درگاه خداوند دعا کرد. این آیه به ما می آموزد که در برابر مشکلات و سختیها صبور باشیم و به رحمت خداوند امیدوار بمانیم.
👈 سرانجام تکبر و سرکشی ، غرق شدن است:
قرآن کریم در سوره قصص میفرماید:
《إِنَّ فِرْعَوْنَ عَلَا فِی الْأَرْضِ وَجَعَلَ أَهْلَهَا شِیَعًا یَسْتَضْعِفُ طَائِفَةً مِّنْهُمْ یُذَبِّحُ أَبْنَاءَهُمْ وَیَسْتَحْیِی نِسَاءَهُمْ إِنَّهُ کَانَ مِنَ الْمُفْسِدِینَ ؛ قصص – ۴》
به راستی فرعون در زمین برتری جویی کرد و اهل آن را به گروههایی تقسیم نمود؛ گروهی از آنان را به ضعف می کشاند، پسرانشان را می کشت و زنانشان را زنده نگه میداشت. او از مفسدان بود.
آیه به ما هشدار میدهد که از تکبر و ستمگری دوری کنیم، زیرا سرانجام چنین افرادی نابودی است.
👈از توکل بی نظیر حضرت نوح باید درس گرفت:
قرآن کریم در مورد حضرت نوح میفرماید:
《فَدَعَا رَبَّهُ أَنِّی مَغْلُوبٌ فَانتَصِرْ؛ قدر – ۱۰ 》
پس نوح پروردگارش را خواند که من مغلوب شده ام، پس مرا یاری کن.
حضرت نوح سالها به دعوت قوم خود به سوی خداوند پرداخت، اما بیشتر آنها به او ایمان نیاوردند. با این حال، او هرگز ناامید نشد و در نهایت به خداوند توکل کرد. این آیه به ما یادآوری میکند که در راه حق استقامت کنیم و در مشکلات به خداوند توکل نماییم.
👈کفران نعمت، عذاب به همراه دارد:
در سوره مبارکه سبا میفرماید:
《 لَقَدْ کَانَ لِسَبَإٍ فِی مَسْکَنِهِمْ آیَةٌ، جَنَّتَانِ عَن یَمِینٍ وَشِمَالٍ کُلُوا مِن رِّزْقِ رَبِّکُمْ وَ اشْکُرُوا لَهُ بَلْدَةٌ طَیِّبَةٌ وَرَبٌّ غَفُورٌ؛ سبا – ۱۵ 》
به راستی برای قوم سبا در محل سکونتشان نشانهای از قدرت خدا بود:
دو باغ از راست و چپ به آنها داده شد وبه آنها گفته شد: از روزی پروردگارتان بخورید و او را شکر کنید. شهری پاکیزه و پروردگاری آمرزنده است.
✍ قوم سبا از نعمتهای فراوانی برخوردار بودند، اما به جای شکرگزاری، کفران نعمت کردند و از راه حق منحرف شدند و به عذاب الهی دچار گردیدند.
2⃣ مصادیق و آیات اخبار آینده:
الف ) اخبار مرگ، برزخ، محاسبه، مواقف قیامت، بهشت، جهنم و…
(البته تصور نعمتهای بهشت و عذاب دوزخ برای ما بسیار سخت و نشدنی است ولی قرآن با آوردن این مثالها سعی در ملموس کردن آنها برای ما دارد.)
👈زندگی بعد از دنیا تمام نمیشود و به برزخ منتقل میشود:
قرآن کریم میفرمایند:
《 وَ مِن وَرَائِهِم بَرْزَخٌ إِلَىٰ یَوْمِ یُبْعَثُونَ؛ مومتون – ۱۰۰ 》
و پس از مرگ، پشت سر آنها برزخی است تا روزی که برانگیخته میشوند.
👈سختی غیر قابل تصور قیامت:
قرآن کریم میفرماید:
《یَوْمَ تَرَوْنَهَا تَذْهَلُ کُلُّ مُرْضِعَةٍ عَمَّا أَرْضَعَتْ وَتَضَعُ کُلُّ ذَاتِ حَمْلٍ حَمْلَهَا وَ تَرَى النَّاسَ سُکَارَىٰ وَمَا هُم بِسُکَارَىٰ وَلَٰکِنَّ عَذَابَ اللَّهِ شَدِیدٌ؛ انبیاء – ۲》
قیامت روزی که هر مادری آنچه را شیر داده فراموش میکند و هر بارداری بار خود را می اندازد و مردم را مست میبینی، در حالی که مست نیستند، ولی عذاب خدا شدید است.
✍این آیه هول و هراس روز قیامت را توصیف میکند. در آن روز، حوادث چنان عظیم است که حتی مادران فرزندان خود را فراموش میکنند و مردم از ترس و وحشت مانند مستان به نظر میرسند.
