بسم الله الرحمن الرحیم
شرح حکمتها
۱۴۰۳/۷/۱۸ . ۵ربیع الثانی
💢 حکمت ۲45 💢
وَ قَالَ عَليهِ السَّلامُ
إِذَا کَثُرَتِ آلْمَقْدِرَةُ قَلَّتِ الشَّهْوَةُ.
امام (عليه السلام) فرمود:
هنگامى که قدرت بر چيزى فزونى يابد علاقه به آن کم مى شود
💠وَ قَالَ (علیه السلام): إِذَا كَثُرَتِ الْمَقْدِرَةُ، قَلَّتِ الشَّهْوَةُ
هنگامی که توانایی بر دسترسی به چیزی زیاد شود، شهوت خواستن آن کم میشود.
◀️موضوع: هرچه در دسترس باشد، خواهان کمتری دارد.
در این حکمت امیر المومنین(ع) رابطه ای بین قدرت بردستیابی به چیزی وحرص و طمع و شهوت نسبت به همان چیز بر قرار می کند.
♻️شهوت در این حکمت به معنای مطلق میل و تمایل است خواه اینکه تمایل به خوراکی باشد، یا پوشاک یا شهوت به معنای تمایلات شهوانی
◀️اين گفتار حكيمانه از يك اصل روانى معروف سرچشمه مىگيرد كه مىگويد: الإنْسانُ حَريصٌ عَلى ما مُنِعَ
انسان نسبت به چيزى كه براى او ممنوع شده حرص فراوان دارد.
یا به تعبیر ضرب المثلی دیگر
” الممنوع متبوع”
آنچه ممنوع شده، محبوب میشود.
❇️دليل آن هم روشن است؛ چيزى كه در دسترس انسان باشد و هر زمان بخواهد به آن برسد، نه براى ذخيره كردن آن دست و پا مىزند، نه اضطراب از دست دادنش را دارد و اى بسا با بىاعتنايى به آن نگاه كند و حتى گاه از آن سير و ملول شود؛ ولى به عكس، چيزى كه در دسترس او نيست يا به زحمت پيدا مىشود به آن علاقه نشان مىدهد و گاه اصرار دارد بيش از مقدار حاجت خود از آن ذخيره كند.
به همين دليل هنگامى كه چيزى از مواد غذايى كم مىشود، مردم به فروشگاهها هجوم مىبرند و هركس چند برابر نيازش خريدارى مىكند و براثر آن، نوعى قحطى مصنوعى حاصل مىگردد.
✅️بین طلا و سنگ آهن، و ذغال سنگ هیچ تفاوتی نیست، همه یک سنگ هستند ، همه معدن هستند، اما چون طلا کم است، کمیاب است، قیمتی شده وارزشمند است.ومردم به عنوان جواهرات وزینت از آن استفاده می کنند.
✳️یکی از شارحان نهج البلاغه در شرح جمله حضرت
(إِذَا كَثُرَتِ الْمَقْدِرَةُ، قَلَّتِ الشَّهْوَةُ) میفرماید:
انَّ الفَقْرَ يُثمِرُ الحِرصَ
آدمی که فقیر شد(فقیر به معنی نداشتن است یا فقر در فلان کالا)حرص بوجود می آید.
وَ الحِرْصَ يُثمِرُ الشَّهوهَ
و حرص باعث شهوت می شود.
فَيَزْدادُ اَلرَّغبُهُ فِيمَا لَيْسَ عِنْدَهُ
و به آنچه ندارد تمایل شدید نشان میدهد.
📗ابن ابی الحدیددر کتاب خود میگوید:
مثل قول الشاعر و کل کثیر عدو الطبیعة
هر چیز در اختیار باشد خسته کننده و ملال انگیز می شود.
❎ از این حکمت یک نقطه اقتصادی قابل استفاده است:
بحث کمبود و قحطی گاهی واقعی است و واقعا جنسی در بازار کمیاب میشود و گاهی این قحطی روانی است و به خاطر القائاتی که به جامعه میشود، بسیاری افراد هجوم میبرند و همین تجمع باعث آمدن دیگران میشود و در مدت کوتاهی همین قحطی کاذب به قحطی واقعی تبدیل میشود.
ولی اگر بازار به صورت نمایشی هم که شده مملو از کالا بشود و آن نیاز کاذب برطرف شود، قطعا کنترل بازار راحت تر میشود.
