ممنون از صبر و شکیبایی شما...

حکمت دویست و پنجاه و سوم

بسم الله الرحمن الرحیم

شرح حکمتها

۴۰۳/۸/۶ . ۲۳ربیع الثانی

💢 حکمت ۲۵۳ 💢

استاد محمد کاظمی‌نیا
حکمت دویست و پنجاه و سوم
0.5 0.75 عادی 1.25 1.5 1.75 2
37:17 00:00
با کلیک روی عناوین زیر،
|

وَ قَالَ عَليهِ السَّلامُ
أَحْلِفُوا الظَّالِمَ ـ إِذَا أَرَدْتُمْ يَمِينَه ـ بِأَنَّهُ بَرِيءٌ مِنْ حَوْلِ آللّهِ وَ قُوَّتِهِ؛ فَإِنَّهُ إِذَا حَلَفَ بِهَا کَاذِباً عُوجِلَ آلْعُقُوبَةَ، وَ إِذَا حَلَفَ بِاللّهِ آلَّذِي لاَ إِلهَ إِلاَّ هُوَ لَمْ يُعَاجَلْ، لأَنَّهُ قَدْ وَحَّدَ آللّهَ تَعَالَى.

امام (عليه السلام) فرمود:
هرگاه خواستيد ظالمى را سوگند دهيد اين گونه سوگند دهيد که از حول و قوه الهى برى است (اگر فلان کار را انجام داده باشد) زيرا اگر اين قسم دروغ باشد مجازات او به سرعت فرا مى رسد (يا به درد سختى مبتلا مى گردد و يا مى ميرد) ولى هرگاه چنين سوگند ياد کند: به خدايى که جز او خدايى نيست (اين کار را نکرده ام) در کيفرش تعجيل نمى شود؛ زيرا خدا را به يگانگى ستوده است.

💠وَ كَانَ (علیه السلام) يَقُولُ: أَحْلِفُوا الظَّالِمَ -إِذَا أَرَدْتُمْ يَمِينَهُ- بِأَنَّهُ بَرِيءٌ مِنْ حَوْلِ اللَّهِ وَ قُوَّتِهِ،
هرگاه خواستيد ظالمى و دروغگویی را سوگند دهيد اين‌ گونه سوگند دهيد كه از حول و قوه الهى بیزار است اگر فلان كار را انجام داده باشد.

💠فَإِنَّهُ إِذَا حَلَفَ بِهَا كَاذِباً، عُوجِلَ الْعُقُوبَةَ زيرا اگر اين قسم دروغ باشد مجازات او به سرعت فرا مى‌رسد (يا به درد سختى مبتلا مى‌گردد و يا مى‌ميرد)

💠وَ إِذَا حَلَفَ بِاللَّهِ الَّذِي لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ، لَمْ يُعَاجَلْ، لِأَنَّهُ قَدْ وَحَّدَ اللَّهَ تَعَالَى.
ولى هرگاه چنين سوگند ياد كند: به خدايى كه جز او خدايى نيست اين كار را نكرده‌ام، در كيفرش تعجيل نمى‌شود؛ زيرا خدا را به يگانگى ستوده است.

⛔️در این حکمت حضرت به تاثیر الفاظ و کلمات در کنش ها و واکنش های عالم اشاره نموده و میفرماید :
هر قَسَمی و هر لفظی اثر خاص خود را دارد. بعضی از قسم ها با اینکه دروغ است و حرام است، عقوبت دنیایی زودرس ندارد بلکه ثمره این عمل در آخرت هویدا میشود. ولی بعضی قسم ها نه تنها دروغ و حرام اند بلکه مجازات دنیوی آنها نیز به سرعت اتفاق می افتد.

📕 در روایت داریم یک زمانی منصور دوانیقی امام صادق را احضار کرد و گفت: رُفِعَ إِلَيَّ أَنَّ مَوْلاَكَ اَلْمُعَلَّى بْنَ خُنَيْسٍ يَدْعُو إِلَيْكَ وَ يَجْمَعُ لَكَ اَلْأَمْوَالَ فَقَالَ وَ اَللَّهِ مَا كَانَ
به من گزارش شده كه دوستدار تو معلى بن خنيس مردم را به سوى تو دعوت مى‌كند و براى تو اموالى گردآورى مى‌نمايد (تا بر علیه من قیام کنی) فرمود:
به خدا سوگند! چنين نبوده است.
فَقَالَ فَإِنِّي أَجْمَعُ بَيْنَكَ وَ بَيْنَ مَنْ سَعَى بِكَ قَالَ فَافْعَلْ
گفت: بنابراين من كسى كه از تو بدگويى كرده فرا مى‌خوانم. فرمود: چنين كن. فَجَاءَ اَلرَّجُلُ اَلَّذِي سَعَى بِهِ فَقَالَ لَهُ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ يَا هَذَا
پس مردى كه از حضرت بدگويى كرده بود آمد.حضرت عليه السّلام فرمود: اى فلانى!
فَقَالَ نَعَمْ وَ اَللَّهِ «اَلَّذِي لاٰ إِلٰهَ إِلاّٰ هُوَ عٰالِمُ اَلْغَيْبِ وَ اَلشَّهٰادَةِ» … «اَلرَّحْمٰنُ اَلرَّحِيمُ» لَقَدْ فَعَلْتَ
آن مرد گفت: آرى، سوگند به خدايى كه معبودى جز او نيست، آگاه پنهان و آشكار و رحمان و رحيم است، به‌راستى كه تو چنين نمودى.
فَقَالَ لَهُ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَيْلَكَ تُمَجِّدُ اَللَّهَ فَيَسْتَحْيِي مِنْ تَعْذِيبِكَ
امام عليه السّلام به او فرمود: واى بر تو! خداوند را تمجيد مى‌نمايى در نتيجه خدا از عذاب كردن تو حيا مى‌كند.
وَ لَكِنْ قُلْ بَرِئْتُ مِنْ حَوْلِ اَللَّهِ وَ قُوَّتِهِ وَ أَلْجَأْتُ إِلَى حَوْلِي وَ قُوَّتِي
بلكه چنين بگو:«از حول و قوّۀ الهى دورى مى‌جويم و به حول و قوّۀ خودم پناه مى‌برم.»
فَحَلَفَ بِهَا اَلرَّجُلُ فَلَمْ يَسْتَتِمَّهَا حَتَّى وَقَعَ مَيِّتاً
آن مرد همين‌گونه سوگند قسم ياد كرد. هنوز آن را تمام نكرده بود كه افتاد و مرد.
فَقَالَ لَهُ أَبُو جَعْفَرٍ لاَ أُصَدِّقُ بَعْدَهَا عَلَيْكَ أَبَداً
منصور به آن حضرت گفت: پس از اين هيچ‌گاه سخن ديگران را عليه تو تصديق نخواهم كرد.

