بسم الله الرحمن الرحیم
شرح حکمتها
💢 حکمت ۲۲۹ 💢
وَ قَالَ عَليهِ السَّلامُ
کَفَى بِالْقَنَاعَةِ مُلْکاً، وَ بِحُسْنِ الْخُلُقِ نَعِيماً، وَ سُئِلَ (عليه السلام) عَنْ قَوْلِهِ تَعَالَى: (فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَياةً طَيِّبَةً)، فَقَالَ: هِيَ الْقَنَاعَةُ
امام (عليه السلام) فرمود:
مُلک قناعت براى انسان کافى است و حسن خلق به عنوان نعمت و از امام (عليه السلام) تفسير آيه (فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَياةً طَيِّبَةً) را سؤال کردند، فرمود: منظور قناعت است
🔸کفیٰ بالقناعةِ مُلکاً و بحُسنِ الخُلقِ نعیماً
برای دولت مندی هرکسی قناعت کافی ست .
کسی قانع باشد قناعت برای سروری او کفایت میکند.
و خوش اخلاقی بعنوان یک نعمت برای انسان کفایت می کند.
در گرو نعمت بزرگ حسن خلق مابقی نعمتهای الهی هم نازل خواهد شد.
با خوش اخلاقی در صدد دستیابی به رشد و تعالی باشید.
🔸وسُئلَ فَلَنُحیینَهُ حیاةً طیبةً ، فقال: هیَ القناعة
از حضرت سوال کردند تفسیر حیاة طیبه ای که قرآن فرموده، منظور چیست.
فرمود قناعت.که توانگری به انسان میدهد.
سعدی : ای قناعت توانگرم گردان
زندگی پاکیزه ی دنیا در گرو قناعت است.
با قناعت بسیاری از گناهان دور است.
زیرا شخص قانع اهل حرص ، طمع ، حسادت نیست
دنبال تضییع حقوق ، و چپاول نیست.
انسان معمولا زیاده خواهی دارد ، منفعت طلب است گناهان مختلفی مرتکب میشود تا بیشتر بدست آورد.
قانع حلال خور است رعایت حرام و حلال دارد که حیات او را طیب می کند.
بسم الله الرحمن الرحیم
شرح حکمتها
💢 حکمت ۲۲۹ 💢
وَ قَالَ عَليهِ السَّلامُ
کَفَى بِالْقَنَاعَةِ مُلْکاً، وَ بِحُسْنِ الْخُلُقِ نَعِيماً، وَ سُئِلَ (عليه السلام) عَنْ قَوْلِهِ تَعَالَى: (فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَياةً طَيِّبَةً)، فَقَالَ: هِيَ الْقَنَاعَةُ
امام (عليه السلام) فرمود:
مُلک قناعت براى انسان کافى است و حسن خلق به عنوان نعمت و از امام (عليه السلام) تفسير آيه (فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَياةً طَيِّبَةً) را سؤال کردند، فرمود: منظور قناعت است
🔸کفیٰ بالقناعةِ مُلکاً و بحُسنِ الخُلقِ نعیماً
برای دولت مندی هرکسی قناعت کافی ست .
کسی قانع باشد قناعت برای سروری او کفایت میکند.
و خوش اخلاقی بعنوان یک نعمت برای انسان کفایت می کند.
در گرو نعمت بزرگ حسن خلق مابقی نعمتهای الهی هم نازل خواهد شد.
با خوش اخلاقی در صدد دستیابی به رشد و تعالی باشید.
🔸وسُئلَ فَلَنُحیینَهُ حیاةً طیبةً ، فقال: هیَ القناعة
از حضرت سوال کردند تفسیر حیاة طیبه ای که قرآن فرموده، منظور چیست.
فرمود قناعت.که توانگری به انسان میدهد.
سعدی : ای قناعت توانگرم گردان
زندگی پاکیزه ی دنیا در گرو قناعت است.
با قناعت بسیاری از گناهان دور است.
زیرا شخص قانع اهل حرص ، طمع ، حسادت نیست
دنبال تضییع حقوق ، و چپاول نیست.
انسان معمولا زیاده خواهی دارد ، منفعت طلب است گناهان مختلفی مرتکب میشود تا بیشتر بدست آورد.
قانع حلال خور است رعایت حرام و حلال دارد که حیات او را طیب می کند.