👈محاسبه دقیق اعمال در قیامت:
حساب دقیق اعمال در آیه قران:
《فَمَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَیْرًا یَرَهُ * وَمَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا یَرَهُ ؛ زلزال – ۹》
پس هر کسی به اندازه ذره ای کار نیک انجام داده باشد، آن را میبیند *
و هر کس به اندازه ذرهای کار بد انجام داده باشد، آن را میبیند.
✍این آیات به دقت و عدالت الهی در محاسبه اعمال اشاره میکنند. حتی کوچکترین کارهای نیک و بد در قیامت بررسی میشود و هر کس نتیجه اعمال خود را میبیند. این آیه اهمیت توجه به جزئیات اعمال را نشان میدهد.
👈بهشت سرای جاویدان نیکو کاران:
آیات فراوانی نعمتهای بهشت را توصیف میکند. مؤمنان و پرهیزگاران در بهشت از نعمتهای بی پایان بهره مند میشوند و هر چه بخواهند در اختیار آنهاست. این آیات امید و انگیزه ای برای انجام کارهای نیک است.
👈جهنم و عذاب گناهکاران:
قرآن کریم میفرمایند:
《إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا بِآیَاتِنَا سَوْفَ نُصْلِیهِمْ نَارًا کُلَّمَا نَضِجَتْ جُلُودُهُم بَدَّلْنَاهُمْ جُلُودًا غَیْرَهَا لِیَذُوقُوا الْعَذَابَ إِنَّ اللَّهَ کَانَ عَزِیزًا حَکِیمًا؛ نساء – ۵۴》
به راستی کسانی که به آیات ما کفر ورزیدند، به زودی آنها را در آتش وارد میکنیم. هر بار که پوستهایشان بسوزد، پوستهای دیگری جایگزین میکنیم تا عذاب را بچشند. خداوند توانا و حکیم است.
⏪ ب)پیشگویی های قرآن در مورد اتفاقات آینده:
👈پیشگویی پیروزی رومیان بر ایرانیان:
در این مورد هم در آیه قران امده:
《غُلِبَتِ الرُّومُ، فِی أَدْنَى الْأَرْضِ وَ هُم مِّن بَعْدِ غَلَبِهِمْ سَیَغْلِبُونَ؛ روم – ۲》
رومیان شکست خوردند * در سرزمینی نزدیک، و پس از شکستشان به زودی پیروز خواهند شد.
✍در زمان نزول این آیات، امپراتوری روم از ایرانیان شکست خورده بود. قرآن پیشگویی کرد که رومیان دوباره پیروز خواهند شد. این پیشگویی محقق شد و رومیان بر ایرانیان پیروز شدند. این اتفاق باعث تقویت ایمان مؤمنان شد.
👈پیشگویی فتح مکه:
در آیه قران می فرماید :
《 لَقَدْ صَدَقَ اللَّهُ رَسُولَهُ الرُّؤْیَا بِالْحَقِّ لَتَدْخُلُنَّ الْمَسْجِدَ الْحَرَامَ إِن شَاءَ اللَّهُ آمِنِینَ مُحَلِّقِینَ رُءُوسَکُمْ وَمُقَصِّرِینَ لَا تَخَافُونَ فَعَلِمَ مَا لَمْ تَعْلَمُوا فَجَعَلَ مِن دُونِ ذَٰلِکَ فَتْحًا قَرِیبًا؛ فتح – ۲۸》
به راستی خداوند به رسولش رؤیای راستین را تحقق بخشید؛ شما قطعاً با خواست خداوند در مسجد الحرام وارد خواهید شد، در حالی که در امنیت کامل هستید، سرهای خود را میتراشید و موهای خود را کوتاه میکنید و هیچ ترسی ندارید. پس خداوند آنچه را نمیدانستید دانست و علاوه بر این، فتحی نزدیک قرار داد.
✍این آیه پیشگویی میکند که مسلمانان به زودی مکه را فتح خواهند کرد و در امنیت کامل وارد مسجد الحرام میشوند. این پیشگویی در سال هشت هجری با فتح مکه محقق شد.
👈پیشگویی حفظ قرآن از تحریف:
آیه قران می فرماید:
《إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ؛ حجر – ۹》
به راستی ما این قرآن را نازل کردیم و قطعاً ما خود حافظ آن خواهیم بود.
✍این آیه پیشگویی میکند که قرآن تا روز قیامت از هرگونه تحریف و تغییر محفوظ خواهد ماند. با گذشت بیش از ۱۴۰۰ سال، قرآن بدون هیچ تغییری حفظ شده است، در حالی که دیگر کتابهای آسمانی دچار تحریف شده اند.
