بسم الله الرحمن الرحیمپ
شرح حکمتها:
حکمت سیصد و پنجم نهج البلاغه
۴۰۳/۱۱/۲۱ . ۱۱شعبان
حکمت ۳۰5
وَ قَالَ (علیه السلام): مَا زَنَى غَيُورٌ قَطُّ.
و فرمود (ع): غيرتمند هرگز زنا نمى كند.
💠وَ قَالَ (علیه السلام): مَا زَنَى غَيُورٌ قَطُّ
انسان غيرتمند هرگز زنا نمى كند.
⏪در این حکمت دو نکته قابل بررسی است:
الف. آثار و مضرات زنا و مطالبی در مورد غیرت
ب. بازگشت نتیجه اعمال به انسان.
⏪معنای ساده غیرت:
غیرت در اصطلاح تلاش در نگهداری آن چیزی است كه حفظ آن ضروری است. به طور خاص در مورد ناموس و اهل و عیال انسان باید حافظ و نگهبان آنان باشد.
به تعبیر آیت الله جوادی؛ غیرت یعنی دیگران را به حریم خود راه ندهیم و خود نیز وارد حریم دیگران نشویم.
↙️ رابطه ی عفت و غیرت:
عفت هر کسی برابر با اندازه ی غیرت او است، یعنی انسان به هر اندازه که نسبت به ناموس خود احساس غیرت کند نسبت به ناموس دیگران نیز احترام قائل است، یعنی غیرت خودش اجازه نمی دهد که به ناموس دیگران تجاوز کند.
هر کسی که زنا کند و عفت دیگری را پایمال نماید خودش غیرت ندارد.
↙️ دلیل فرامایش امیرالمومنین کاملا روشن است زيرا انسان وقتی دوست ندارد ديگران در حق او کاری کنند، خودش هم همان کار را در حق ديگران روا نخواهد داشت. كسى كه كارى را در حق ديگران مى پسندد به ناچار در حق خود نيز خواهد پسنديد و كسى كه درباره محارم خود عملى را روا نمى دارد درباره محارم ديگران نيز روا نخواهد داشت.
امیرالمومنین علیخ السلام فرمود :
دَليلُ غَيْرَةِ الرَّجُلِ عِفَّتُهُ
دليل غيرت مرد عفت اوست.
🌀یکی از موعظه های تاثیر گذاری که روی بسیاری از افراد جواب میدهد این جمله است:
اگر دوست داريد به نواميس شما نگاه كنند شما هم به نواميس ديگران نگاه نكنيد. و اگر دوست ندارید به نوامیس شما نگاه کنند، به ناموس دیگران نگاه نکنید. یعنی همراه کردن غیرت با عفت برای ترک شهوت.
پیامبر صلی الله علیه وآله فرمود:
أعدَلُ النّاسِ مَن رَضِيَ لِلنّاسِ ما يَرضى لِنَفسِهِ،
عادلترين مردم، كسى است كه بر مردم همان پسندد كه بر خود مى پسندد،
وكَرِهَ لَهُم ما يَكرَهُ لِنَفسِهِ
و بر آنان نپسندد آنچه را بر خود نمى پسندد.
📘آیات و روایت فراوانی در مورد زنا و این عمل منافی عفت وارد شده است که توجه به آنها انسان را از این گناه دور خواهد کرد. بی عفتی بد مسیری است.
قرآن کریم میفرماید:
《وَلَا تَقْرَبُوا الزِّنَا ۖ إِنَّهُ كَانَ فَاحِشَةً وَسَاءَ سَبِيلًا ؛ اسری – ۳۲ 》
و نزدیک زنا نشوید که کاری بسیار زشت و راهی بد است.
*⃣ اهل گناه از دایره ایمان خارج میشوند.
امام صادق علیه السلام فرمود:
لا يَزْنِي اَلزَّانِي وَ هُوَ مُؤْمِنٌ، وَ لاَ يَسْرِقُ اَلسَّارِقُ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ
شخص زنا کار و دزد، در هنگام ارتکاب گناه از دایره ایمان خارج شده اند.