📕در حدیث دیگری با همین مضمون که مرحوم ابن میثم بحرانی آن را نقل میکند آمده است:

⛔️احادیثی در مورد فضیلت و جایگاه
“لا حول و لا قوه الا بالله”
هدیه خدا به پیامبر چه بود!!!
قَالَ اللَّهُ تَعَالَى لِنَبِیِّهِ لَیْلَةَ الْمِعْرَاجِ
أَعْطَیْتُکَ کَلِمَتَیْنِ مِنْ خَزَائِنِ عَرْشِی لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ وَ لَا مَنْجَى مِنْکَ إِلَّا إِلَیْک
این ذکری است که خداوند در شب معراج به پیامبر اکرم(ص) هدیه داده است:
هيچ دگرگونى و نيرويى مگر به اتّكاى خدا نيست و پناه و گريزى از خدا جز به سوى او نيست.

⭕️ذکر آرامش بخشی که پیامبر خدا صلی الله علیه وآله وسلم فرمود:
أمانٌ لاُمّتي مِن الهَمِّ : «لا حَولَ و لا قُوّةَ إلاّ باللّه ِ ، لا مَلْجَأَ و لا مَنجْى مِن اللّه ِ إلاّ إلَيهِ» .
در روایت دیگری داریم که در لحظات پر خطر که انسان آشفته است این ذکر باعث آرامش میشود.
امام حسین درروز عاشورا مکرر می فرمودند:
بِسْمِ اللَّهِ وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّه‏

⭕️ذکر نجات از فقر، از قول امام صادق علیه السلام :
مَنْ أَلَحَّ عَلَیْهِ الْفَقْرُ، فَلْیُکْثِرْ مِنْ قَوْلِ «لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ» یَنْفِی عَنْهُ الْفَقْرَ
هر کسی فقر بر او فشار آورد، جمله «لا حَولَ و لا قُوّةَ إلّاباللَّه العلىّ العظیم» را زیاد بگوید که فقر را بر طرف می‌کند.

⛔️مردى از اصحاب پیامبر پس مدتی دوری به خدمت او رسيد
أَبْطَأَ رَجُلٌ مِنْ أَصْحَابِ النَّبِيِّ ص عَنْهُ ثُمَّ أَتَاهُ فَقَالَ لَهُ رَسُولُ اللَّهِ ص مَاأَبْطَأَ بِكَ عَنَّا
پیامبر به او فرمود:چه چيزى سبب شددیر به اینجا بیایی؟
فَقَالَ السُّقْمُ وَ الْفَقْرُ
عرض كرد:بيمارى و ندارى.
فَقَالَ لَهُ أَ فَلَا أُعَلِّمُكَ دُعَاءً يَذْهَبُ اللَّهُ عَنْكَ بِالسُّقْمِ وَ الْفَقْرِ قَالَ بَلَى يَا رَسُولَ اللَّهِ
فرمود:آيا به تو دعائى ياد ندهم كه خدا به وسيلۀ آن بيمارى و ندارى را از تو بردارد؟عرض كردم:آرى يا رسول اللّه
فَقَالَ قُلْ: لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ تَوَكَّلْتُ عَلَى الْحَيِّ الَّذِي لا يَمُوتُ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي لَمْ يَتَّخِذْ صَاحِبَةً وَ لَا وَلَداً وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ شَرِيكٌ فِي الْمُلْكِ وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ وَلِيٌّ مِنَ الذُّلِّ وَ كَبِّرْهُ تَكْبِيراً
راوی میگويد:مدت زیادی نگذشت که همین شخص نزد پيامبر صلّى اللّه عليه و اله بازگشت،
قَالَ فَمَا لَبِثَ أَنْ عَادَ إِلَى النَّبِيِّ ص فَقَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ قَدْ أَذْهَبَ اللَّهُ عَنِّي السُّقْمَ وَ الْفَقْرَ
راوی میگويد:مدت زیادی نگذشت که همین شخص نزد پيامبر صلّى اللّه عليه و اله بازگشت و عرض كرد:يا رسول اللّه خداوند بيمارى و ندارى را از من برداشت.

⛔️درمان خطورات نفسانی و منفی:
كَتَبَ رَجُلٌ إِلَى أَبِي جَعْفَرٍ ع يَشْكُو إِلَيْهِ لَمَماً يَخْطُرُ عَلَى بَالِهِ
مردى به امام جواد نامه نوشت و از آنچه به خاطرش خطور مى‌كند شكايت كرد. فَأَجَابَهُ فِي بَعْضِ كَلَامِهِ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ إِنْ شَاءَ ثَبَّتَكَ فَلَا يَجْعَلُ لِإِبْلِيسَ عَلَيْكَ طَرِيقاً
امام در ضمن سخنش به او پاسخ داد: خدا اگر بخواهد میتواند تو را ثابت‌قدم سازد،شيطان را به خود راه نده .
مدام به این امر فکر نکن تا شیطان برای تو برنامه ریزی نکند.
قَدْ شَكَا قَوْمٌ إِلَى النَّبِيِّ ص لَمَماً يَعْرِضُ لَهُمْ لَأَنْ تَهْوِيَ بِهِمُ الرِّيحُ أَوْ يُقَطَّعُوا أَحَبُّ إِلَيْهِمْ مِنْ أَنْ يَتَكَلَّمُوا بِهِ
سپس حضرت جواد فرمود: مردمى هم به پيامبر شكايت بردند كه خاطره‌هائى در دل آنها مى‌آيد كه دوست دارند طوفانی بوزد و آنها را سربه‌نيست كند و يا قطعه‌قطعه شوند ولی آنها را به زبان نیآورند.
فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص أَ تَجِدُونَ ذَلِكَ قَالُوا نَعَمْ
رسول خدا فرمود: اگر راه چاره را به شما نشان بدهم می پذیرید؟گفتند:آرى
فَقَالَ وَ الَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ إِنَّ ذَلِكَ لَصَرِيحُ الْإِيمَانِ
فرمود:سوگند به آنكه جانم در دست اوست این عمل کردن عين ايمان است. فَإِذَا وَجَدْتُمُوهُ فَقُولُوا آمَنَّا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ.
و چون براى شما رخ داد بگوئيد:
آمنّا باللّه و رسوله و لا حول و لا قوّة إلا باللّه.

