ممنون از صبر و شکیبایی شما...

حکمت بیست و هشتم

بسم الله الرحمن الرحیم 

شرح حکمتها

۴۰۲/۹/۱۹ . ۲۴ جمادی 

💢 حکمت ۲۸ 💢

استاد محمد کاظمی‌نیا
حکمت بیست و هشتم
0.5 0.75 عادی 1.25 1.5 1.75 2
11:56 00:00
با کلیک روی عناوین زیر،
|

وَ قَالَ عَلَيهِ السِّلَامُ
أَفْضَلُ الزُّهْدِ إِخْفَاءُ الزُّهْدِ.

امام (عليه السلام) فرمود:
برترين نوع پارسايى، مخفى داشتن پارسايى است.

⛔️ زهد یعنی دل نبستن به مظاهر دنیا، به مال و جاه و مقام و …
حکمت ۴۳۹ فرمود : 
 الزُّهْدُ کُلُّهُ بَیْنَ کَلِمَتَیْنِ مِنَ الْقُرْآنِ
تمام زهد بین دو کلمه قران است.
 قَالَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ- لِکَیْلا تَأْسَوْا عَلى‏ ما فاتَکُمْ وَ لا تَفْرَحُوا بِما آتاکُمْ
بر آنچه که از دست دادید تاسف مخورید و انچه بدست شما رسید شادی و سرمستی نکنید.
(کسی که دلبسته نیست و ظرفیت فقر و غنا را دارد زاهد است.)

🛑 در خطبه ۸۱ فرمود : 
أَیُّهَا النَّاسُ الزَّهَادَةُ قِصَرُ الْأَمَلِ وَ الشُّکْرُ عِنْدَ النِّعَمِ وَ التَّوَرُّعُ عِنْدَ الْمَحَارِم‏ 
حضرت برای زهد سه رکن بیان میکنند: ۱.کوتاه کردن آرزوها _برنامه ریزی عاقلانه برای زندگی_   
۲. نعمت هایی که میرسد را شکر کند (معلوم است زاهد نعمت هایی هم دارد و فقیر نیست)     
۳.گناه نکند

⭕️اظهار زهد با اصل زهد در تعارض است، زیرا زاهد کسی است که به هیچ چیز دل بسته نیست حتی همین که به او بگویند زاهد و متقی و… 
اگر کسی بخواهد زهدش را اظهار کند در واقع میخواهد دلبستگی خودش به این حالت را نشان بدهد در حالی که زهد یعنی دلبسته نبودن.

🚫 زهد تصنعی نیست.
 زهد حالتی است که در آن گناه نیست، شکر هست، دلبستگی نیست. این چیزی نیست که بتوان با بازیگری و نمایش به آن آراسته شد. کسی که به محض دیدن گناه دلش میرود، با دیدن دنیا دلش مشغول میشود و تا روزها فلان لباس و فلان طلا را در خیالش به خودش آویزان میکند و شب خوابش را میبیند، زهد ندارد.
زهد واقعیتی است که میگوید به آنچه داری هم دل نبند چه برسد به آنچه که نداری.

💮جایگاه زهد در غرر الحکم: 
الزُّهْدُ أَقَلُّ ما یُوجَدُ وَأَجَلُّ 
زهد و پارسایى کمیاب ترین چیزها و ارزشمندترین آنهاست 
 ما یَعْهَدُ وَیَمْدَحُهُ الْکُلُّ وَیَتْرُکُهُ الْجُلُّ
همگان آن را مى ستایند ولى اکثر مردم به آن عمل نمى کنند.

❌ زاهدان قلابی در خطبه ۳۲ : 
وَمِنْهُمْ مَنْ أَبْعَدَهُ عَنْ طَلَبِ الْمُلْکِ ضُئُولَةُ نَفْسِهِ
بعضى از آنها کسانى هستند که ناتوانىشان آنها را از رسیدن به جاه و مقام بازداشته
 وَانْقِطَاعُ سَبَبِهِ فَقَصَرَتْهُ الْحَالُ عَلَى حَالِهِ
و دستشان از همه جا کوتاه شده
 فَتَحَلَّى بِاسْمِ الْقَنَاعَةِ
 آنگاه خود را به زیور قناعت آراسته
 وَتَزَیَّنَ بِلِبَاسِ أَهْلِ الزَّهَادَةِ
و به لباس زاهدان زینت بخشیده اند 
 وَلَیْسَ مِنْ ذَلِکَ فِی مَرَاح وَلاَ مَغْدًى 
 در حالى که در هیچ زمان نه در شب و نه در روز در سلک زاهدان راستین نبوده اند.