اللهم اخذُل من خذل المسلمین
بسم الله الرحمن الرحیم
شرح حکمتها
۱۴۰۳/۷/۱۸ . ۵ربیع الثانی
💢 حکمت ۲45 💢
وَ قَالَ عَليهِ السَّلامُ
إِذَا کَثُرَتِ آلْمَقْدِرَةُ قَلَّتِ الشَّهْوَةُ.
امام (عليه السلام) فرمود:
هنگامى که قدرت بر چيزى فزونى يابد علاقه به آن کم مى شود
💠وَ قَالَ (علیه السلام): إِذَا كَثُرَتِ الْمَقْدِرَةُ، قَلَّتِ الشَّهْوَةُ
هنگامی که توانایی بر دسترسی به چیزی زیاد شود، شهوت خواستن آن کم میشود.
◀️موضوع: هرچه در دسترس باشد، خواهان کمتری دارد.
در این حکمت امیر المومنین(ع) رابطه ای بین قدرت بردستیابی به چیزی وحرص و طمع و شهوت نسبت به همان چیز بر قرار می کند.
♻️شهوت در این حکمت به معنای مطلق میل و تمایل است خواه اینکه تمایل به خوراکی باشد، یا پوشاک یا شهوت به معنای تمایلات شهوانی
◀️اين گفتار حكيمانه از يك اصل روانى معروف سرچشمه مىگيرد كه مىگويد: الإنْسانُ حَريصٌ عَلى ما مُنِعَ
انسان نسبت به چيزى كه براى او ممنوع شده حرص فراوان دارد.
یا به تعبیر ضرب المثلی دیگر
” الممنوع متبوع”
آنچه ممنوع شده، محبوب میشود.
❇️دليل آن هم روشن است؛ چيزى كه در دسترس انسان باشد و هر زمان بخواهد به آن برسد، نه براى ذخيره كردن آن دست و پا مىزند، نه اضطراب از دست دادنش را دارد و اى بسا با بىاعتنايى به آن نگاه كند و حتى گاه از آن سير و ملول شود؛ ولى به عكس، چيزى كه در دسترس او نيست يا به زحمت پيدا مىشود به آن علاقه نشان مىدهد و گاه اصرار دارد بيش از مقدار حاجت خود از آن ذخيره كند.
به همين دليل هنگامى كه چيزى از مواد غذايى كم مىشود، مردم به فروشگاهها هجوم مىبرند و هركس چند برابر نيازش خريدارى مىكند و براثر آن، نوعى قحطى مصنوعى حاصل مىگردد.
✅️بین طلا و سنگ آهن، و ذغال سنگ هیچ تفاوتی نیست، همه یک سنگ هستند ، همه معدن هستند، اما چون طلا کم است، کمیاب است، قیمتی شده وارزشمند است.ومردم به عنوان جواهرات وزینت از آن استفاده می کنند.
✳️یکی از شارحان نهج البلاغه در شرح جمله حضرت
(إِذَا كَثُرَتِ الْمَقْدِرَةُ، قَلَّتِ الشَّهْوَةُ) میفرماید:
انَّ الفَقْرَ يُثمِرُ الحِرصَ
آدمی که فقیر شد(فقیر به معنی نداشتن است یا فقر در فلان کالا)حرص بوجود می آید.
وَ الحِرْصَ يُثمِرُ الشَّهوهَ
و حرص باعث شهوت می شود.
فَيَزْدادُ اَلرَّغبُهُ فِيمَا لَيْسَ عِنْدَهُ
و به آنچه ندارد تمایل شدید نشان میدهد.
📗ابن ابی الحدیددر کتاب خود میگوید:
مثل قول الشاعر و کل کثیر عدو الطبیعة
هر چیز در اختیار باشد خسته کننده و ملال انگیز می شود.
❎ از این حکمت یک نقطه اقتصادی قابل استفاده است:
بحث کمبود و قحطی گاهی واقعی است و واقعا جنسی در بازار کمیاب میشود و گاهی این قحطی روانی است و به خاطر القائاتی که به جامعه میشود، بسیاری افراد هجوم میبرند و همین تجمع باعث آمدن دیگران میشود و در مدت کوتاهی همین قحطی کاذب به قحطی واقعی تبدیل میشود.
ولی اگر بازار به صورت نمایشی هم که شده مملو از کالا بشود و آن نیاز کاذب برطرف شود، قطعا کنترل بازار راحت تر میشود.
اللهم اخذُل من خذل المسلمین