بسم الله الرحمن الرحیم
شرح حکمتها
۱۴۰۲/۹/۱۶ .۲۳جمادی الاول
💢حکمت ۱۹💢
وَ قَالَ عَلَيهِ السِّلَامُ
مَنْ جَرَى فِي عِنَان أَمَلِهِ عَثَرَ بِأَجَلِهِ.
امام (عليه السلام) فرمود:
کسى که در مسير آرزوهايش گام بردارد در (دام) مرگ خواهد افتاد!
💠وَ قَالَ (علیه السلام): مَنْ جَرَى فِي عِنَان أَمَلِهِ عَثَرَ بِأَجَلِهِ.
کسی که حرکت در مسیر آرزوهایش، لجام[عِنَان] آرزو را سست و رها کند، به سمت مرگش می لغزد.
(در برخی نسخ آمده: مَنْ أَرْخى عِنانَ أَمَلِهِ )
💠 عَثَرَ بِأَجَلِهِ.
می لغزد در مرگش ، مرگ او را از پا در می آورد.
اگر به دنبال آرزوهای طول و دراز باشد، به مرگ میرسد قبل از آنکه به آرزوهایش برسد.
🌀امیرالمومنین آرزوهای انسان را به حیوانی تشبیه کرده است که افسارش آزاد شده وکسی نیست که آن را کنترل کند و مقصد مشخصی ندارد.
آرزوهای دور ودراز و تخیلی باعث افسردگی و تخریب عاقبت است.
🌐در طول تاریخ هیچ کسی نتوانسته به آرزوهایش برسد، دین و دنیا را برای رسیدن به آرزوها صرف کرده و به آرزوها نرسیده است.
(رسیدن به اهداف عاقلانه ممکن است ولی به آرزوها خیر)
آرزو و امل نعمتی است که خداوند به انسان داده است و از عوامل حرکت انسان همین آرزو است.
💎 امل و آرزو، یک بخش مثبت و ممدوح دارد و یک بخش منفی و مذموم دارد. در روایات ، یک جایی آرزو را مدح ودر جایی دیگر آنرا مذمت کرده است.
📘در مناجات مفتقرین از مناجات خمسه عشر
امام زین العابدین (ع) به خدا میگوییم:
یا مُنْتَهى أَمَلِ الاْمِلینَ
ای منتهای آرزوی آرزو مندان
ما باید آرزو داشته باشیم، آرزوی ما خدا باشد وبه سمت او حرکت کنیم، این آرزو ممدوح است.
❄️ پیغمبر اکرم (ص) فرمود :
الاَمَلُ رَحْمَةٌ لاُمَّتِی وَلَوْ لاَ الاَمَلُ
آرزو مایه رحمت براى امت من است و اگر آرزو نبود
مَا رَضَعَتْ وَالِدَةٌ وَلَدَهَا
هیچ مادرى فرزندش را شیر نمى داد
وَلاَ غَرَسَ غَارِسٌ شَجَراً
و هیچ باغبانى درختى نمى کاشت.
❄️ آنچه آسیب زا است طول امل است.
حضرت در خطبه ۴۲ فرمود :
أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّ أَخْوَفَ مَا أَخَافُ عَلَيْكُمُ اثْنَانِ
اى مردم ترسناكترين چيزيكه از ابتلاى شما بآن مى ترسم دو چيز است:
اتِّبَاعُ الْهَوَى وَ طُولُ الْأَمَلِ
اوّل پيروى از هواى نفس و دوّم آرزوى بي شمار،
فَأَمَّا اتِّبَاعُ الْهَوَى فَيَصُدُّ عَنِ الْحَقِّ وَ أَمَّا طُولُ الْأَمَلِ فَيُنْسِي الْآخِرَة
امّا پيروى از هواى نفس شخص را از راه حقّ باز مى دارد، و آرزوى بى حساب آخرت را از ياد مىبرد،
❄️امیر المومنین در ️ غرر الحکم فرمود: اَلأَمَلُ یُفْسِدُ الْعَمَلَ وَیَفْنِی الاَجَلَ
آرزوهاى دراز اعمال انسان را تباه مى کند و مرگ را به فراموشى مى افکند.