🔻نکته: 
چرا امیرالمومنین لباس زاهدانه میپوشید و این زهد را اظهار میکرد؟

پاسخ: امیرالمومنین حاکم جامعه اسلامی بوده است و بر حاکمان لازم است در سطح ضعیف ترین افراد جامعه زندگی کنند.
لذا لباس امیرالمومنین لباس زهد نبوده است بلکه لباس حاکم بوده است.

خطبه ۲۰۹: امیرالمومنین به عیادت علاء بن زیاد حارثی رفت که خانه بزرگی داشت و حضرت فرمود همین خانه میتواند تو را بهشتی کند. 
 علاء از برادرش عاصم شکایت کرد که رفته در کوه و کنج خلوت گزیده. حضرت او را خواست و توبیخ کرد.
قَالَ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ هَذَا أَنْتَ فِی خُشُونَةِ مَلْبَسِکَ وَ جُشُوبَةِ مَأْکَلِکَ 
عاصم گفت: اى امیرمؤمنان(علیه السلام) تو خود با این لباس خشن و آن غذاى ناگوار به سر مى برى!
  قَالَ وَیْحَکَ إِنِّی لَسْتُ 
در پاسخ فرمود: واى بر تو، من مانند تو نیستم (و وظیفه اى غیر از تو دارم،
کَأَنْتَ إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى فَرَضَ عَلَى أَئِمَّةِ [الْحَقِ‏] الْعَدْلِ أَنْ یُقَدِّرُوا أَنْفُسَهُمْ بِضَعَفَةِ النَّاسِ
زیرا خداوند بر پیشوایان حق و عدالت واجب کرده که بر خود سخت بگیرند و همچون افراد ضعیف مردم زندگى کنند
 کَیْلَا یَتَبَیَّغَ بِالْفَقِیرِ فَقْرُه‏ 
 تا فقر، آنها را به طغیان و سرکشى (در برابر فرمان خدا) وادار نکند.

اللهم الحقنا بالصالحین

حکمت بیست و هشتم

بسم الله الرحمن الرحیم 

شرح حکمتها

۴۰۲/۹/۱۹ . ۲۴ جمادی 

💢 حکمت ۲۸ 💢

استاد محمد کاظمی‌نیا
حکمت بیست و هشتم
0.5 0.75 عادی 1.25 1.5 1.75 2
11:56 00:00
با کلیک روی عناوین زیر،
|

وَ قَالَ عَلَيهِ السِّلَامُ
أَفْضَلُ الزُّهْدِ إِخْفَاءُ الزُّهْدِ.

امام (عليه السلام) فرمود:
برترين نوع پارسايى، مخفى داشتن پارسايى است.

⛔️ زهد یعنی دل نبستن به مظاهر دنیا، به مال و جاه و مقام و …
حکمت ۴۳۹ فرمود : 
 الزُّهْدُ کُلُّهُ بَیْنَ کَلِمَتَیْنِ مِنَ الْقُرْآنِ
تمام زهد بین دو کلمه قران است.
 قَالَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ- لِکَیْلا تَأْسَوْا عَلى‏ ما فاتَکُمْ وَ لا تَفْرَحُوا بِما آتاکُمْ
بر آنچه که از دست دادید تاسف مخورید و انچه بدست شما رسید شادی و سرمستی نکنید.
(کسی که دلبسته نیست و ظرفیت فقر و غنا را دارد زاهد است.)

🛑 در خطبه ۸۱ فرمود : 
أَیُّهَا النَّاسُ الزَّهَادَةُ قِصَرُ الْأَمَلِ وَ الشُّکْرُ عِنْدَ النِّعَمِ وَ التَّوَرُّعُ عِنْدَ الْمَحَارِم‏ 
حضرت برای زهد سه رکن بیان میکنند: ۱.کوتاه کردن آرزوها _برنامه ریزی عاقلانه برای زندگی_   
۲. نعمت هایی که میرسد را شکر کند (معلوم است زاهد نعمت هایی هم دارد و فقیر نیست)     
۳.گناه نکند

⭕️اظهار زهد با اصل زهد در تعارض است، زیرا زاهد کسی است که به هیچ چیز دل بسته نیست حتی همین که به او بگویند زاهد و متقی و… 
اگر کسی بخواهد زهدش را اظهار کند در واقع میخواهد دلبستگی خودش به این حالت را نشان بدهد در حالی که زهد یعنی دلبسته نبودن.

