بسم الله الرحمن الرحیم
شرح حکمتها
۴۰۲/۱۲/۱۲ . ۲۰شعبان
💢 حکمت ۱۱۰ 💢
وَ قَالَ (علیه السلام):
لا يُقِيمُ أَمْرَ اللَّهِ سُبْحَانَهُ إِلاَّ مَنْ لا يُصَانِعُ وَلا يُضَارِعُ، وَلا يَتَّبِعُ الْمَطَامِعَ.
امام (عليه السلام) فرمود:
فرمان خدا را تنها کسى مى تواند اجرا کند که نه سازش کار باشد (و اهل رشوه) و نه تسليم و ذليل (در مقابل ديگران) و نه از طمع ها پيروى کند.
♦️وَ قَالَ (علیه السلام): لَا یُقِیمُ أَمْرَ اللَّهِ سُبْحَانَهُ
هیچ کسی نمی تواند فرمان الهی را در جامعه استوار و اجرا کند.
قیام امر خدا صورت نمی گیرد مگر اینکه از سه صفت رذیله خالی باشد.
💮برپایی امر و نهی خدا ، انتظارات خدا ، عدالت ، اخلاق ، به برافراشتن امر دین دست نمی یابد مگر از سه گروه:
♦️إِلَّا مَنْ لَا یُصَانِعُ
۱- اهل ساخت نباشند[لَایُصَانِعُ]
اهل سازش ، ساخت و پاخت ، مسامحه ، رشوه گیری ، نباشند.
سازشکار برای منفعت خود ،هر جایی راحت سازش میکند.چون یک نفعی برای خود تصور کرده.
در نزدچنین فردی امر خدا برافراشته نمیشود چون نماز در وجود او افراشته نشده.
♦️ وَ لَا یُضَارِعُ
۲- اهل ذلت و خواری نباشد .
با تهدید ، ترس ، اهل خریدن نباشد .
در مقابل نفس ، دشمن ، ابر قدرت ، شکست قبول نکند.
وقتی میتواند سبب اعتلای دین باشد که نترس باشد.
♦️ وَ لَا یَتَّبِعُ الْمَطَامِعَ
۳- گروهی که بتواند امر دین را اقامه کند طمع در وجود آنها رخنه نکرده باشد.
هر نوع طمع ، مال ، شهرت ، پست ، در کمین است که جذب کند.
طماع فقط دنبال اهداف خود است کاری به امر دین ندارد.هیچ چیزی مانند طمع نمیتواند انسان را منحرف کند.
سه امری که باعث میشود انسان خود را بر دین و خدا تر جیح دهد.
سازشکاری ، ذلت پذیری ، طمع ورزی هست.
⛔️ اقامه امر خدا به اجرای آن در جامعه است. یعنی کسی میتواند دین را در جامعه پیاده کند که خودش اهل رعایت دین باشد، در حدود و مرزهای دینی پافشااری کند و تهدید و تطمیع دیگران بر روی او اثر نگذارد.
❌مصانعه: سازشکاری، رشوه گرفتن.
مصانعه باب مفاعله است یعنی سازشکاری دو طرفه. روسا از اصول کوتاه بیایند، مردم هم رشوه بدهند و اینطوری کار هر دو راه بیفتد و به خواسته شان برسند.
کسانی که اهل گرفتن رشوه باشند، دنبال عدالت و اجرای حق نیستند، تنها به منافع خودشان توجه میکنند و هر جا سود بیشتری برایشان باشد همانجا حاضر میشوند و اصلا به دنبال حق و انصاف و مظلوم نیستند.
⭕️مسئول باید اهل سازش و بده بستان سیاسی نباشد.
بعد از به حکومت رسیدن امیرالمومنین ، مغیره بن شعبه خدمت حضرت رسید و گفت کار خصوصی دارم. حضرت مدتی با او در حال گفتگو بود و بالاخره او ناراحت از مجلس خارج شد. به حضرت عرض کردند مغیره چه میخواست؟
فرمود آمده بود به من بگوید برای اینکه مسئولین عثمان چوب لای چرخ حکومت شما نگذارند با آنها بسازید، انها را ابقاء کنید تا خودتان راحت باشید. فرمود:
و اللّه لا اُداهِنُ فی دینی
من اهل مداهنه و سازش نیستم.