❄️ در روایت داریم:
اَلأَمَلُ سُلْطانُ الشَّیاطینِ عَلَى قُلُوبِ الْغافِلینَ
آرزوى دور و دراز مایه سلطه شیاطین بر دل هاى غافلان است.
الأَمَلُ کَالسَّرابِ یُغِرُّ مَنْ رَآهُ وَ یَخْلِفُ مَنْ رَجاهُ
آرزوهاى دور و دراز همچون سراب است بیننده را مى فریبد و آن کس را که بر آن دل ببندد مأیوس مى سازد.
💎یکی از بدترین آفات آرزو، بسته شدن دهان انسان در مقابل ظالمین است.و آدم را از حریت می اندازد.
💎انسانی که آرزوهای طول و دراز داشته باشد مدام میخواهد زنده بماند و به خواسته هایش برسد، حاضر به مجاهدت و حق گویی و مبارزه با دشمن نیست.و حاضر است تن به هر ذلتی بدهد تا به آرزوهایش برسد.
🌀 شخصی میگوید چند نفری پیش معاویه بودیم که دیدیم پیرمردی مسیری را طی میکند. همه پیش آن پیرمرد که لباسی مندرس داشت و ابروهای او روی چشم را گرفته بودند رفتیم:
فَقَالَ لَهُ مُعَاوِیَهُ مِنْ أَیْنَ أَقْبَلْتَ یَا شَیْخُ وَ إِلَی أَیْنَ تُرِیدُ
معاویه به او گفت: پیرمرد ازکجا آمدی و قصد کجا داری؟
فَلَمْ یُجِبْهُ الشَّیْخُ
پیرمرد به او پاسخ نداد،
فَقَالَ لَهُ عَمْرُو بْنُ الْعَاصِ لِمَا لَا تُجِیبُ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ
پس عمرو بن عاص گفت: چرا پاسخ نمی دهی!
فَقَالَ الشَّیْخُ إِنَّ اللَّهَ جَعَلَ التَّحِیَّهَ غَیْرَ هَذِهِ
گفت:خداوند تحیت را از غیر قرار داده است.
فَقَالَ مُعَاوِیَهُ صَدَقْتَ یَا شَیْخُ أَصَبْتَ وَ أَخْطَأْنَا
معاویه گفت: راست می گویی ای پیرمرد، ما اشتباه کردیم
وَ أَحْسَنْتَ وَ أَسَأْنَا السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا شَیْخُ
و تو درست عمل کردی و ما بد کردیم. السلام علیک ای پیرمرد.
فَقَالَ الشَّیْخُ وَ عَلَیْکَ السَّلَامُ
پیرمرد گفت: و علیک السلام.
فَقَالَ مُعَاوِیَهُ یَا شَیْخُ مِنْ أَیْنَ أَقْبَلْتَ وَ إِلَی أَیْنَ تُرِیدُ
معاویه گفت: ای مرد از کجا آمدی و قصد کجا داری؟
قَالَ أَتَیْتُ مِنَ الْعِرَاقِ أُرِیدُ بَیْتَ الْمَقْدِسِ …
گفت: از عراق آمدم وقصد بیت المقدس دارم….
قَالَ مُعَاوِیَهُ الَّذِی فِیهِ أَبُو تُرَابٍ
معاویه گفت: از همان شهری که ابوتراب در آن است.
قَالَ الشَّیْخُ مَنْ تَعْنِی بِذَلِکَ وَ مَنْ أَبُو تُرَابٍ
مرد گفت: منظورت ازآن کیست و ابوتراب کیست؟
قَالَ ابْنُ أَبِی طَالِبٍ
گفت: علی بن ابوطالب.
قَالَ لَهُ الشَّیْخُ أَرْغَمَ اللَّهُ أَنْفَکَ وَ رَضَّ اللَّهُ فَاکَ
شیخ گفت: خداوند تو را به خاک زند، دهانت را خرد کند.