⏪ پنج ثمره تلخ بی عفتی:
پیامبر صلی الله علیه واله فرمود :
فِي اَلزِّنَا خَمْسُ خِصَالٍ
در زنا پنج ويژگى است:
يَذْهَبُ بِمَاءِ اَلْوَجْهِ
۱. آبرو را مىبرد،
وَ يُورِثُ اَلْفَقْرَ
۲. فقر مىآورد،
وَ يَنْقُصُ اَلْعُمُرَ
۳. عمر را كوتاه مىكند،
وَ يُسْخِطُ اَلرَّحْمَنَ
۴. موجب خشم پروردگار مىشود.
وَ يُخَلِّدُ فِي اَلنَّارِ
۵. انسان براى هميشه در دوزخ قرار مىدهد.
نَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ اَلنَّارِ
از آتش دوزخ به خدا پناه مىبريم.
🌀شدیدترین مجازات ها برای افراد زنا کار. قرآن کریم میفرماید:
《 الزَّانِيَةُ وَالزَّانِي فَاجْلِدُوا كُلَّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا مِائَةَ جَلْدَةٍ ۖ وَلَا تَأْخُذْكُمْ بِهِمَا رَأْفَةٌ فِي دِينِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ ۖ وَلْيَشْهَدْ عَذَابَهُمَا طَائِفَةٌ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ؛ نور – ۳》
به زن زناکار و مرد زناکار صد تازیانه بزنید، و اگر به خدا و روز قیامت ایمان دارید، نباید شما را در اجرای دین خدا درباره آن دو نفر دلسوزی و مهربانی بگیرد، و باید گروهی از مؤمنان، شاهد مجازات آن دو نفر باشند.
حضرت در حکمت ۲۵۲ فرمود:
فَرَضَ الله تَرْكَ الزِّنَا تَحْصِيناً لِلنَّسَبِ
و ترك زنا را براى حفظ نسبها قرار داد.
*⃣چشم هم غیرت و بی غیرتی دارد.
پیامبر اکرم صلی اللت علیه وآله فرمود:
لِكُلِّ عُضْوٍ مِنِ ابْنِ آدَمَ حَظٌّ مِنَ الزِّنَاءِ، الْعَيْنُ زِنَاهُ النَّظَر
برای هر عضوی بهره ای از زناست و زنای چشم، نگاه آلوده چشم چرانی می باشد.
🔀 ثمره غیرت، حسرت نخوردن به همسر و زندگی دیگران است.
امیرالمومنین علیخ السلام فرمود:
مَنْ غَضَّ طَرْفَهُ قَلَّ أَسَفُهُ وَ أَمِنَ تَلَفَه
آن کسی که چشم را حفظ کند، کمتر تاسف می خورد و از هلاکت نیز ایمن می گردد.
برخی بزرگان حدود چهل بیماری روحی و جسمی و عاطفی برای این عمل ذکر کرده اند.
💠وَ قَالَ (علیه السلام): مَا زَنَى غَيُورٌ قَطُّ
انسان غيرتمند هرگز زنا نمى كند.
اگرچه یکی از مهمترین انواع غیرت، غیرت ناموسی است ولی غیرت انواع دیگری هم دارد.
⏪معنای لغوی غیرت:
غَيُورٌ يَدُلُّ عَلَی الْمَبالِغهُ فِي الْغيْرِهِ وَ هِيَ اَلنِّفرَة عَنْ هَتْكِ الْعِفّهِ
غیور مبالغه و تاکید در غیرت است و آن نفرت داشتن از شکسته شدن حریم است.
◀️غیرت ناموسی:
که در بالا توضیح داده شد.
◀️غیرت دینی :
دین ناموس مومنین است و باید برای پاسداری و حفظ آن غیرت داشته باشند و در راه حفظ آن کوتاهی نکنند.
حضرت در خطبه ۱۰۶ فرمود:
قَدْ تَرَوْنَ عُهُودَ اللَّهِ مَنْقُوضَةً فَلَا تَغْضَبُونَ وَ أَنْتُمْ لِنَقْضِ ذِمَمِ آبَائِكُمْ تَأْنَفُونَ
شما مى بينيد که قوانين و پيمان هاى الهى شکسته شده، امّا به خشم نمى آييد! در حالى که اگر سنّت هاى پدرانتان نقض گردد، سخت ناراحت مى شويد!