📕در خطبه ۸۶ فرمود:
وَ لَا تُدَاهِنُوا فَیَهْجُمَ بِکُمُ الْإِدْهَانُ عَلَى الْمَعْصِیَة
ظاهر سازى و فریب کارى و سازش نکنید، که شما را به معصیت مى کشاند.
مسئول نباید دنبال رشوه باشد. پیغمبر خدا ص فرمود :
إیّاکُم وَ الرِّشْوَةَ فَإنَّها مَحْضُ الْکُفْرِ وَ لا یَشُمُّ صاحِبُ الرِّشْوَةِ ریحَ الْجَنَّةِ
از رشوه بپرهیزید که کفر خالص است و رشوه گیر بوى بهشت را هرگز استشمام نمى کند.
❌«مضارعة» از تضرع که همان اظهار ذلت و ناتوانى در برابر زورگویان است . تنها کسانی میتوانند دین را اجرا کنند که شجاعت داشته باشند، قاطع باشند و از کسی یا چیزی دلهره و ترس نداشته باشند.
آنها که از جهت شخصی یا خانوادگی عیب و نقصی داشته باشند، کمبودی داشته باشند ؛ همین نقطه ضعف باعث میشود آنها در لحظات سخت از تصمیم قاطع ناتوان باشند.
⭕️ عامل دیگرى براى زیر پا گذارد فرمان خدا و به قدرت رسیدن ظالمان است. خطبه متقین:
فَمِنْ عَلامَةِ أحَدِهِمْ أنَّکَ تَرى لَهُمْ قُوَّةً فى دینِ
یکى از نشانه هاى پرهیزگاران این است که او را در دین و اجراى فرمان الهى قوى و نیرومند مى بینى.
💮مرحوم خوئی میفرماید:
لفظ ” یُضَارِعُ” در لغت به معنای ذلت نیامده و ماده تضرع متفاوت است.
میفرماید ” یُضَارِعُ” یه معنای یُشابه است یعنی حاکمی می تواند دین خدا را در جامعه پیاده کند که مثل مردم نشود. نگوید خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو…
مثل حاکمان قبل نشود ، نگوید قبلی ها همین راه را رفتند ما هم همین را ادامه میدهیم. (اگر یک مسیری را رفتیم و به نتیجه نرسیدیم باید در آن تغییری ایجاد کنیم و همیشه نخواهیم مشابه سازی و مشابه کاری کنیم)
دین را بشناسد، اصول را بشناسد، راه چاره را بشناسد و در مشکلات دچار عوام زدگی و جو رسانه ای نشود.
❌ اشخاص مبتلا به انواع مطامع:
طمع در مقام، مال ، خواسته هاى هوس آلود هرگز نمى توانند مجرى فرمان خدا باشند، زیرا طمع بر سر دوراهى آنها را به سوى خود جذب مى کند و از پیمودن راه حق باز مى دارد.امیرالمؤمنین:
ما هَدَمَ الدّینَ مِثْلُ الْبِدَعُ
هیچ چیز مانند بدعت ها دین را از بین نمى برد.
وَ لا أفْسَدَ الرَّجُلَ مِثْلُ الطَّمَعُ
و چیزى مانند طمع انسان را فاسد نمى سازد.
امیرالمومنین:
مَنْ أرادَ أنْ یَعیشَ حُرّاً أیّامَ حَیاتِهِ فَلا یُسْکِنِ الطَّمَعَ قَلْبَهُ
کسى که مى خواهد در طول عمر آزاد زندگى کند باید اجازه ندهد طمع در قلبش سکونت یابد.
سعدى:
هر که بر خود در سؤال گشاد *
تا بمیرد نیازمند بود
آز بگذار و پادشاهى کن *
گردن بى طمع بلند بود
⛔️اقامه دین و اجرایی کردن دستورات الهی آن است که هم مردم هم مسئولین هم کسانی که میخواهند متصدی امور دینی باشند اهل سازش و رشوه نباشند، اهل ترس نباشند و از حرکت جدید نترسند، طمع در آنها نباشد و بدون چشم داشت عمل کنند.
