بسم الله الرحمن الرحیم
شرح حکمتها
💢 حکمت ۲30 💢
وَ قَالَ عَليهِ السَّلامُ
شَارِکُوا الَّذِي قَدْ أَقْبَلَ عَلَيْهِ الرِّزْقُ، فَإِنَّهُ أَخْلَقُ لِلْغِنَى، وَ أَجْدَرُ بِإِقْبَالِ الْحَظِّ عَلَيْهِ.
امام (عليه السلام) فرمود:
با کسى که روزى به او روى آورده شريک شويد که براى بى نياز شدن مؤثرتر و جهت روى آوردن بهره مندى مناسب تر است
🔸شارِکوالذی قد اَقبلَ علیهِ الرزقِ فانه اَخلقُ للغنیٰ و اَجدَرُ باقبالِ الحَظ علیهِ
شراکت کنید با کسانیکه رزق به سمت آنها روی آورده [ راه و چاره تجارت بلدند ، شم اقتصادی دارند، میتوانند تجارت پر سودی داشته باشند.]
زیرا مشارکت تو بهتر است برای غنی شدن.
با شراکت سزاوار است که حظ و بهرهٔ دنیایی بتو رو کند.
[ توصیه به شراکت در امور اقتصادی و تعاون]
[اسلام موافق ثروت است ، داشته باش ، انفاق کن ، دلبسته نباش، نه اینکه صدقه بگیر دیگران باشی. کم و زیاد ثروت تورا تغییر ند هد.]
نکته:
۱- آنچه در میان مردم مطرح است شانس و اقبال بلند است.یک نفر ناخواسته و ناگهانی بجایی رسید آنرا شانس و اقبال بلند میدانند.
در حالیکه برای خدا شانس معنا ندارد.
اگر در عالم اتفاق، تصادف ، شانسکی، باشد با نظام علی تطبیق داده نمیشود و از حکمت خدا هم بدور است.
شاید اجابت دعای کسی در حق او و یا از اجداد او در پشت قضیه هست که کسی حکمت آنرا نمیداند.
نظام علی و معلولی عالم که مانند ریاضی دقیق و با نظم پیش میرود. شانس ، اقبال و یکباره در آن دخیل نیست.
از حساب و کتاب خدا در پشت پرده کسی خبر ندارد.حمل بر شانس میکند.
۲- اهل بیت علیهم السلام نه فقط دغدغه معاد که دغدغه معاش و زندگی مردم را هم دارند.
دنیای مردم تامین نشود آباد شدن قیامت و تامین آخرت جای تامل دارد.
واگر در سیاستی و اقتصادی دنیای مردم تامین نشود بپای دین نیست چرا که دغدغه معاش و شراکت و توصیه هایی به تجارت صحیح داشته اند.
بسم الله الرحمن الرحیم
شرح حکمتها
💢 حکمت ۲30 💢
وَ قَالَ عَليهِ السَّلامُ
شَارِکُوا الَّذِي قَدْ أَقْبَلَ عَلَيْهِ الرِّزْقُ، فَإِنَّهُ أَخْلَقُ لِلْغِنَى، وَ أَجْدَرُ بِإِقْبَالِ الْحَظِّ عَلَيْهِ.
امام (عليه السلام) فرمود:
با کسى که روزى به او روى آورده شريک شويد که براى بى نياز شدن مؤثرتر و جهت روى آوردن بهره مندى مناسب تر است
🔸شارِکوالذی قد اَقبلَ علیهِ الرزقِ فانه اَخلقُ للغنیٰ و اَجدَرُ باقبالِ الحَظ علیهِ
شراکت کنید با کسانیکه رزق به سمت آنها روی آورده [ راه و چاره تجارت بلدند ، شم اقتصادی دارند، میتوانند تجارت پر سودی داشته باشند.]
زیرا مشارکت تو بهتر است برای غنی شدن.
با شراکت سزاوار است که حظ و بهرهٔ دنیایی بتو رو کند.
[ توصیه به شراکت در امور اقتصادی و تعاون]
[اسلام موافق ثروت است ، داشته باش ، انفاق کن ، دلبسته نباش، نه اینکه صدقه بگیر دیگران باشی. کم و زیاد ثروت تورا تغییر ند هد.]
نکته:
۱- آنچه در میان مردم مطرح است شانس و اقبال بلند است.یک نفر ناخواسته و ناگهانی بجایی رسید آنرا شانس و اقبال بلند میدانند.
در حالیکه برای خدا شانس معنا ندارد.
اگر در عالم اتفاق، تصادف ، شانسکی، باشد با نظام علی تطبیق داده نمیشود و از حکمت خدا هم بدور است.
شاید اجابت دعای کسی در حق او و یا از اجداد او در پشت قضیه هست که کسی حکمت آنرا نمیداند.
نظام علی و معلولی عالم که مانند ریاضی دقیق و با نظم پیش میرود. شانس ، اقبال و یکباره در آن دخیل نیست.
از حساب و کتاب خدا در پشت پرده کسی خبر ندارد.حمل بر شانس میکند.
۲- اهل بیت علیهم السلام نه فقط دغدغه معاد که دغدغه معاش و زندگی مردم را هم دارند.
دنیای مردم تامین نشود آباد شدن قیامت و تامین آخرت جای تامل دارد.
واگر در سیاستی و اقتصادی دنیای مردم تامین نشود بپای دین نیست چرا که دغدغه معاش و شراکت و توصیه هایی به تجارت صحیح داشته اند.