◀️غیرت ملّی:
مراد از «غیرت ملّی» احساس مسؤولیت در برابر تمامیت ارضی كشور اسلامی و دلسوزی و حمایت از مسلمانان و عزت و شرف آنان است.
همانگونه که در روایت داریم:
حُبُّ الْوَطَنِ مِنَ الْایمانِ
وطن دوستی از ایمان است.
❄️ آیت الله جوادی آملی: غیرت یعنی غیرزدایی، هیچ اجازه ندهیم که بیگانه در سرزمین ما بیاید؛ در سیاست ما، در دیانت ما، در اقتصاد ما و در زیارت ما!
البته انسان تا محدودهٴ خود را نشناسد و حرم امن خود را بازشناسی نکند نمیتوانیم تشخیص دهیم حریم ما کجاست که کسی نباید در آن وارد شود و حرم دیگران کجاست که ما نباید در آن وارد شویم.
❄️ حضرت آیت الله جوادی یک تعبیری دارند به نام “دیاثت سیاسی”؛ همانگونه که انسان باید بر ناموس خودش غیرت داشته باشد، باید بر مملکت و مرز و آرمانهای خود نیز غیرت نداشته باشد و این اجازه را ندهد که بیگانه ای با مذاکره و جنگ و کار فرهنگی بر او وارد شود و ناموس او را به تاراج ببرد
✍در این حکمت دو نکته قابل بررسی است:
الف. آثار و مضرات زنا و بی عفتی و رابطه عفت و غیرت
ب. بازگشت نتیجه اعمال به انسان .
🌀زمین عجیب گرد است و اثر اعمال انسان به خود او باز میگردد.
«هر چه کنی به خود کنی»
قرآن کريم نی فرماید :
《مَنْ عَمِلَ صالِحا فَلِنَفْسِهِ وَ مَنْ اَساءَ فَعَلَيْها وَ ما رَبُّكَ بِظَـلاّمٍ لِلْعَبيدِ؛ فصلت – ۴۶ 》
هر كسی خوبى كند به نفع خود و هر كسی بدى كند، به ضرر خود اوست و هرگز پروردگارت به كسى ستم نمى كند.
❄️امام صادق در این باره فرمود:
لَمَّا أَقَامَ اَلْعَالِمُ اَلْجِدَارَ أَوْحَى اَللَّهُ إِلَى مُوسَى :
وقتی حضرت موسی اراده کرد دیوار خانه ی دو یتیم را درست کند، خداوند وحی فرمود
أَنِّي مُجَازِي اَلْأَبْنَاءِ بِسَعْيِ اَلْآبَاءِ إِنْ خَيْراً فَخَيْراً وَ إِنْ شَرّاً فَشَرّاً،
من فرزندان را بواسطه اعمال پدران مجازات مىدهم. اگر اعمال پدران خوب باشد پاداش خوب به فرزندان مىدهم و اگر بد باشد پاداش بد مىدهم.
لاَ تَزْنُوا فَتَزْنِيَ نِسَاؤُكُمْ
زنا نكنيد تا با زنان شما زنا نكنند. زيرا هر كس با زن يك مرد مسلمانى همخوابه شود، ديگران با زن او همخوابه مىشوند. وَ إِنَّ مَنْ وَطِئَ فِرَاشَ اِمْرِءٍ مُسْلِمٍ وُطِئَ فِرَاشُهُ، كَمَا تَدِينُ تُدَانُ
چون هر طور عمل كنى همان طور پاداش مىبينى.
❄️ امام باقر علیه السلام می فرماید:
كَانَ فِيمَا أَوْحَى اَللَّهُ تَعَالَى إِلَى مُوسَى بْنِ عِمْرَانَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ
در آن مطالبى كه خداوند متعال به موسى وحى فرستاد، يكى اين بود كه:
«يَا مُوسَى بْنَ عِمْرَانَ مَنْ زَنَى زُنِيَ بِهِ وَ لَوْ فِي اَلْعَقِبِ مِنْ بَعْدِهِ
اى موسى هر كس زنا كند با وى همان كار را ديگران انجام دهند هر چند در فرزندان نسل او باشد.