اللهم اخرج حبّ الدنیا عن قلوبنا
بسم الله الرحمن الرحیم
شرح حکمتها
۴۰۲/۱۲/۱۲ . ۲۰شعبان
💢 حکمت ۱۱۰ 💢
وَ قَالَ (علیه السلام):
لا يُقِيمُ أَمْرَ اللَّهِ سُبْحَانَهُ إِلاَّ مَنْ لا يُصَانِعُ وَلا يُضَارِعُ، وَلا يَتَّبِعُ الْمَطَامِعَ.
امام (عليه السلام) فرمود:
فرمان خدا را تنها کسى مى تواند اجرا کند که نه سازش کار باشد (و اهل رشوه) و نه تسليم و ذليل (در مقابل ديگران) و نه از طمع ها پيروى کند.
♦️وَ قَالَ (علیه السلام): لَا یُقِیمُ أَمْرَ اللَّهِ سُبْحَانَهُ
هیچ کسی نمی تواند فرمان الهی را در جامعه استوار و اجرا کند.
قیام امر خدا صورت نمی گیرد مگر اینکه از سه صفت رذیله خالی باشد.
💮برپایی امر و نهی خدا ، انتظارات خدا ، عدالت ، اخلاق ، به برافراشتن امر دین دست نمی یابد مگر از سه گروه:
♦️إِلَّا مَنْ لَا یُصَانِعُ
۱- اهل ساخت نباشند[لَایُصَانِعُ]
اهل سازش ، ساخت و پاخت ، مسامحه ، رشوه گیری ، نباشند.
سازشکار برای منفعت خود ،هر جایی راحت سازش میکند.چون یک نفعی برای خود تصور کرده.
در نزدچنین فردی امر خدا برافراشته نمیشود چون نماز در وجود او افراشته نشده.
♦️ وَ لَا یُضَارِعُ
۲- اهل ذلت و خواری نباشد .
با تهدید ، ترس ، اهل خریدن نباشد .
در مقابل نفس ، دشمن ، ابر قدرت ، شکست قبول نکند.
وقتی میتواند سبب اعتلای دین باشد که نترس باشد.
♦️ وَ لَا یَتَّبِعُ الْمَطَامِعَ
۳- گروهی که بتواند امر دین را اقامه کند طمع در وجود آنها رخنه نکرده باشد.
هر نوع طمع ، مال ، شهرت ، پست ، در کمین است که جذب کند.
طماع فقط دنبال اهداف خود است کاری به امر دین ندارد.هیچ چیزی مانند طمع نمیتواند انسان را منحرف کند.
سه امری که باعث میشود انسان خود را بر دین و خدا تر جیح دهد.
سازشکاری ، ذلت پذیری ، طمع ورزی هست.
⛔️ اقامه امر خدا به اجرای آن در جامعه است. یعنی کسی میتواند دین را در جامعه پیاده کند که خودش اهل رعایت دین باشد، در حدود و مرزهای دینی پافشااری کند و تهدید و تطمیع دیگران بر روی او اثر نگذارد.
❌مصانعه: سازشکاری، رشوه گرفتن.
مصانعه باب مفاعله است یعنی سازشکاری دو طرفه. روسا از اصول کوتاه بیایند، مردم هم رشوه بدهند و اینطوری کار هر دو راه بیفتد و به خواسته شان برسند.
کسانی که اهل گرفتن رشوه باشند، دنبال عدالت و اجرای حق نیستند، تنها به منافع خودشان توجه میکنند و هر جا سود بیشتری برایشان باشد همانجا حاضر میشوند و اصلا به دنبال حق و انصاف و مظلوم نیستند.
⭕️مسئول باید اهل سازش و بده بستان سیاسی نباشد.
بعد از به حکومت رسیدن امیرالمومنین ، مغیره بن شعبه خدمت حضرت رسید و گفت کار خصوصی دارم. حضرت مدتی با او در حال گفتگو بود و بالاخره او ناراحت از مجلس خارج شد. به حضرت عرض کردند مغیره چه میخواست؟
فرمود آمده بود به من بگوید برای اینکه مسئولین عثمان چوب لای چرخ حکومت شما نگذارند با آنها بسازید، انها را ابقاء کنید تا خودتان راحت باشید. فرمود:
و اللّه لا اُداهِنُ فی دینی
من اهل مداهنه و سازش نیستم.