وَ لَعَنَ اللَّهُ أُمَّکَ وَ أَبَاکَ
و پدر و مادرت را نفرین کند،
وَ لِمَ لَا تَقُولُ الْإِمَامُ الْعَادِلُ وَ الْغَیْثُ الْهَاطِلُ
چرا نمی گویی امام عادل، باران ریزان،
یَعْسُوبُ الدِّینِ وَ قَاتِلُ الْمُشْرِکِینَ وَ الْقَاسِطِینَ وَ الْمَارِقِینَ وَ سَیْفُ اللَّهِ الْمَسْلُولُ
رئیس دین، قاتل مشرکین، قاسطین و مارقین، شمشیر از نیام برآمده خدا،
ابْنُ عَمِّ الرَّسُولِ وَ زَوْجُ الْبَتُولِ تَاجُ الْفُقَهَاءِ وَ کَنْزُ الْفُقَرَاءِ
پسرعموی رسول، همسر بتول، تاج فقهاء، گنج فقرا،
وَ خَامِسُ أَهْلِ الْعَبَاءِ وَ اللَّیْثُ الْغَالِبُ أَبُو الْحَسَنَیْنِ عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ عَلَیْهِ الصَّلَاهُ وَ السَّلَامُ
پنجمین فرد اهل عبا، شیر غالب، پدرحسنین بن ابی طالب علیه السّلام.
فَعِنْدَهَا قَالَ مُعَاوِیَهُ یَا شَیْخُ إِنِّی أَرَی لَحْمَکَ وَ دَمَکَ قَدْ خَالَطَ لَحْمَ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ علیهما
در این هنگام معاویه گفت: ای مرد می بینم گوشت و خونت با گوشت و خون علی بن ابی طالب درآمیخته است.
↩️ قَالَ عَمْرُو بْنُ الْعَاصِ لَعَلَّهُ لَا یَعْرِفُکَ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ
عمرو بن عاص گفت: امیرمؤمنین، شاید او تو را نمی شناسد.
أَ تَعْرِفُنِی قَالَ الشَّیْخُ وَ مَنْ أَنْتَ
گفت: ای مرد مرا می شناسی؟ مرد گفت: تو کیستی؟
قَالَ أَنَا مُعَاوِیَهُ بْنُ أَبِی سُفْیَانَ أَنَا الشَّجَرَهُ الزَّکِیَّهُ وَ الْفُرُوعُ الْعَلِیَّهُ سَیِّدُ بَنِی أُمَیَّهَ گفت: من معاویه پسر ابوسفیان هستم، من شجره پاک و شاخه های والا، سرور بنی امیه هستم.
فَقَالَ لَهُ الشَّیْخُ بَلْ أَنْتَ اللَّعِینُ عَلَی لِسَانِ نَبِیِّهِ وَ فِی کِتَابِهِ الْمُبِینِ
مرد به او گفت: خیر، تو نفرین شده برزبان نبی ، و نفرین شده در کتاب مبین هستی .
إِنَّ اللَّهَ قَالَ وَ الشَّجَرَهَ الْمَلْعُونَهَ فِی الْقُرْآنِ
خداوند فرمود: «و الشجره الملعونه فی القرآن».
وَ الشَّجَرَهُ الْخَبِیثَهُ وَ الْعُرُوقُ الْمُجْتَثَّهُ الْخَسِیسَهُ
و شجره خبیث، نژادهای ریشه کن شده پست هستی،
الَّذِی ظَلَمَ نَفْسَهُ وَ رَبَّهُ
کسی که به خود و پروردگار خود ظلم کرد
وَ قَالَ فِیهِ نَبِیُّهُ الْخِلَافَهُ مُحَرَّمَهٌ عَلَی ابْنِ أَبِی سُفْیَانَ الزَّنِیمِ بْنِ الزَّنِیمِ ابْنِ آکِلَهِ الْأَکْبَادِ الْفَاشِی ظُلْمُهُ فِی الْعِبَادِ
و نبی اش درباره او فرمود: خلافت بر پسر ابوسفیان حقیر بن حقیر پسر جگرخوار که ظلمش در میان بندگان شایع است حرام است..