يَا مُوسَى بْنَ عِمْرَانَ عِفَّ تَعِفَّ أَهْلُكَ
اى موسى عفّت پيشۀ خود كن تا در مورد محارمت ديگران عفّت ورزند.
يَا مُوسَى بْنَ عِمْرَانَ إِنْ أَرَدْتَ أَنْ يَكْثُرَ خَيْرُ أَهْلِ بَيْتِكَ فَإِيَّاكَ وَ اَلزِّنَا يَا مُوسَى بْنَ عِمْرَانَ كَمَا تَدِينُ تُدَانُ
اى موسى اگر میخواهی در خانواده ات خیر ببینی از زنا دوری کن. هر طور عمل كنى همان طور جزا بينى.
هر چه بکاری همان را درو می کنی.
❄️ امام صادق علیه السلام فرمود :
مَنْ يَزْرَعْ خَيْرا يَحْصِدْ غِبْطَةً وَ مَنْ يَزْرَعْ شَرّا يَحْصِدْ نَدامَةً وَ لِكُلِّزارِعٍ ما زَرَعَ
هر كسی خوبى بكارد، خشنودى درو مى كند و هر كسی بدى بكارد، پشيمانى مى چيند، هر كسی هر چه بكارد، همان را دِرو مى كند.
👈نتیجه انصاف و ظلم به خود انسان بر میگردد
امام على علیه السلام فرهودند :
مَنْ ظَـلَمَ ظُلِمَ ، مَنْ اَنـْصَفَ اُنـْصِفَ
هر كس ستم كند، ستم مى بيند. هر كس با انصاف باشد انصاف مى بيند.
❄️ امام صادق علیه السلام فرمود :
بِرُّوا آباءَكُمْ يَبِرَّكُمْ اَبْناؤُكُمْ وَ عِفُّوا عَنْ نِساءِ النّاسِ تَعِفَّ نِساؤُكُمْ
به پدر و مادر خود نيكى كنيد تا فرزندانتان به شما نيكى كنند و به زنان مردم عفّت ورزيد تا زنانتان عفّت ورزند.
اللهم اجعلنا من التوابیّن
بسم الله الرحمن الرحیمپ
شرح حکمتها:
حکمت سیصد و پنجم نهج البلاغه
۴۰۳/۱۱/۲۱ . ۱۱شعبان
حکمت ۳۰5
وَ قَالَ (علیه السلام): مَا زَنَى غَيُورٌ قَطُّ.
و فرمود (ع): غيرتمند هرگز زنا نمى كند.
💠وَ قَالَ (علیه السلام): مَا زَنَى غَيُورٌ قَطُّ
انسان غيرتمند هرگز زنا نمى كند.
⏪در این حکمت دو نکته قابل بررسی است:
الف. آثار و مضرات زنا و مطالبی در مورد غیرت
ب. بازگشت نتیجه اعمال به انسان.
⏪معنای ساده غیرت:
غیرت در اصطلاح تلاش در نگهداری آن چیزی است كه حفظ آن ضروری است. به طور خاص در مورد ناموس و اهل و عیال انسان باید حافظ و نگهبان آنان باشد.
به تعبیر آیت الله جوادی؛ غیرت یعنی دیگران را به حریم خود راه ندهیم و خود نیز وارد حریم دیگران نشویم.
↙️ رابطه ی عفت و غیرت:
عفت هر کسی برابر با اندازه ی غیرت او است، یعنی انسان به هر اندازه که نسبت به ناموس خود احساس غیرت کند نسبت به ناموس دیگران نیز احترام قائل است، یعنی غیرت خودش اجازه نمی دهد که به ناموس دیگران تجاوز کند.
هر کسی که زنا کند و عفت دیگری را پایمال نماید خودش غیرت ندارد.
↙️ دلیل فرامایش امیرالمومنین کاملا روشن است زيرا انسان وقتی دوست ندارد ديگران در حق او کاری کنند، خودش هم همان کار را در حق ديگران روا نخواهد داشت. كسى كه كارى را در حق ديگران مى پسندد به ناچار در حق خود نيز خواهد پسنديد و كسى كه درباره محارم خود عملى را روا نمى دارد درباره محارم ديگران نيز روا نخواهد داشت.