📕در خطبه ۸۶ فرمود:
وَ لَا تُدَاهِنُوا فَیَهْجُمَ بِکُمُ الْإِدْهَانُ عَلَى الْمَعْصِیَة
ظاهر سازى و فریب کارى و سازش نکنید، که شما را به معصیت مى کشاند.
مسئول نباید دنبال رشوه باشد. پیغمبر خدا ص فرمود :
إیّاکُم وَ الرِّشْوَةَ فَإنَّها مَحْضُ الْکُفْرِ وَ لا یَشُمُّ صاحِبُ الرِّشْوَةِ ریحَ الْجَنَّةِ
از رشوه بپرهیزید که کفر خالص است و رشوه گیر بوى بهشت را هرگز استشمام نمى کند.
❌«مضارعة» از تضرع که همان اظهار ذلت و ناتوانى در برابر زورگویان است . تنها کسانی میتوانند دین را اجرا کنند که شجاعت داشته باشند، قاطع باشند و از کسی یا چیزی دلهره و ترس نداشته باشند.
آنها که از جهت شخصی یا خانوادگی عیب و نقصی داشته باشند، کمبودی داشته باشند ؛ همین نقطه ضعف باعث میشود آنها در لحظات سخت از تصمیم قاطع ناتوان باشند.
⭕️ عامل دیگرى براى زیر پا گذارد فرمان خدا و به قدرت رسیدن ظالمان است. خطبه متقین:
فَمِنْ عَلامَةِ أحَدِهِمْ أنَّکَ تَرى لَهُمْ قُوَّةً فى دینِ
یکى از نشانه هاى پرهیزگاران این است که او را در دین و اجراى فرمان الهى قوى و نیرومند مى بینى.
💮مرحوم خوئی میفرماید:
لفظ ” یُضَارِعُ” در لغت به معنای ذلت نیامده و ماده تضرع متفاوت است.
میفرماید ” یُضَارِعُ” یه معنای یُشابه است یعنی حاکمی می تواند دین خدا را در جامعه پیاده کند که مثل مردم نشود. نگوید خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو…
مثل حاکمان قبل نشود ، نگوید قبلی ها همین راه را رفتند ما هم همین را ادامه میدهیم. (اگر یک مسیری را رفتیم و به نتیجه نرسیدیم باید در آن تغییری ایجاد کنیم و همیشه نخواهیم مشابه سازی و مشابه کاری کنیم)
دین را بشناسد، اصول را بشناسد، راه چاره را بشناسد و در مشکلات دچار عوام زدگی و جو رسانه ای نشود.
❌ اشخاص مبتلا به انواع مطامع:
طمع در مقام، مال ، خواسته هاى هوس آلود هرگز نمى توانند مجرى فرمان خدا باشند، زیرا طمع بر سر دوراهى آنها را به سوى خود جذب مى کند و از پیمودن راه حق باز مى دارد.امیرالمؤمنین:
ما هَدَمَ الدّینَ مِثْلُ الْبِدَعُ
هیچ چیز مانند بدعت ها دین را از بین نمى برد.
وَ لا أفْسَدَ الرَّجُلَ مِثْلُ الطَّمَعُ
و چیزى مانند طمع انسان را فاسد نمى سازد.
امیرالمومنین:
مَنْ أرادَ أنْ یَعیشَ حُرّاً أیّامَ حَیاتِهِ فَلا یُسْکِنِ الطَّمَعَ قَلْبَهُ
کسى که مى خواهد در طول عمر آزاد زندگى کند باید اجازه ندهد طمع در قلبش سکونت یابد.
سعدى:
هر که بر خود در سؤال گشاد *
تا بمیرد نیازمند بود
آز بگذار و پادشاهى کن *
گردن بى طمع بلند بود
⛔️اقامه دین و اجرایی کردن دستورات الهی آن است که هم مردم هم مسئولین هم کسانی که میخواهند متصدی امور دینی باشند اهل سازش و رشوه نباشند، اهل ترس نباشند و از حرکت جدید نترسند، طمع در آنها نباشد و بدون چشم داشت عمل کنند.
اللهم اخرج حبّ الدنیا عن قلوبنا