#حکمت۲۵۳
#قسم_ویرانگر
#ذکر_رفع_فقر_وبیماری
#لاحول_ولاقوه_الّا_بالله
#العلّی_العظیم
لا حَولَ عَن مَعصِیةِ الله ِ إلّا بِقُوَّةِ الله ِ، ولا قُوَّةَ عَلی طاعَةِ الله ِ إلّا بِعَونِ الله
هیچ بازدارنده‌ای از معصیت خدا نیست مگر به نیروی خدا، و هیچ توانی بر طاعت خدا نیست مگر به کمک خدا.

◀️ ب: انسان هیچ مالکیتی از خود ندارد، مالکیت انسان، در طول مالکیت خداوند متعال است، نه در عرض او و به صورت مستقل .
حضرت در حکمت ۴۰۴ فرمود:
وَ قَدْ سُئِلَ عَنْ مَعْنَى قَوْلِهِمْ “لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ”: إِنَّا لَا نَمْلِكُ مَعَ اللَّهِ شَيْئاً، وَ لَا نَمْلِكُ إِلَّا مَا مَلَّكَنَا
ما برابر خدا مالك چيزى نيستيم، و مالك چيزى نمى شويم جز آنچه او به ما بخشيده است؛
فَمَتَى مَلَّكَنَا مَا هُوَ أَمْلَكُ بِهِ مِنَّا كَلَّفَنَا پس چون خدا چيزى به ما ببخشد وظايفى نيز بر عهده ما گذاشته ،
وَ مَتَى أَخَذَهُ مِنَّا وَضَعَ تَكْلِيفَهُ عَنَّا
و چون آن را از ما گرفت تكليف خود را از ما برداشته است.
◀️ ج: همه امور را باید به خدا تفویض کرد. وقتی انسان باور کند که توان و مالکیت او در طول قدرت و مالکیت خداست و بدون اراده تکوینی خداوند، هیچ کاری از هیچ کسی ساخته نیست و او تواناترین و بهترین کارگزار است، همه کارهای خود را به او واگذار می‌نماید.
پیامبر خدا ص فرمود :
إذا قالَ العَبدُ: «لا حَولَ ولا قُوَّةَ إلّا بِالله» فَقَد فَوَّضَ أمرَهُ إلَی الله، و حَقٌّ عَلَی الله أن یکفِیهُ
هر گاه بنده بگوید: «هیچ نیرو و توانی نیست مگر به مدد خداوند»، در واقع، کار خود را به خدا واگذاشته است و بر خداست که برایش کارسازی کند.

⛔️ پس علت تاثیر سریع برائت از حول و قوه الهی در قسم این است که انسان میگوید من هر کاری بخواهم میکنم، در طاعت به کمک او نیاز دارم و نه در معصیت از او یاری میطلبم.
انسان خود رت مالک و مستقل از خدامیداند. انسان امور را به خودش ارائه میدهد نه به خدا؛ در این صورت خداوند او را به خود واگذار میکند و به سرعت در هم می شکند.

⛔️احادیثی در مورد فضیلت و جایگاه
“لا حول و لا قوه الا بالله”
هدیه خدا به پیامبر چه بود!!!
قَالَ اللَّهُ تَعَالَى لِنَبِیِّهِ لَیْلَةَ الْمِعْرَاجِ
أَعْطَیْتُکَ کَلِمَتَیْنِ مِنْ خَزَائِنِ عَرْشِی لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ وَ لَا مَنْجَى مِنْکَ إِلَّا إِلَیْک
این ذکری است که خداوند در شب معراج به پیامبر اکرم(ص) هدیه داده است:
هيچ دگرگونى و نيرويى مگر به اتّكاى خدا نيست و پناه و گريزى از خدا جز به سوى او نيست.

⭕️ذکر آرامش بخشی که پیامبر خدا صلی الله علیه وآله وسلم فرمود:
أمانٌ لاُمّتي مِن الهَمِّ : «لا حَولَ و لا قُوّةَ إلاّ باللّه ِ ، لا مَلْجَأَ و لا مَنجْى مِن اللّه ِ إلاّ إلَيهِ» .
در روایت دیگری داریم که در لحظات پر خطر که انسان آشفته است این ذکر باعث آرامش میشود.
امام حسین درروز عاشورا مکرر می فرمودند:
بِسْمِ اللَّهِ وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّه‏

⭕️ذکر نجات از فقر، از قول امام صادق علیه السلام :
مَنْ أَلَحَّ عَلَیْهِ الْفَقْرُ، فَلْیُکْثِرْ مِنْ قَوْلِ «لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ» یَنْفِی عَنْهُ الْفَقْرَ
هر کسی فقر بر او فشار آورد، جمله «لا حَولَ و لا قُوّةَ إلّاباللَّه العلىّ العظیم» را زیاد بگوید که فقر را بر طرف می‌کند.

⛔️مردى از اصحاب پیامبر پس مدتی دوری به خدمت او رسيد
أَبْطَأَ رَجُلٌ مِنْ أَصْحَابِ النَّبِيِّ ص عَنْهُ ثُمَّ أَتَاهُ فَقَالَ لَهُ رَسُولُ اللَّهِ ص مَاأَبْطَأَ بِكَ عَنَّا
پیامبر به او فرمود:چه چيزى سبب شددیر به اینجا بیایی؟
فَقَالَ السُّقْمُ وَ الْفَقْرُ
عرض كرد:بيمارى و ندارى.
فَقَالَ لَهُ أَ فَلَا أُعَلِّمُكَ دُعَاءً يَذْهَبُ اللَّهُ عَنْكَ بِالسُّقْمِ وَ الْفَقْرِ قَالَ بَلَى يَا رَسُولَ اللَّهِ
فرمود:آيا به تو دعائى ياد ندهم كه خدا به وسيلۀ آن بيمارى و ندارى را از تو بردارد؟عرض كردم:آرى يا رسول اللّه
فَقَالَ قُلْ: لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ تَوَكَّلْتُ عَلَى الْحَيِّ الَّذِي لا يَمُوتُ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي لَمْ يَتَّخِذْ صَاحِبَةً وَ لَا وَلَداً وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ شَرِيكٌ فِي الْمُلْكِ وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ وَلِيٌّ مِنَ الذُّلِّ وَ كَبِّرْهُ تَكْبِيراً
راوی میگويد:مدت زیادی نگذشت که همین شخص نزد پيامبر صلّى اللّه عليه و اله بازگشت،
قَالَ فَمَا لَبِثَ أَنْ عَادَ إِلَى النَّبِيِّ ص فَقَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ قَدْ أَذْهَبَ اللَّهُ عَنِّي السُّقْمَ وَ الْفَقْرَ
راوی میگويد:مدت زیادی نگذشت که همین شخص نزد پيامبر صلّى اللّه عليه و اله بازگشت و عرض كرد:يا رسول اللّه خداوند بيمارى و ندارى را از من برداشت.