فَعِنْدَهَا اغْتَاظَ مُعَاوِیَهُ وَ حَنَقَ عَلَیْهِ فَرَدَّ یَدَهُ إِلَی قَائِمِ سَیْفِهِ وَ هَمَّ بِقَتْلِ الشَّیْخِ
در این هنگام معاویه به خشم آمد و بر او برآشفت و دستش را به سمت قبضه شمشیرش برد و تصمیم به قتل آن مرد گرفت،
ثُمَّ قَالَ أَ رَأَیْتَ لَوْ کُنْتُ فَاعِلًا ذَلِکَ
سپس گفت: اگر آن را انجام می دادم چه می کردی؟
قَالَ الشَّیْخُ إِذَنْ وَ اللَّهِ أَفُوزُ بِالسَّعَادَهِ وَ تَفُوزُ أَنْتَ بِالشَّقَاوَهِ
مرد گفت: پس به خدا سوگند، من به سعادت دست می یافتم و تو به شقاوت.
🔻نکته: گاهی دشمن برای ما آرزو تراشی میکند و با چشم و هم چشمی و رسانه و…
مارا در سرازیری آرزوها می اندازد تا بتواند قدرت حق طلبی ما را خاموش کند.در مقابل روحیه زیاده خواهی و آرزو پرستی،
آنچه از ما خواسته شده اکتفا به حد کفاف، و قناعت است. عاقلانه زندگی کردن است نه آرزو مندانه زندگی کردن.
❄️ امیرالمومنین فرمود:
بهترین عبادت، عبادت احرار است، نه عبادت تجار.
عبادت احرار وقتی حاصل می شود که دل به دنیا نبسته باشی و آرزوهای دور و دراز نداشته باشی .
اللهم اجعلنا من العاملین
بسم الله الرحمن الرحیم
شرح حکمتها
۱۴۰۲/۹/۱۶ .۲۳جمادی الاول
💢حکمت ۱۹💢
وَ قَالَ عَلَيهِ السِّلَامُ
مَنْ جَرَى فِي عِنَان أَمَلِهِ عَثَرَ بِأَجَلِهِ.
امام (عليه السلام) فرمود:
کسى که در مسير آرزوهايش گام بردارد در (دام) مرگ خواهد افتاد!
💠وَ قَالَ (علیه السلام): مَنْ جَرَى فِي عِنَان أَمَلِهِ عَثَرَ بِأَجَلِهِ.
کسی که حرکت در مسیر آرزوهایش، لجام[عِنَان] آرزو را سست و رها کند، به سمت مرگش می لغزد.
(در برخی نسخ آمده: مَنْ أَرْخى عِنانَ أَمَلِهِ )
💠 عَثَرَ بِأَجَلِهِ.
می لغزد در مرگش ، مرگ او را از پا در می آورد.
اگر به دنبال آرزوهای طول و دراز باشد، به مرگ میرسد قبل از آنکه به آرزوهایش برسد.
🌀امیرالمومنین آرزوهای انسان را به حیوانی تشبیه کرده است که افسارش آزاد شده وکسی نیست که آن را کنترل کند و مقصد مشخصی ندارد.
آرزوهای دور ودراز و تخیلی باعث افسردگی و تخریب عاقبت است.
🌐در طول تاریخ هیچ کسی نتوانسته به آرزوهایش برسد، دین و دنیا را برای رسیدن به آرزوها صرف کرده و به آرزوها نرسیده است.
(رسیدن به اهداف عاقلانه ممکن است ولی به آرزوها خیر)
آرزو و امل نعمتی است که خداوند به انسان داده است و از عوامل حرکت انسان همین آرزو است.
💎 امل و آرزو، یک بخش مثبت و ممدوح دارد و یک بخش منفی و مذموم دارد. در روایات ، یک جایی آرزو را مدح ودر جایی دیگر آنرا مذمت کرده است.