امیرالمومنین علیخ السلام فرمود :
دَليلُ غَيْرَةِ الرَّجُلِ عِفَّتُهُ
دليل غيرت مرد عفت اوست.
🌀یکی از موعظه های تاثیر گذاری که روی بسیاری از افراد جواب میدهد این جمله است:
اگر دوست داريد به نواميس شما نگاه كنند شما هم به نواميس ديگران نگاه نكنيد. و اگر دوست ندارید به نوامیس شما نگاه کنند، به ناموس دیگران نگاه نکنید. یعنی همراه کردن غیرت با عفت برای ترک شهوت.
پیامبر صلی الله علیه وآله فرمود:
أعدَلُ النّاسِ مَن رَضِيَ لِلنّاسِ ما يَرضى لِنَفسِهِ،
عادلترين مردم، كسى است كه بر مردم همان پسندد كه بر خود مى پسندد،
وكَرِهَ لَهُم ما يَكرَهُ لِنَفسِهِ
و بر آنان نپسندد آنچه را بر خود نمى پسندد.
📘آیات و روایت فراوانی در مورد زنا و این عمل منافی عفت وارد شده است که توجه به آنها انسان را از این گناه دور خواهد کرد. بی عفتی بد مسیری است.
قرآن کریم میفرماید:
《وَلَا تَقْرَبُوا الزِّنَا ۖ إِنَّهُ كَانَ فَاحِشَةً وَسَاءَ سَبِيلًا ؛ اسری – ۳۲ 》
و نزدیک زنا نشوید که کاری بسیار زشت و راهی بد است.
*⃣ اهل گناه از دایره ایمان خارج میشوند.
امام صادق علیه السلام فرمود:
لا يَزْنِي اَلزَّانِي وَ هُوَ مُؤْمِنٌ، وَ لاَ يَسْرِقُ اَلسَّارِقُ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ
شخص زنا کار و دزد، در هنگام ارتکاب گناه از دایره ایمان خارج شده اند.
⏪ پنج ثمره تلخ بی عفتی:
پیامبر صلی الله علیه واله فرمود :
فِي اَلزِّنَا خَمْسُ خِصَالٍ
در زنا پنج ويژگى است:
يَذْهَبُ بِمَاءِ اَلْوَجْهِ
۱. آبرو را مىبرد،
وَ يُورِثُ اَلْفَقْرَ
۲. فقر مىآورد،
وَ يَنْقُصُ اَلْعُمُرَ
۳. عمر را كوتاه مىكند،
وَ يُسْخِطُ اَلرَّحْمَنَ
۴. موجب خشم پروردگار مىشود.
وَ يُخَلِّدُ فِي اَلنَّارِ
۵. انسان براى هميشه در دوزخ قرار مىدهد.
نَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ اَلنَّارِ
از آتش دوزخ به خدا پناه مىبريم.
🌀شدیدترین مجازات ها برای افراد زنا کار. قرآن کریم میفرماید:
《 الزَّانِيَةُ وَالزَّانِي فَاجْلِدُوا كُلَّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا مِائَةَ جَلْدَةٍ ۖ وَلَا تَأْخُذْكُمْ بِهِمَا رَأْفَةٌ فِي دِينِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ ۖ وَلْيَشْهَدْ عَذَابَهُمَا طَائِفَةٌ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ؛ نور – ۳》
به زن زناکار و مرد زناکار صد تازیانه بزنید، و اگر به خدا و روز قیامت ایمان دارید، نباید شما را در اجرای دین خدا درباره آن دو نفر دلسوزی و مهربانی بگیرد، و باید گروهی از مؤمنان، شاهد مجازات آن دو نفر باشند.
حضرت در حکمت ۲۵۲ فرمود:
فَرَضَ الله تَرْكَ الزِّنَا تَحْصِيناً لِلنَّسَبِ
و ترك زنا را براى حفظ نسبها قرار داد.
*⃣چشم هم غیرت و بی غیرتی دارد.
پیامبر اکرم صلی اللت علیه وآله فرمود:
لِكُلِّ عُضْوٍ مِنِ ابْنِ آدَمَ حَظٌّ مِنَ الزِّنَاءِ، الْعَيْنُ زِنَاهُ النَّظَر
برای هر عضوی بهره ای از زناست و زنای چشم، نگاه آلوده چشم چرانی می باشد.