3⃣احکام و دستورات مورد نیاز انسان:
در این بخش نیز قرآن دو دسته آیه دارد، در برخی آیات احکام نماز و ورزه و حج و خمس و طلاق و ارث و… را بیان میکند که گاه تفصیلی هستند و گاه جزئی.
و در بخش دیگری نیز دست ما را در دست اهل بیت پیامبر میگذارد تا احکام مورد نیازمان را از اهل بیت اخذ کنیم:
قرآن کریم میفرماید:
《مَا آتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ؛ حشر – ۷ 》
آنچه را پیامبر به شما عطا کرد بگیرید.
🔺آیه ولایت:
《 إِنّما وَلیُّکُمُ اللهُ و رَسولُهُ والَّذینَ ءَامَنوا الَّذینَ یُقِیمُونَ الصَّلوةَ و یُؤتُونَ الزَّکوة و هُم راکِعونَ؛ مائده – ۵۵》
ولیّ شما فقط خدا، پیامبر و مؤمنانی هستند که نماز را به پا میدارند و در رکوع، زکات میدهند.
⏪ جمع بندی:
قرآن یک کتاب جامع است که از طرفی ما را به عبرت گیری از گذشته توصیه میکند، و از طرفی سرنوشت انسان را به طور دقیق به او نشان میدهد و از طرفی راهکارهای زندگی نیکو را به او او نشان میدهد تا بتواند با نگاه به گذشته و آینده، امروز خود را سازد و به سعادت برسد.
👈نکته اول :
«شان صدور حکمت۳۱۳»
حارث همدانی یا همان حارث اعور میگوید:
دَخَلْتُ اَلْمَسْجِدَ فَرَأَيْتُ اَلنَّاسُ يَخُوضُونَ فِي اَلْأَحَادِيثِ
من وارد مسجد پیامبر شدم و دیدم مردم حرفهای بیهوده میزنند .
✍ظاهرا حدیث در اینجا به معنای سخن گفتن های عادی دنیایی است. زیرا در روایت داریم که امام صادق فرمود:
إِذَا دَخَلْتَ الْمَسْجِدَ فَلاَ تَخُضْ فِي الْحَدِيثِ الدُّنْيَوِيِّ، فَإِنَّ الْمَسْجِدَ لَمْ يُبْنَ لِهَذَا ؛
وقتی وارد مسجد میشوی، در گفتگوهای دنیوی وارد نشو، زیرا مسجد برای این ساخته نشده است
👇ادامه روایت حارث همدانی👇
فَأَتَيْتُ عَلِيّاً صَلَوَاتُ اَللَّهِ عَلَيْهِ ، فَأَخْبَرْتُهُ
من نزد امیرالمومنین رفتم و این مطلب را به حضرت عرض کردم.
فَقَالَ: وَ قَدْ فَعَلُوهَا، إِنِّي سَمِعْتُ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ يَقُولُ: إِنَّهَا سَتَكُونُ فِتْنَةٌ
حضرت فرمود بله مردم داستان ها و حکایت های بیهوده میگویند، من از پیامبر شنیدم که میفرمود بعد از من فتنه هایی پیش می آید.
قُلْتُ: فَمَا اَلْمَخْرَجُ مِنْهَا يَا رَسُولَ اَللَّهِ من از پیامبر پرسیدم راهکار نجات از این فتنه ها چیست؟
قَالَ: كِتَابُ اَللَّهِ فِيهِ بِنَاءُ مَا قَبْلَكُمْ وَ خَبَرُ مَا بَعْدَكُمْ وَ حُكْمُ مَا بَيْنَكُمْ
حضرت فرمود قرآن راهکار نجات است که در آن اخبار امت های قبلی و اخبار غیبی و احکام مورد نیاز شما در آن است.
هُوَ اَلْفَصْلُ لَيْسَ بِالْهَزْلِ
قرآن جدا كننده حق از باطل است و هزل و شوخى در آن راه ندارد.
مَنْ تَرَكَهُ مِنْ جَبَّارٍ قَصَمَهُ اَللَّهُ، وَ مَنِ اِبْتَغَى اَلْهُدَى فِي غَيْرِهِ أَضَلَّهُ اَللَّهُ
هر ظالمى به آن پشت كند خداوند او را دَرهم مى شكند و هركس هدايت را از غير قرآن بخواهد خداى متعال او را گمراه مى سازد،
وَ هُوَ حَبْلُ اَللَّهِ اَلْمَتِينُ وَ اَلذِّكْرُ اَلْحَكِيمُ و آن، ريسمان محكم الهى است ويادآورى مستحكم و راه راست.
هُوَ اَلَّذِي لاَ يُزِيغُ اَلْأَهْوَاءَ وَ لاَ تَلْبَسُ بِهِ اَلْأَلْسُنُ
قرآن چيزى است كه اوهام و خواسته هاى انحرافى، آن را منحرف نمى كند و زبان نااهلان، آن را مشتبه نمى سازد.