📘در مناجات مفتقرین از مناجات خمسه عشر
امام زین العابدین (ع) به خدا میگوییم:
یا مُنْتَهى أَمَلِ الاْمِلینَ
ای منتهای آرزوی آرزو مندان
ما باید آرزو داشته باشیم، آرزوی ما خدا باشد وبه سمت او حرکت کنیم، این آرزو ممدوح است.
❄️ پیغمبر اکرم (ص) فرمود :
الاَمَلُ رَحْمَةٌ لاُمَّتِی وَلَوْ لاَ الاَمَلُ
آرزو مایه رحمت براى امت من است و اگر آرزو نبود
مَا رَضَعَتْ وَالِدَةٌ وَلَدَهَا
هیچ مادرى فرزندش را شیر نمى داد
وَلاَ غَرَسَ غَارِسٌ شَجَراً
و هیچ باغبانى درختى نمى کاشت.
❄️ آنچه آسیب زا است طول امل است.
حضرت در خطبه ۴۲ فرمود :
أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّ أَخْوَفَ مَا أَخَافُ عَلَيْكُمُ اثْنَانِ
اى مردم ترسناكترين چيزيكه از ابتلاى شما بآن مى ترسم دو چيز است:
اتِّبَاعُ الْهَوَى وَ طُولُ الْأَمَلِ
اوّل پيروى از هواى نفس و دوّم آرزوى بي شمار،
فَأَمَّا اتِّبَاعُ الْهَوَى فَيَصُدُّ عَنِ الْحَقِّ وَ أَمَّا طُولُ الْأَمَلِ فَيُنْسِي الْآخِرَة
امّا پيروى از هواى نفس شخص را از راه حقّ باز مى دارد، و آرزوى بى حساب آخرت را از ياد مىبرد،
❄️امیر المومنین در ️ غرر الحکم فرمود: اَلأَمَلُ یُفْسِدُ الْعَمَلَ وَیَفْنِی الاَجَلَ
آرزوهاى دراز اعمال انسان را تباه مى کند و مرگ را به فراموشى مى افکند.
❄️ در روایت داریم:
اَلأَمَلُ سُلْطانُ الشَّیاطینِ عَلَى قُلُوبِ الْغافِلینَ
آرزوى دور و دراز مایه سلطه شیاطین بر دل هاى غافلان است.
الأَمَلُ کَالسَّرابِ یُغِرُّ مَنْ رَآهُ وَ یَخْلِفُ مَنْ رَجاهُ
آرزوهاى دور و دراز همچون سراب است بیننده را مى فریبد و آن کس را که بر آن دل ببندد مأیوس مى سازد.
💎یکی از بدترین آفات آرزو، بسته شدن دهان انسان در مقابل ظالمین است.و آدم را از حریت می اندازد.
💎انسانی که آرزوهای طول و دراز داشته باشد مدام میخواهد زنده بماند و به خواسته هایش برسد، حاضر به مجاهدت و حق گویی و مبارزه با دشمن نیست.و حاضر است تن به هر ذلتی بدهد تا به آرزوهایش برسد.
🌀 شخصی میگوید چند نفری پیش معاویه بودیم که دیدیم پیرمردی مسیری را طی میکند. همه پیش آن پیرمرد که لباسی مندرس داشت و ابروهای او روی چشم را گرفته بودند رفتیم:
فَقَالَ لَهُ مُعَاوِیَهُ مِنْ أَیْنَ أَقْبَلْتَ یَا شَیْخُ وَ إِلَی أَیْنَ تُرِیدُ
معاویه به او گفت: پیرمرد ازکجا آمدی و قصد کجا داری؟
فَلَمْ یُجِبْهُ الشَّیْخُ
پیرمرد به او پاسخ نداد،
فَقَالَ لَهُ عَمْرُو بْنُ الْعَاصِ لِمَا لَا تُجِیبُ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ
پس عمرو بن عاص گفت: چرا پاسخ نمی دهی!