🚫 زهد تصنعی نیست.
 زهد حالتی است که در آن گناه نیست، شکر هست، دلبستگی نیست. این چیزی نیست که بتوان با بازیگری و نمایش به آن آراسته شد. کسی که به محض دیدن گناه دلش میرود، با دیدن دنیا دلش مشغول میشود و تا روزها فلان لباس و فلان طلا را در خیالش به خودش آویزان میکند و شب خوابش را میبیند، زهد ندارد.
زهد واقعیتی است که میگوید به آنچه داری هم دل نبند چه برسد به آنچه که نداری.

💮جایگاه زهد در غرر الحکم: 
الزُّهْدُ أَقَلُّ ما یُوجَدُ وَأَجَلُّ 
زهد و پارسایى کمیاب ترین چیزها و ارزشمندترین آنهاست 
 ما یَعْهَدُ وَیَمْدَحُهُ الْکُلُّ وَیَتْرُکُهُ الْجُلُّ
همگان آن را مى ستایند ولى اکثر مردم به آن عمل نمى کنند.

❌ زاهدان قلابی در خطبه ۳۲ : 
وَمِنْهُمْ مَنْ أَبْعَدَهُ عَنْ طَلَبِ الْمُلْکِ ضُئُولَةُ نَفْسِهِ
بعضى از آنها کسانى هستند که ناتوانىشان آنها را از رسیدن به جاه و مقام بازداشته
 وَانْقِطَاعُ سَبَبِهِ فَقَصَرَتْهُ الْحَالُ عَلَى حَالِهِ
و دستشان از همه جا کوتاه شده
 فَتَحَلَّى بِاسْمِ الْقَنَاعَةِ
 آنگاه خود را به زیور قناعت آراسته
 وَتَزَیَّنَ بِلِبَاسِ أَهْلِ الزَّهَادَةِ
و به لباس زاهدان زینت بخشیده اند 
 وَلَیْسَ مِنْ ذَلِکَ فِی مَرَاح وَلاَ مَغْدًى 
 در حالى که در هیچ زمان نه در شب و نه در روز در سلک زاهدان راستین نبوده اند.

🔻نکته: 
چرا امیرالمومنین لباس زاهدانه میپوشید و این زهد را اظهار میکرد؟

پاسخ: امیرالمومنین حاکم جامعه اسلامی بوده است و بر حاکمان لازم است در سطح ضعیف ترین افراد جامعه زندگی کنند.
لذا لباس امیرالمومنین لباس زهد نبوده است بلکه لباس حاکم بوده است.

خطبه ۲۰۹: امیرالمومنین به عیادت علاء بن زیاد حارثی رفت که خانه بزرگی داشت و حضرت فرمود همین خانه میتواند تو را بهشتی کند. 
 علاء از برادرش عاصم شکایت کرد که رفته در کوه و کنج خلوت گزیده. حضرت او را خواست و توبیخ کرد.
قَالَ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ هَذَا أَنْتَ فِی خُشُونَةِ مَلْبَسِکَ وَ جُشُوبَةِ مَأْکَلِکَ 
عاصم گفت: اى امیرمؤمنان(علیه السلام) تو خود با این لباس خشن و آن غذاى ناگوار به سر مى برى!
  قَالَ وَیْحَکَ إِنِّی لَسْتُ 
در پاسخ فرمود: واى بر تو، من مانند تو نیستم (و وظیفه اى غیر از تو دارم،
کَأَنْتَ إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى فَرَضَ عَلَى أَئِمَّةِ [الْحَقِ‏] الْعَدْلِ أَنْ یُقَدِّرُوا أَنْفُسَهُمْ بِضَعَفَةِ النَّاسِ
زیرا خداوند بر پیشوایان حق و عدالت واجب کرده که بر خود سخت بگیرند و همچون افراد ضعیف مردم زندگى کنند
 کَیْلَا یَتَبَیَّغَ بِالْفَقِیرِ فَقْرُه‏ 
 تا فقر، آنها را به طغیان و سرکشى (در برابر فرمان خدا) وادار نکند.

اللهم الحقنا بالصالحین

error: کپی برداری این محتوا شرعاً جایز نیست.