⛔️درمان خطورات نفسانی و منفی:
كَتَبَ رَجُلٌ إِلَى أَبِي جَعْفَرٍ ع يَشْكُو إِلَيْهِ لَمَماً يَخْطُرُ عَلَى بَالِهِ
مردى به امام جواد نامه نوشت و از آنچه به خاطرش خطور مى‌كند شكايت كرد. فَأَجَابَهُ فِي بَعْضِ كَلَامِهِ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ إِنْ شَاءَ ثَبَّتَكَ فَلَا يَجْعَلُ لِإِبْلِيسَ عَلَيْكَ طَرِيقاً
امام در ضمن سخنش به او پاسخ داد: خدا اگر بخواهد میتواند تو را ثابت‌قدم سازد،شيطان را به خود راه نده .
مدام به این امر فکر نکن تا شیطان برای تو برنامه ریزی نکند.
قَدْ شَكَا قَوْمٌ إِلَى النَّبِيِّ ص لَمَماً يَعْرِضُ لَهُمْ لَأَنْ تَهْوِيَ بِهِمُ الرِّيحُ أَوْ يُقَطَّعُوا أَحَبُّ إِلَيْهِمْ مِنْ أَنْ يَتَكَلَّمُوا بِهِ
سپس حضرت جواد فرمود: مردمى هم به پيامبر شكايت بردند كه خاطره‌هائى در دل آنها مى‌آيد كه دوست دارند طوفانی بوزد و آنها را سربه‌نيست كند و يا قطعه‌قطعه شوند ولی آنها را به زبان نیآورند.
فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص أَ تَجِدُونَ ذَلِكَ قَالُوا نَعَمْ
رسول خدا فرمود: اگر راه چاره را به شما نشان بدهم می پذیرید؟گفتند:آرى
فَقَالَ وَ الَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ إِنَّ ذَلِكَ لَصَرِيحُ الْإِيمَانِ
فرمود:سوگند به آنكه جانم در دست اوست این عمل کردن عين ايمان است. فَإِذَا وَجَدْتُمُوهُ فَقُولُوا آمَنَّا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ.
و چون براى شما رخ داد بگوئيد:
آمنّا باللّه و رسوله و لا حول و لا قوّة إلا باللّه.

⛔️ذکر در امان ماندن از بلایا:
پیامبر گرامی صلی الله علیه وآله فرمود:
مَنْ قَالَ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‏ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ
هر كه سه بار بگويد بسم اللّٰه الرحمن الرحيم لا حول و لا قوّة إلاّ باللّٰه العلى العظيم.
كَفَاهُ اللَّهُ تَعَالَى تِسْعَةً وَ تِسْعِينَ نَوْعاً مِنْ أَنْوَاعِ الْبَلَاءِ أَيْسَرُهَا الْخَنْقُ
خداوند نود و نه بلا را از او دور كند كه آسان‌ترين آنها خفگى است.

⛔️ذکر خروج از منزل:
امام صادق علیه السلام می فرماید:
مَنْ قَالَ حِينَ يَخْرُجُ مِنْ مَنْزِلِهِ ” اَللَّهُ أَكْبَرُ اَللَّهُ أَكْبَرُ اَللَّهُ أَكْبَرُ بِاسْمِ اَللَّهِ دَخَلْتُ وَ بِاسْمِ اَللَّهِ خَرَجْتُ وَ عَلَى اَللَّهِ تَوَكَّلْتُ وَ لاَ حَوْلَ وَ لاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللَّهِ اَلْعَلِيِّ اَلْعَظِيمِ وَ صَلَّى اَللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ أَجْمَعِينَ اَللَّهُمَّ اِفْتَحْ لِي فِي وَجْهِي هَذَا بِخَيْرٍ اَللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ شَرِّ نَفْسِي وَ مِنْ شَرِّ غَيْرِي وَ مِنْ شَرِّ كُلِّ دَابَّةٍ أَنْتَ آخِذٌ بِنٰاصِيَتِهٰا إِنَّ رَبِّي عَلىٰ صِرٰاطٍ مُسْتَقِيمٍ” كَانَ فِي ضَمَانِ اَللَّهِ حَتَّى يَرْجِعَ إِلَى مَنْزِلِهِ

🔻نکته۳:
برخی از اعمال و گناهان سریع الکیفر هستند از آنها دوری کنیم.
در روایات ما برای برخی از گناهان وعده عذاب سریع داده شده است، یعنی شخص در همین دنیا کیفر گناه را می بیند و در آخرت نیز باید عذاب بکشد.
عَنِ النَّبِيِّ ص أَنَّهُ قَالَ فِي وَصِيَّتِهِ لَهُ: يَا عَلِيُّ أَرْبَعَةٌ أَسْرَعُ شَيْ‏ءٍ عُقُوبَةً:
چهار صفت هست که عقوبتِ آن سریعتر دامنگیر شخص می شود.
رَجُلٌ أَحْسَنْتَ إِلَيْهِ فَكَافَأَكَ بِالْإِحْسَانِ إِلَيْهِ إِسَاءَةً
۱. شخصی که نسبت به او احسان و نیکی نمائی اما او احسان تو را با بدکرداری و بدرفتاری جبران کند.
وَ رَجُلٌ لَا تَبْغِي عَلَيْهِ وَ هُوَ يَبْغِي عَلَيْكَ
۲. شخصی که به او ستم نکنی اما او به تو ستم نماید.
وَ رَجُلٌ عَاهَدْتَهُ عَلَى أَمْرٍ فَوَفَيْتَ لَهُ وَ غَدَرَ بِكَ
۳. با شخصی عهد و پیمان می بندی و تو در صدد وفاء به آن عهد می باشی ولی او در صدد نقض عهد می باشد.
وَ رَجُلٌ وَصَلَ قَرَابَتَهُ فَقَطَعُوهُ
۴. مردی که با خویشان خود صلۀ رحم بجا آورد ولی آنان قطع رحم نمایند.

💮پیامبر گرامی صلی الله علیه وآله فرمودند:
ثلاثةٌ مِنَ الذُّنوبِ تُعَجَّلُ عُقوبَتُها و لا تُؤَخَّرُ إلی الآخِرَةِ:
سه گناه است كه كیفرشان در همین دنیا می رسد و به آخرت نمی افتد:
عُقوقُ الوالِدَينِ، والبَغيُ علی الناسِ، وكُفرُ الإحسانِ.
۱. آزردن پدر و مادر،
۲. زورگویی و ستم به مردم،
۳. ناسپاسی نسبت به خوبیهای دیگران.
وحکمت ۲۵۳ نیز یکی از این گناهان است.