🔀 ثمره غیرت، حسرت نخوردن به همسر و زندگی دیگران است.
امیرالمومنین علیخ السلام فرمود:
مَنْ غَضَّ طَرْفَهُ قَلَّ أَسَفُهُ وَ أَمِنَ تَلَفَه
آن کسی که چشم را حفظ کند، کمتر تاسف می خورد و از هلاکت نیز ایمن می گردد.
برخی بزرگان حدود چهل بیماری روحی و جسمی و عاطفی برای این عمل ذکر کرده اند.
💠وَ قَالَ (علیه السلام): مَا زَنَى غَيُورٌ قَطُّ
انسان غيرتمند هرگز زنا نمى كند.
اگرچه یکی از مهمترین انواع غیرت، غیرت ناموسی است ولی غیرت انواع دیگری هم دارد.
⏪معنای لغوی غیرت:
غَيُورٌ يَدُلُّ عَلَی الْمَبالِغهُ فِي الْغيْرِهِ وَ هِيَ اَلنِّفرَة عَنْ هَتْكِ الْعِفّهِ
غیور مبالغه و تاکید در غیرت است و آن نفرت داشتن از شکسته شدن حریم است.
◀️غیرت ناموسی:
که در بالا توضیح داده شد.
◀️غیرت دینی :
دین ناموس مومنین است و باید برای پاسداری و حفظ آن غیرت داشته باشند و در راه حفظ آن کوتاهی نکنند.
حضرت در خطبه ۱۰۶ فرمود:
قَدْ تَرَوْنَ عُهُودَ اللَّهِ مَنْقُوضَةً فَلَا تَغْضَبُونَ وَ أَنْتُمْ لِنَقْضِ ذِمَمِ آبَائِكُمْ تَأْنَفُونَ
شما مى بينيد که قوانين و پيمان هاى الهى شکسته شده، امّا به خشم نمى آييد! در حالى که اگر سنّت هاى پدرانتان نقض گردد، سخت ناراحت مى شويد!
◀️غیرت ملّی:
مراد از «غیرت ملّی» احساس مسؤولیت در برابر تمامیت ارضی كشور اسلامی و دلسوزی و حمایت از مسلمانان و عزت و شرف آنان است.
همانگونه که در روایت داریم:
حُبُّ الْوَطَنِ مِنَ الْایمانِ
وطن دوستی از ایمان است.
❄️ آیت الله جوادی آملی: غیرت یعنی غیرزدایی، هیچ اجازه ندهیم که بیگانه در سرزمین ما بیاید؛ در سیاست ما، در دیانت ما، در اقتصاد ما و در زیارت ما!
البته انسان تا محدودهٴ خود را نشناسد و حرم امن خود را بازشناسی نکند نمیتوانیم تشخیص دهیم حریم ما کجاست که کسی نباید در آن وارد شود و حرم دیگران کجاست که ما نباید در آن وارد شویم.
❄️ حضرت آیت الله جوادی یک تعبیری دارند به نام “دیاثت سیاسی”؛ همانگونه که انسان باید بر ناموس خودش غیرت داشته باشد، باید بر مملکت و مرز و آرمانهای خود نیز غیرت نداشته باشد و این اجازه را ندهد که بیگانه ای با مذاکره و جنگ و کار فرهنگی بر او وارد شود و ناموس او را به تاراج ببرد
✍در این حکمت دو نکته قابل بررسی است:
الف. آثار و مضرات زنا و بی عفتی و رابطه عفت و غیرت
ب. بازگشت نتیجه اعمال به انسان .
🌀زمین عجیب گرد است و اثر اعمال انسان به خود او باز میگردد.
«هر چه کنی به خود کنی»
قرآن کريم نی فرماید :
《مَنْ عَمِلَ صالِحا فَلِنَفْسِهِ وَ مَنْ اَساءَ فَعَلَيْها وَ ما رَبُّكَ بِظَـلاّمٍ لِلْعَبيدِ؛ فصلت – ۴۶ 》
هر كسی خوبى كند به نفع خود و هر كسی بدى كند، به ضرر خود اوست و هرگز پروردگارت به كسى ستم نمى كند.