فَقَالَ الشَّیْخُ إِنَّ اللَّهَ جَعَلَ التَّحِیَّهَ غَیْرَ هَذِهِ
گفت:خداوند تحیت را از غیر قرار داده است.
فَقَالَ مُعَاوِیَهُ صَدَقْتَ یَا شَیْخُ أَصَبْتَ وَ أَخْطَأْنَا
معاویه گفت: راست می گویی ای پیرمرد، ما اشتباه کردیم
وَ أَحْسَنْتَ وَ أَسَأْنَا السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا شَیْخُ
و تو درست عمل کردی و ما بد کردیم. السلام علیک ای پیرمرد.
فَقَالَ الشَّیْخُ وَ عَلَیْکَ السَّلَامُ
پیرمرد گفت: و علیک السلام.
فَقَالَ مُعَاوِیَهُ یَا شَیْخُ مِنْ أَیْنَ أَقْبَلْتَ وَ إِلَی أَیْنَ تُرِیدُ
معاویه گفت: ای مرد از کجا آمدی و قصد کجا داری؟
قَالَ أَتَیْتُ مِنَ الْعِرَاقِ أُرِیدُ بَیْتَ الْمَقْدِسِ …
گفت: از عراق آمدم وقصد بیت المقدس دارم….
قَالَ مُعَاوِیَهُ الَّذِی فِیهِ أَبُو تُرَابٍ
معاویه گفت: از همان شهری که ابوتراب در آن است.
قَالَ الشَّیْخُ مَنْ تَعْنِی بِذَلِکَ وَ مَنْ أَبُو تُرَابٍ
مرد گفت: منظورت ازآن کیست و ابوتراب کیست؟
قَالَ ابْنُ أَبِی طَالِبٍ
گفت: علی بن ابوطالب.
قَالَ لَهُ الشَّیْخُ أَرْغَمَ اللَّهُ أَنْفَکَ وَ رَضَّ اللَّهُ فَاکَ
شیخ گفت: خداوند تو را به خاک زند، دهانت را خرد کند.
وَ لَعَنَ اللَّهُ أُمَّکَ وَ أَبَاکَ
و پدر و مادرت را نفرین کند،
وَ لِمَ لَا تَقُولُ الْإِمَامُ الْعَادِلُ وَ الْغَیْثُ الْهَاطِلُ
چرا نمی گویی امام عادل، باران ریزان،
یَعْسُوبُ الدِّینِ وَ قَاتِلُ الْمُشْرِکِینَ وَ الْقَاسِطِینَ وَ الْمَارِقِینَ وَ سَیْفُ اللَّهِ الْمَسْلُولُ
رئیس دین، قاتل مشرکین، قاسطین و مارقین، شمشیر از نیام برآمده خدا،
ابْنُ عَمِّ الرَّسُولِ وَ زَوْجُ الْبَتُولِ تَاجُ الْفُقَهَاءِ وَ کَنْزُ الْفُقَرَاءِ
پسرعموی رسول، همسر بتول، تاج فقهاء، گنج فقرا،
وَ خَامِسُ أَهْلِ الْعَبَاءِ وَ اللَّیْثُ الْغَالِبُ أَبُو الْحَسَنَیْنِ عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ عَلَیْهِ الصَّلَاهُ وَ السَّلَامُ
پنجمین فرد اهل عبا، شیر غالب، پدرحسنین بن ابی طالب علیه السّلام.
فَعِنْدَهَا قَالَ مُعَاوِیَهُ یَا شَیْخُ إِنِّی أَرَی لَحْمَکَ وَ دَمَکَ قَدْ خَالَطَ لَحْمَ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ علیهما
در این هنگام معاویه گفت: ای مرد می بینم گوشت و خونت با گوشت و خون علی بن ابی طالب درآمیخته است.
↩️ قَالَ عَمْرُو بْنُ الْعَاصِ لَعَلَّهُ لَا یَعْرِفُکَ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ
عمرو بن عاص گفت: امیرمؤمنین، شاید او تو را نمی شناسد.