اللهم اجعلنا ذنوبنا مغفوره

حکمت دویست و پنجاه و سوم

بسم الله الرحمن الرحیم

شرح حکمتها

۴۰۳/۸/۶ . ۲۳ربیع الثانی

💢 حکمت ۲۵۳ 💢

استاد محمد کاظمی‌نیا
حکمت دویست و پنجاه و سوم
0.5 0.75 عادی 1.25 1.5 1.75 2
37:17 00:00
با کلیک روی عناوین زیر،
|

وَ قَالَ عَليهِ السَّلامُ
أَحْلِفُوا الظَّالِمَ ـ إِذَا أَرَدْتُمْ يَمِينَه ـ بِأَنَّهُ بَرِيءٌ مِنْ حَوْلِ آللّهِ وَ قُوَّتِهِ؛ فَإِنَّهُ إِذَا حَلَفَ بِهَا کَاذِباً عُوجِلَ آلْعُقُوبَةَ، وَ إِذَا حَلَفَ بِاللّهِ آلَّذِي لاَ إِلهَ إِلاَّ هُوَ لَمْ يُعَاجَلْ، لأَنَّهُ قَدْ وَحَّدَ آللّهَ تَعَالَى.

امام (عليه السلام) فرمود:
هرگاه خواستيد ظالمى را سوگند دهيد اين گونه سوگند دهيد که از حول و قوه الهى برى است (اگر فلان کار را انجام داده باشد) زيرا اگر اين قسم دروغ باشد مجازات او به سرعت فرا مى رسد (يا به درد سختى مبتلا مى گردد و يا مى ميرد) ولى هرگاه چنين سوگند ياد کند: به خدايى که جز او خدايى نيست (اين کار را نکرده ام) در کيفرش تعجيل نمى شود؛ زيرا خدا را به يگانگى ستوده است.

💠وَ كَانَ (علیه السلام) يَقُولُ: أَحْلِفُوا الظَّالِمَ -إِذَا أَرَدْتُمْ يَمِينَهُ- بِأَنَّهُ بَرِيءٌ مِنْ حَوْلِ اللَّهِ وَ قُوَّتِهِ،
هرگاه خواستيد ظالمى و دروغگویی را سوگند دهيد اين‌ گونه سوگند دهيد كه از حول و قوه الهى بیزار است اگر فلان كار را انجام داده باشد.

💠فَإِنَّهُ إِذَا حَلَفَ بِهَا كَاذِباً، عُوجِلَ الْعُقُوبَةَ زيرا اگر اين قسم دروغ باشد مجازات او به سرعت فرا مى‌رسد (يا به درد سختى مبتلا مى‌گردد و يا مى‌ميرد)

💠وَ إِذَا حَلَفَ بِاللَّهِ الَّذِي لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ، لَمْ يُعَاجَلْ، لِأَنَّهُ قَدْ وَحَّدَ اللَّهَ تَعَالَى.
ولى هرگاه چنين سوگند ياد كند: به خدايى كه جز او خدايى نيست اين كار را نكرده‌ام، در كيفرش تعجيل نمى‌شود؛ زيرا خدا را به يگانگى ستوده است.

⛔️در این حکمت حضرت به تاثیر الفاظ و کلمات در کنش ها و واکنش های عالم اشاره نموده و میفرماید :
هر قَسَمی و هر لفظی اثر خاص خود را دارد. بعضی از قسم ها با اینکه دروغ است و حرام است، عقوبت دنیایی زودرس ندارد بلکه ثمره این عمل در آخرت هویدا میشود. ولی بعضی قسم ها نه تنها دروغ و حرام اند بلکه مجازات دنیوی آنها نیز به سرعت اتفاق می افتد.

📕 در روایت داریم یک زمانی منصور دوانیقی امام صادق را احضار کرد و گفت: رُفِعَ إِلَيَّ أَنَّ مَوْلاَكَ اَلْمُعَلَّى بْنَ خُنَيْسٍ يَدْعُو إِلَيْكَ وَ يَجْمَعُ لَكَ اَلْأَمْوَالَ فَقَالَ وَ اَللَّهِ مَا كَانَ
به من گزارش شده كه دوستدار تو معلى بن خنيس مردم را به سوى تو دعوت مى‌كند و براى تو اموالى گردآورى مى‌نمايد (تا بر علیه من قیام کنی) فرمود:
به خدا سوگند! چنين نبوده است.
فَقَالَ فَإِنِّي أَجْمَعُ بَيْنَكَ وَ بَيْنَ مَنْ سَعَى بِكَ قَالَ فَافْعَلْ
گفت: بنابراين من كسى كه از تو بدگويى كرده فرا مى‌خوانم. فرمود: چنين كن. فَجَاءَ اَلرَّجُلُ اَلَّذِي سَعَى بِهِ فَقَالَ لَهُ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ يَا هَذَا
پس مردى كه از حضرت بدگويى كرده بود آمد.حضرت عليه السّلام فرمود: اى فلانى!
فَقَالَ نَعَمْ وَ اَللَّهِ «اَلَّذِي لاٰ إِلٰهَ إِلاّٰ هُوَ عٰالِمُ اَلْغَيْبِ وَ اَلشَّهٰادَةِ» … «اَلرَّحْمٰنُ اَلرَّحِيمُ» لَقَدْ فَعَلْتَ
آن مرد گفت: آرى، سوگند به خدايى كه معبودى جز او نيست، آگاه پنهان و آشكار و رحمان و رحيم است، به‌راستى كه تو چنين نمودى.
فَقَالَ لَهُ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَيْلَكَ تُمَجِّدُ اَللَّهَ فَيَسْتَحْيِي مِنْ تَعْذِيبِكَ
امام عليه السّلام به او فرمود: واى بر تو! خداوند را تمجيد مى‌نمايى در نتيجه خدا از عذاب كردن تو حيا مى‌كند.
وَ لَكِنْ قُلْ بَرِئْتُ مِنْ حَوْلِ اَللَّهِ وَ قُوَّتِهِ وَ أَلْجَأْتُ إِلَى حَوْلِي وَ قُوَّتِي
بلكه چنين بگو:«از حول و قوّۀ الهى دورى مى‌جويم و به حول و قوّۀ خودم پناه مى‌برم.»
فَحَلَفَ بِهَا اَلرَّجُلُ فَلَمْ يَسْتَتِمَّهَا حَتَّى وَقَعَ مَيِّتاً
آن مرد همين‌گونه سوگند قسم ياد كرد. هنوز آن را تمام نكرده بود كه افتاد و مرد.
فَقَالَ لَهُ أَبُو جَعْفَرٍ لاَ أُصَدِّقُ بَعْدَهَا عَلَيْكَ أَبَداً
منصور به آن حضرت گفت: پس از اين هيچ‌گاه سخن ديگران را عليه تو تصديق نخواهم كرد.