❄️امام صادق در این باره فرمود:
لَمَّا أَقَامَ اَلْعَالِمُ اَلْجِدَارَ أَوْحَى اَللَّهُ إِلَى مُوسَى :
وقتی حضرت موسی اراده کرد دیوار خانه ی دو یتیم را درست کند، خداوند وحی فرمود
أَنِّي مُجَازِي اَلْأَبْنَاءِ بِسَعْيِ اَلْآبَاءِ إِنْ خَيْراً فَخَيْراً وَ إِنْ شَرّاً فَشَرّاً،
من فرزندان را بواسطه اعمال پدران مجازات مىدهم. اگر اعمال پدران خوب باشد پاداش خوب به فرزندان مىدهم و اگر بد باشد پاداش بد مىدهم.
لاَ تَزْنُوا فَتَزْنِيَ نِسَاؤُكُمْ
زنا نكنيد تا با زنان شما زنا نكنند. زيرا هر كس با زن يك مرد مسلمانى همخوابه شود، ديگران با زن او همخوابه مىشوند. وَ إِنَّ مَنْ وَطِئَ فِرَاشَ اِمْرِءٍ مُسْلِمٍ وُطِئَ فِرَاشُهُ، كَمَا تَدِينُ تُدَانُ
چون هر طور عمل كنى همان طور پاداش مىبينى.
❄️ امام باقر علیه السلام می فرماید:
كَانَ فِيمَا أَوْحَى اَللَّهُ تَعَالَى إِلَى مُوسَى بْنِ عِمْرَانَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ
در آن مطالبى كه خداوند متعال به موسى وحى فرستاد، يكى اين بود كه:
«يَا مُوسَى بْنَ عِمْرَانَ مَنْ زَنَى زُنِيَ بِهِ وَ لَوْ فِي اَلْعَقِبِ مِنْ بَعْدِهِ
اى موسى هر كس زنا كند با وى همان كار را ديگران انجام دهند هر چند در فرزندان نسل او باشد.
يَا مُوسَى بْنَ عِمْرَانَ عِفَّ تَعِفَّ أَهْلُكَ
اى موسى عفّت پيشۀ خود كن تا در مورد محارمت ديگران عفّت ورزند.
يَا مُوسَى بْنَ عِمْرَانَ إِنْ أَرَدْتَ أَنْ يَكْثُرَ خَيْرُ أَهْلِ بَيْتِكَ فَإِيَّاكَ وَ اَلزِّنَا يَا مُوسَى بْنَ عِمْرَانَ كَمَا تَدِينُ تُدَانُ
اى موسى اگر میخواهی در خانواده ات خیر ببینی از زنا دوری کن. هر طور عمل كنى همان طور جزا بينى.
هر چه بکاری همان را درو می کنی.
❄️ امام صادق علیه السلام فرمود :
مَنْ يَزْرَعْ خَيْرا يَحْصِدْ غِبْطَةً وَ مَنْ يَزْرَعْ شَرّا يَحْصِدْ نَدامَةً وَ لِكُلِّزارِعٍ ما زَرَعَ
هر كسی خوبى بكارد، خشنودى درو مى كند و هر كسی بدى بكارد، پشيمانى مى چيند، هر كسی هر چه بكارد، همان را دِرو مى كند.
👈نتیجه انصاف و ظلم به خود انسان بر میگردد
امام على علیه السلام فرهودند :
مَنْ ظَـلَمَ ظُلِمَ ، مَنْ اَنـْصَفَ اُنـْصِفَ
هر كس ستم كند، ستم مى بيند. هر كس با انصاف باشد انصاف مى بيند.
❄️ امام صادق علیه السلام فرمود :
بِرُّوا آباءَكُمْ يَبِرَّكُمْ اَبْناؤُكُمْ وَ عِفُّوا عَنْ نِساءِ النّاسِ تَعِفَّ نِساؤُكُمْ
به پدر و مادر خود نيكى كنيد تا فرزندانتان به شما نيكى كنند و به زنان مردم عفّت ورزيد تا زنانتان عفّت ورزند.
اللهم اجعلنا من التوابیّن