أَ تَعْرِفُنِی قَالَ الشَّیْخُ وَ مَنْ أَنْتَ
گفت: ای مرد مرا می شناسی؟ مرد گفت: تو کیستی؟
قَالَ أَنَا مُعَاوِیَهُ بْنُ أَبِی سُفْیَانَ أَنَا الشَّجَرَهُ الزَّکِیَّهُ وَ الْفُرُوعُ الْعَلِیَّهُ سَیِّدُ بَنِی أُمَیَّهَ گفت: من معاویه پسر ابوسفیان هستم، من شجره پاک و شاخه های والا، سرور بنی امیه هستم.
فَقَالَ لَهُ الشَّیْخُ بَلْ أَنْتَ اللَّعِینُ عَلَی لِسَانِ نَبِیِّهِ وَ فِی کِتَابِهِ الْمُبِینِ
مرد به او گفت: خیر، تو نفرین شده برزبان نبی ، و نفرین شده در کتاب مبین هستی .
إِنَّ اللَّهَ قَالَ وَ الشَّجَرَهَ الْمَلْعُونَهَ فِی الْقُرْآنِ
خداوند فرمود: «و الشجره الملعونه فی القرآن».
وَ الشَّجَرَهُ الْخَبِیثَهُ وَ الْعُرُوقُ الْمُجْتَثَّهُ الْخَسِیسَهُ
و شجره خبیث، نژادهای ریشه کن شده پست هستی،
الَّذِی ظَلَمَ نَفْسَهُ وَ رَبَّهُ
کسی که به خود و پروردگار خود ظلم کرد
وَ قَالَ فِیهِ نَبِیُّهُ الْخِلَافَهُ مُحَرَّمَهٌ عَلَی ابْنِ أَبِی سُفْیَانَ الزَّنِیمِ بْنِ الزَّنِیمِ ابْنِ آکِلَهِ الْأَکْبَادِ الْفَاشِی ظُلْمُهُ فِی الْعِبَادِ
و نبی اش درباره او فرمود: خلافت بر پسر ابوسفیان حقیر بن حقیر پسر جگرخوار که ظلمش در میان بندگان شایع است حرام است..
فَعِنْدَهَا اغْتَاظَ مُعَاوِیَهُ وَ حَنَقَ عَلَیْهِ فَرَدَّ یَدَهُ إِلَی قَائِمِ سَیْفِهِ وَ هَمَّ بِقَتْلِ الشَّیْخِ
در این هنگام معاویه به خشم آمد و بر او برآشفت و دستش را به سمت قبضه شمشیرش برد و تصمیم به قتل آن مرد گرفت،
ثُمَّ قَالَ أَ رَأَیْتَ لَوْ کُنْتُ فَاعِلًا ذَلِکَ
سپس گفت: اگر آن را انجام می دادم چه می کردی؟
قَالَ الشَّیْخُ إِذَنْ وَ اللَّهِ أَفُوزُ بِالسَّعَادَهِ وَ تَفُوزُ أَنْتَ بِالشَّقَاوَهِ
مرد گفت: پس به خدا سوگند، من به سعادت دست می یافتم و تو به شقاوت.
🔻نکته: گاهی دشمن برای ما آرزو تراشی میکند و با چشم و هم چشمی و رسانه و…
مارا در سرازیری آرزوها می اندازد تا بتواند قدرت حق طلبی ما را خاموش کند.در مقابل روحیه زیاده خواهی و آرزو پرستی،
آنچه از ما خواسته شده اکتفا به حد کفاف، و قناعت است. عاقلانه زندگی کردن است نه آرزو مندانه زندگی کردن.
❄️ امیرالمومنین فرمود:
بهترین عبادت، عبادت احرار است، نه عبادت تجار.
عبادت احرار وقتی حاصل می شود که دل به دنیا نبسته باشی و آرزوهای دور و دراز نداشته باشی .
اللهم اجعلنا من العاملین