📕در حدیث دیگری با همین مضمون که مرحوم ابن میثم بحرانی آن را نقل میکند آمده است:

⛔️احادیثی در مورد فضیلت و جایگاه
“لا حول و لا قوه الا بالله”
هدیه خدا به پیامبر چه بود!!!
قَالَ اللَّهُ تَعَالَى لِنَبِیِّهِ لَیْلَةَ الْمِعْرَاجِ
أَعْطَیْتُکَ کَلِمَتَیْنِ مِنْ خَزَائِنِ عَرْشِی لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ وَ لَا مَنْجَى مِنْکَ إِلَّا إِلَیْک
این ذکری است که خداوند در شب معراج به پیامبر اکرم(ص) هدیه داده است:
هيچ دگرگونى و نيرويى مگر به اتّكاى خدا نيست و پناه و گريزى از خدا جز به سوى او نيست.

⭕️ذکر آرامش بخشی که پیامبر خدا صلی الله علیه وآله وسلم فرمود:
أمانٌ لاُمّتي مِن الهَمِّ : «لا حَولَ و لا قُوّةَ إلاّ باللّه ِ ، لا مَلْجَأَ و لا مَنجْى مِن اللّه ِ إلاّ إلَيهِ» .
در روایت دیگری داریم که در لحظات پر خطر که انسان آشفته است این ذکر باعث آرامش میشود.
امام حسین درروز عاشورا مکرر می فرمودند:
بِسْمِ اللَّهِ وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّه‏

⭕️ذکر نجات از فقر، از قول امام صادق علیه السلام :
مَنْ أَلَحَّ عَلَیْهِ الْفَقْرُ، فَلْیُکْثِرْ مِنْ قَوْلِ «لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ» یَنْفِی عَنْهُ الْفَقْرَ
هر کسی فقر بر او فشار آورد، جمله «لا حَولَ و لا قُوّةَ إلّاباللَّه العلىّ العظیم» را زیاد بگوید که فقر را بر طرف می‌کند.

⛔️مردى از اصحاب پیامبر پس مدتی دوری به خدمت او رسيد
أَبْطَأَ رَجُلٌ مِنْ أَصْحَابِ النَّبِيِّ ص عَنْهُ ثُمَّ أَتَاهُ فَقَالَ لَهُ رَسُولُ اللَّهِ ص مَاأَبْطَأَ بِكَ عَنَّا
پیامبر به او فرمود:چه چيزى سبب شددیر به اینجا بیایی؟
فَقَالَ السُّقْمُ وَ الْفَقْرُ
عرض كرد:بيمارى و ندارى.
فَقَالَ لَهُ أَ فَلَا أُعَلِّمُكَ دُعَاءً يَذْهَبُ اللَّهُ عَنْكَ بِالسُّقْمِ وَ الْفَقْرِ قَالَ بَلَى يَا رَسُولَ اللَّهِ
فرمود:آيا به تو دعائى ياد ندهم كه خدا به وسيلۀ آن بيمارى و ندارى را از تو بردارد؟عرض كردم:آرى يا رسول اللّه
فَقَالَ قُلْ: لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ تَوَكَّلْتُ عَلَى الْحَيِّ الَّذِي لا يَمُوتُ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي لَمْ يَتَّخِذْ صَاحِبَةً وَ لَا وَلَداً وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ شَرِيكٌ فِي الْمُلْكِ وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ وَلِيٌّ مِنَ الذُّلِّ وَ كَبِّرْهُ تَكْبِيراً
راوی میگويد:مدت زیادی نگذشت که همین شخص نزد پيامبر صلّى اللّه عليه و اله بازگشت،
قَالَ فَمَا لَبِثَ أَنْ عَادَ إِلَى النَّبِيِّ ص فَقَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ قَدْ أَذْهَبَ اللَّهُ عَنِّي السُّقْمَ وَ الْفَقْرَ
راوی میگويد:مدت زیادی نگذشت که همین شخص نزد پيامبر صلّى اللّه عليه و اله بازگشت و عرض كرد:يا رسول اللّه خداوند بيمارى و ندارى را از من برداشت.

⛔️درمان خطورات نفسانی و منفی:
كَتَبَ رَجُلٌ إِلَى أَبِي جَعْفَرٍ ع يَشْكُو إِلَيْهِ لَمَماً يَخْطُرُ عَلَى بَالِهِ
مردى به امام جواد نامه نوشت و از آنچه به خاطرش خطور مى‌كند شكايت كرد. فَأَجَابَهُ فِي بَعْضِ كَلَامِهِ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ إِنْ شَاءَ ثَبَّتَكَ فَلَا يَجْعَلُ لِإِبْلِيسَ عَلَيْكَ طَرِيقاً
امام در ضمن سخنش به او پاسخ داد: خدا اگر بخواهد میتواند تو را ثابت‌قدم سازد،شيطان را به خود راه نده .
مدام به این امر فکر نکن تا شیطان برای تو برنامه ریزی نکند.
قَدْ شَكَا قَوْمٌ إِلَى النَّبِيِّ ص لَمَماً يَعْرِضُ لَهُمْ لَأَنْ تَهْوِيَ بِهِمُ الرِّيحُ أَوْ يُقَطَّعُوا أَحَبُّ إِلَيْهِمْ مِنْ أَنْ يَتَكَلَّمُوا بِهِ
سپس حضرت جواد فرمود: مردمى هم به پيامبر شكايت بردند كه خاطره‌هائى در دل آنها مى‌آيد كه دوست دارند طوفانی بوزد و آنها را سربه‌نيست كند و يا قطعه‌قطعه شوند ولی آنها را به زبان نیآورند.
فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص أَ تَجِدُونَ ذَلِكَ قَالُوا نَعَمْ
رسول خدا فرمود: اگر راه چاره را به شما نشان بدهم می پذیرید؟گفتند:آرى
فَقَالَ وَ الَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ إِنَّ ذَلِكَ لَصَرِيحُ الْإِيمَانِ
فرمود:سوگند به آنكه جانم در دست اوست این عمل کردن عين ايمان است. فَإِذَا وَجَدْتُمُوهُ فَقُولُوا آمَنَّا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ.
و چون براى شما رخ داد بگوئيد:
آمنّا باللّه و رسوله و لا حول و لا قوّة إلا باللّه.

#حکمت۲۵۳
#قسم_ویرانگر
#ذکر_رفع_فقر_وبیماری
#لاحول_ولاقوه_الّا_بالله
#العلّی_العظیم
لا حَولَ عَن مَعصِیةِ الله ِ إلّا بِقُوَّةِ الله ِ، ولا قُوَّةَ عَلی طاعَةِ الله ِ إلّا بِعَونِ الله
هیچ بازدارنده‌ای از معصیت خدا نیست مگر به نیروی خدا، و هیچ توانی بر طاعت خدا نیست مگر به کمک خدا.