وَ لاَ تَنْقَضِي عَجَائِبُهُ
شگفتى هاى آن پايان نمى پذيرد…
مَنْ قَالَ بِهِ صَدَقَ، وَ مَنْ عَمِلَ بِهِ أُجِرَ كسى كه با قرآن سخن بگويد درست مى گويد و آن كسی كه به آن عمل كند مأجور است.
وَ مَنْ حَكَمَ عَدَلَ، وَ مَنْ دَعَا إِلَيْهِ هُدِيَ إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ
و كسى كه مطابق آن حكم كند حكمش عادلانه و كسى كه به سوى قرآن فرا خواند به سوى صراط مستقيم هدايت كرده است
خُذْهَا إِلَيْكَ يَا أَعْوَرُ
ای حارث تو نیز این حرفها که در حقیقت قرآن است را بگیر و به آن عمل کن.
✍با توجه به شان صدور این حکمت، معلوم میشود محاورات و گفتگوهای ما مخصوصا در مکان های دینی مثل مسجد و در جلسات دینی باید حول محور قرآن و روایات باشد و اینگونه نباشد که ساعتها دورهمی و شب نشینی داشته باشیم ولی ذکر از قرآن و احادیث در آن نباشد.
👈نکته دوم:
«قرآن در نهج البلاغه»
در این حکمت حضرت به جامعیت قرآن توجه میدهند. ولی در بقیه خطب، مطالب متعدد و متنوعی در مورد قرآن داریم.
👈چهار مرحله را در مواجهه با قرآن رعایت کنید:
در خطبه ۱۱۰ فرمود:
تَعَلَّمُوا الْقُرْآنَ فَإِنَّهُ أَحْسَنُ الْحَدِيثِ، وَ تَفَقَّهُوا فِيهِ فَإِنَّهُ رَبِيعُ الْقُلُوبِ
قرآن را فرا گيريد که بهترين گفته هاست! و در آن بينديشيد که بهار قلب هاست!
وَ اسْتَشْفُوا بِنُورِهِ فَإِنَّهُ شِفَاءُ الصُّدُورِ
از نور آن شفا و درمان بطلبيد که شفاى دلهاى بيمار است!
وَ أَحْسِنُوا تِلَاوَتَهُ فَإِنَّهُ أَنْفَعُ الْقَصَصِ
و آن را به نيکوترين وجه تلاوت کنيد، که نيکوترين سخن هاست.
👈طلب نصیحت و راهنمایی از قرآن:
در نامه ۶۹ فرموده باشند:
تَمَسَّكْ بِحَبْلِ الْقُرْآنِ وَ اسْتَنْصِحْهُ وَ أَحِلَّ حَلَالَهُ وَ حَرِّمْ حَرَامَهُ
به ريسمان قرآن چنگ زن، و از آن نصيحت پذير، حلالش را حلال، و حرامش را حرام بشمار.
👈لزوم عمل گرایی نسبت به قرآن:
حضرت در نامه ۴۷ فرمودند :
اللَّهَ اللَّهَ فِي الْقُرْآنِ لَا يَسْبِقُكُمْ بِالْعَمَلِ بِهِ غَيْرُكُمْ
خدا را خدا را، که عمل به احکام قرآن را فراموش ننماييد، نکند ديگران در عمل به آن بر شما پيشى گيرند.
👈بدون قرآن فقیر محض هستید و با قرآن غنی محض:
در خطبه۱۷۶ می فرماید:
وَ اعْلَمُوا أَنَّهُ لَيْسَ عَلَى أَحَدٍ بَعْدَ الْقُرْآنِ مِنْ فَاقَةٍ وَ لَا لِأَحَدٍ قَبْلَ الْقُرْآنِ مِنْ غِنًى
و بدانيد هيچ کسی با داشتن قرآن، فقر و بيچارگى ندارد و هيچ کس بدون آن غنا و بى نيازى نخواهد داشت.
👈علی علیه السلام سخنگوی قرآن:
حضرت در خطبه ۱۵۸ فرمود:
ذَلِكَ الْقُرْآنُ، فَاسْتَنْطِقُوهُ وَ لَنْ يَنْطِقَ وَ لَكِنْ أُخْبِرُكُمْ عَنْهُ.
اين کتاب همان قرآن است. آن را به سخن آريد تا همه چيز را بازگو کند; هر چند هرگز براى شما سخن نمى گويد; ولى من از جانب او به شما خبر مى دهم و اسرار مکتومش را فاش مى سازم.
✍برای دستیابی به حقایق قرآن باید در محضر ائمه و به ویژه امام علی علیهمالسلام بود.
اللهم حققنا بحقایق القران