◀️ ب: انسان هیچ مالکیتی از خود ندارد، مالکیت انسان، در طول مالکیت خداوند متعال است، نه در عرض او و به صورت مستقل .
حضرت در حکمت ۴۰۴ فرمود:
وَ قَدْ سُئِلَ عَنْ مَعْنَى قَوْلِهِمْ “لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ”: إِنَّا لَا نَمْلِكُ مَعَ اللَّهِ شَيْئاً، وَ لَا نَمْلِكُ إِلَّا مَا مَلَّكَنَا
ما برابر خدا مالك چيزى نيستيم، و مالك چيزى نمى شويم جز آنچه او به ما بخشيده است؛
فَمَتَى مَلَّكَنَا مَا هُوَ أَمْلَكُ بِهِ مِنَّا كَلَّفَنَا پس چون خدا چيزى به ما ببخشد وظايفى نيز بر عهده ما گذاشته ،
وَ مَتَى أَخَذَهُ مِنَّا وَضَعَ تَكْلِيفَهُ عَنَّا
و چون آن را از ما گرفت تكليف خود را از ما برداشته است.
◀️ ج: همه امور را باید به خدا تفویض کرد. وقتی انسان باور کند که توان و مالکیت او در طول قدرت و مالکیت خداست و بدون اراده تکوینی خداوند، هیچ کاری از هیچ کسی ساخته نیست و او تواناترین و بهترین کارگزار است، همه کارهای خود را به او واگذار می‌نماید.
پیامبر خدا ص فرمود :
إذا قالَ العَبدُ: «لا حَولَ ولا قُوَّةَ إلّا بِالله» فَقَد فَوَّضَ أمرَهُ إلَی الله، و حَقٌّ عَلَی الله أن یکفِیهُ
هر گاه بنده بگوید: «هیچ نیرو و توانی نیست مگر به مدد خداوند»، در واقع، کار خود را به خدا واگذاشته است و بر خداست که برایش کارسازی کند.

⛔️ پس علت تاثیر سریع برائت از حول و قوه الهی در قسم این است که انسان میگوید من هر کاری بخواهم میکنم، در طاعت به کمک او نیاز دارم و نه در معصیت از او یاری میطلبم.
انسان خود رت مالک و مستقل از خدامیداند. انسان امور را به خودش ارائه میدهد نه به خدا؛ در این صورت خداوند او را به خود واگذار میکند و به سرعت در هم می شکند.

⛔️احادیثی در مورد فضیلت و جایگاه
“لا حول و لا قوه الا بالله”
هدیه خدا به پیامبر چه بود!!!
قَالَ اللَّهُ تَعَالَى لِنَبِیِّهِ لَیْلَةَ الْمِعْرَاجِ
أَعْطَیْتُکَ کَلِمَتَیْنِ مِنْ خَزَائِنِ عَرْشِی لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ وَ لَا مَنْجَى مِنْکَ إِلَّا إِلَیْک
این ذکری است که خداوند در شب معراج به پیامبر اکرم(ص) هدیه داده است:
هيچ دگرگونى و نيرويى مگر به اتّكاى خدا نيست و پناه و گريزى از خدا جز به سوى او نيست.

⭕️ذکر آرامش بخشی که پیامبر خدا صلی الله علیه وآله وسلم فرمود:
أمانٌ لاُمّتي مِن الهَمِّ : «لا حَولَ و لا قُوّةَ إلاّ باللّه ِ ، لا مَلْجَأَ و لا مَنجْى مِن اللّه ِ إلاّ إلَيهِ» .
در روایت دیگری داریم که در لحظات پر خطر که انسان آشفته است این ذکر باعث آرامش میشود.
امام حسین درروز عاشورا مکرر می فرمودند:
بِسْمِ اللَّهِ وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّه‏

⭕️ذکر نجات از فقر، از قول امام صادق علیه السلام :
مَنْ أَلَحَّ عَلَیْهِ الْفَقْرُ، فَلْیُکْثِرْ مِنْ قَوْلِ «لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ» یَنْفِی عَنْهُ الْفَقْرَ
هر کسی فقر بر او فشار آورد، جمله «لا حَولَ و لا قُوّةَ إلّاباللَّه العلىّ العظیم» را زیاد بگوید که فقر را بر طرف می‌کند.

⛔️مردى از اصحاب پیامبر پس مدتی دوری به خدمت او رسيد
أَبْطَأَ رَجُلٌ مِنْ أَصْحَابِ النَّبِيِّ ص عَنْهُ ثُمَّ أَتَاهُ فَقَالَ لَهُ رَسُولُ اللَّهِ ص مَاأَبْطَأَ بِكَ عَنَّا
پیامبر به او فرمود:چه چيزى سبب شددیر به اینجا بیایی؟
فَقَالَ السُّقْمُ وَ الْفَقْرُ
عرض كرد:بيمارى و ندارى.
فَقَالَ لَهُ أَ فَلَا أُعَلِّمُكَ دُعَاءً يَذْهَبُ اللَّهُ عَنْكَ بِالسُّقْمِ وَ الْفَقْرِ قَالَ بَلَى يَا رَسُولَ اللَّهِ
فرمود:آيا به تو دعائى ياد ندهم كه خدا به وسيلۀ آن بيمارى و ندارى را از تو بردارد؟عرض كردم:آرى يا رسول اللّه
فَقَالَ قُلْ: لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ تَوَكَّلْتُ عَلَى الْحَيِّ الَّذِي لا يَمُوتُ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي لَمْ يَتَّخِذْ صَاحِبَةً وَ لَا وَلَداً وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ شَرِيكٌ فِي الْمُلْكِ وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ وَلِيٌّ مِنَ الذُّلِّ وَ كَبِّرْهُ تَكْبِيراً
راوی میگويد:مدت زیادی نگذشت که همین شخص نزد پيامبر صلّى اللّه عليه و اله بازگشت،
قَالَ فَمَا لَبِثَ أَنْ عَادَ إِلَى النَّبِيِّ ص فَقَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ قَدْ أَذْهَبَ اللَّهُ عَنِّي السُّقْمَ وَ الْفَقْرَ
راوی میگويد:مدت زیادی نگذشت که همین شخص نزد پيامبر صلّى اللّه عليه و اله بازگشت و عرض كرد:يا رسول اللّه خداوند بيمارى و ندارى را از من برداشت.

⛔️درمان خطورات نفسانی و منفی:
كَتَبَ رَجُلٌ إِلَى أَبِي جَعْفَرٍ ع يَشْكُو إِلَيْهِ لَمَماً يَخْطُرُ عَلَى بَالِهِ
مردى به امام جواد نامه نوشت و از آنچه به خاطرش خطور مى‌كند شكايت كرد. فَأَجَابَهُ فِي بَعْضِ كَلَامِهِ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ إِنْ شَاءَ ثَبَّتَكَ فَلَا يَجْعَلُ لِإِبْلِيسَ عَلَيْكَ طَرِيقاً
امام در ضمن سخنش به او پاسخ داد: خدا اگر بخواهد میتواند تو را ثابت‌قدم سازد،شيطان را به خود راه نده .
مدام به این امر فکر نکن تا شیطان برای تو برنامه ریزی نکند.
قَدْ شَكَا قَوْمٌ إِلَى النَّبِيِّ ص لَمَماً يَعْرِضُ لَهُمْ لَأَنْ تَهْوِيَ بِهِمُ الرِّيحُ أَوْ يُقَطَّعُوا أَحَبُّ إِلَيْهِمْ مِنْ أَنْ يَتَكَلَّمُوا بِهِ
سپس حضرت جواد فرمود: مردمى هم به پيامبر شكايت بردند كه خاطره‌هائى در دل آنها مى‌آيد كه دوست دارند طوفانی بوزد و آنها را سربه‌نيست كند و يا قطعه‌قطعه شوند ولی آنها را به زبان نیآورند.
فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص أَ تَجِدُونَ ذَلِكَ قَالُوا نَعَمْ
رسول خدا فرمود: اگر راه چاره را به شما نشان بدهم می پذیرید؟گفتند:آرى
فَقَالَ وَ الَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ إِنَّ ذَلِكَ لَصَرِيحُ الْإِيمَانِ
فرمود:سوگند به آنكه جانم در دست اوست این عمل کردن عين ايمان است. فَإِذَا وَجَدْتُمُوهُ فَقُولُوا آمَنَّا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ.
و چون براى شما رخ داد بگوئيد:
آمنّا باللّه و رسوله و لا حول و لا قوّة إلا باللّه.

⛔️ذکر در امان ماندن از بلایا:
پیامبر گرامی صلی الله علیه وآله فرمود:
مَنْ قَالَ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‏ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ
هر كه سه بار بگويد بسم اللّٰه الرحمن الرحيم لا حول و لا قوّة إلاّ باللّٰه العلى العظيم.
كَفَاهُ اللَّهُ تَعَالَى تِسْعَةً وَ تِسْعِينَ نَوْعاً مِنْ أَنْوَاعِ الْبَلَاءِ أَيْسَرُهَا الْخَنْقُ
خداوند نود و نه بلا را از او دور كند كه آسان‌ترين آنها خفگى است.

⛔️ذکر خروج از منزل:
امام صادق علیه السلام می فرماید:
مَنْ قَالَ حِينَ يَخْرُجُ مِنْ مَنْزِلِهِ ” اَللَّهُ أَكْبَرُ اَللَّهُ أَكْبَرُ اَللَّهُ أَكْبَرُ بِاسْمِ اَللَّهِ دَخَلْتُ وَ بِاسْمِ اَللَّهِ خَرَجْتُ وَ عَلَى اَللَّهِ تَوَكَّلْتُ وَ لاَ حَوْلَ وَ لاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللَّهِ اَلْعَلِيِّ اَلْعَظِيمِ وَ صَلَّى اَللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ أَجْمَعِينَ اَللَّهُمَّ اِفْتَحْ لِي فِي وَجْهِي هَذَا بِخَيْرٍ اَللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ شَرِّ نَفْسِي وَ مِنْ شَرِّ غَيْرِي وَ مِنْ شَرِّ كُلِّ دَابَّةٍ أَنْتَ آخِذٌ بِنٰاصِيَتِهٰا إِنَّ رَبِّي عَلىٰ صِرٰاطٍ مُسْتَقِيمٍ” كَانَ فِي ضَمَانِ اَللَّهِ حَتَّى يَرْجِعَ إِلَى مَنْزِلِهِ

🔻نکته۳:
برخی از اعمال و گناهان سریع الکیفر هستند از آنها دوری کنیم.
در روایات ما برای برخی از گناهان وعده عذاب سریع داده شده است، یعنی شخص در همین دنیا کیفر گناه را می بیند و در آخرت نیز باید عذاب بکشد.
عَنِ النَّبِيِّ ص أَنَّهُ قَالَ فِي وَصِيَّتِهِ لَهُ: يَا عَلِيُّ أَرْبَعَةٌ أَسْرَعُ شَيْ‏ءٍ عُقُوبَةً:
چهار صفت هست که عقوبتِ آن سریعتر دامنگیر شخص می شود.
رَجُلٌ أَحْسَنْتَ إِلَيْهِ فَكَافَأَكَ بِالْإِحْسَانِ إِلَيْهِ إِسَاءَةً
۱. شخصی که نسبت به او احسان و نیکی نمائی اما او احسان تو را با بدکرداری و بدرفتاری جبران کند.
وَ رَجُلٌ لَا تَبْغِي عَلَيْهِ وَ هُوَ يَبْغِي عَلَيْكَ
۲. شخصی که به او ستم نکنی اما او به تو ستم نماید.
وَ رَجُلٌ عَاهَدْتَهُ عَلَى أَمْرٍ فَوَفَيْتَ لَهُ وَ غَدَرَ بِكَ
۳. با شخصی عهد و پیمان می بندی و تو در صدد وفاء به آن عهد می باشی ولی او در صدد نقض عهد می باشد.
وَ رَجُلٌ وَصَلَ قَرَابَتَهُ فَقَطَعُوهُ
۴. مردی که با خویشان خود صلۀ رحم بجا آورد ولی آنان قطع رحم نمایند.

💮پیامبر گرامی صلی الله علیه وآله فرمودند:
ثلاثةٌ مِنَ الذُّنوبِ تُعَجَّلُ عُقوبَتُها و لا تُؤَخَّرُ إلی الآخِرَةِ:
سه گناه است كه كیفرشان در همین دنیا می رسد و به آخرت نمی افتد:
عُقوقُ الوالِدَينِ، والبَغيُ علی الناسِ، وكُفرُ الإحسانِ.
۱. آزردن پدر و مادر،
۲. زورگویی و ستم به مردم،
۳. ناسپاسی نسبت به خوبیهای دیگران.
وحکمت ۲۵۳ نیز یکی از این گناهان است.

اللهم اجعلنا ذنوبنا مغفوره

error: کپی برداری این محتوا شرعاً جایز نیست.